Малко преди самолетът му да излети от Ню Йорк миналия месец, топ дилърът на изкуство на аукционна къща Christie’s Брет Горви публикува в Instagram снимка на картината на Жан-Мишел Баския, изобразяваща шампиона по бокс Шугър Рей Робинсън.
Когато Горви каца в Хонконг 16 часа по-късно, той открива текстово съобщение от трима клиенти, които питат дали картината е достъпна за продажба. Единият веднага прави оферта за картината от 1982 г.
Сделката е сключена два дни по-късно и е на стойност 24 млн. долара, или повече от три пъти над 7,3-те млн. долара, които творбата достига на търг през 2007 г. , пише Bloomberg.
По думите на Горви всичко това просто показва влиянието на социалните мрежи и трансформацията в начина, по който хората пазаруват.
Японският милиардер Юсаку Маезава обяви, че е купил за 5,7 млн. долара картина на Баския през май, като публикува снимка именно в Instagram. Корейската поп звезда T.O.P., която често публикува снимки на произведения на изкуството в своя профил в приложението, където има 6,3 млн. последователи, курира изненадващо успешен търг на съвременно изкуство в Хонконг през октомври.
Instagram не следи продажбите на изкуство, твърди Гейб Медуей, говорител на уебсайта. Платгормата, която в момента е собственост на Facebook, беше създадена през 2010 г. като мобилно приложение за споделяне на снимки и видеа.
“Повечето от клиентите ми са в Instagram”, коментира Горви, който се присъединява към платформата през март 2015 г. и има 54 хил. последователи. Публикациите му са микс от снимки на произведения на изкуството, цитати на творци, собствени разсъждения, текстове на Дейвид Боуи и Ленард Коен.
Instagram позволява на Горви да се ориентира в тенденциите и да надниква в дневните стаи на колекционерите. Той смята приложението по-скоро за нещо като дневник, а не толкова като маркетингов инструмент. Размерът и бързината на сключване на сделката за картината на Баския изненадва както него, така и други в индустрията.
Социалните мрежи са част от бизнеса с изкуство от години, предимно за разпространяването на новини около творци и изложби, но значението им става все по-голямо. Онлайн продажбите са достигнали 3,27 млрд. долара миналата година, скачайки почти двойно от 2013 г. насам, показват данните от проучване на базираната в Лондон Hiscox. Близо половината купувачи, включени в анкетата, използват Instagram, показват резултатите.
Леонардо ди Каприо например купи произведение на изкуството през 2015 г., след като го видя в Instagram.