Нетната печалба на Софарма АД расте с 62,3% на годишна база през първото тримесечие на 2016 г., показват изчисленията на Investor.bg на база междинния финансов отчет на фармацевтичната компания, публикуван чрез Бюлетин Investor.bg.
За периода януари-март 2016 г. най-голямото дружество на БФБ по размер на пазарната капитализация печели 11,711 млн. лв. спрямо положителния финансов резултат след данъчно облагане за 7,216 млн. лв., отчетен през първото тримесечие на миналата година.
Печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) расте с 40,5% до 16,498 млн. лв. спрямо първите три месеца на 2015 г.
Приходите от продажби са нагоре с 2,5% на годишна база до 41,497 млн. лв. от 40,498 млн. лв.
Приходите от продажби за европейските страни се увеличават с 1% в сравнение със същия период на 2015 г. до 20,591 млн. лв. основно поради увеличението на приходите от продажби в Украйна, което Софарма отдава на относителното стабилизиране на политическата и икономическа ситуация. Увеличават се продажбите за Беларус, Литва, Хърватия и Босна и Херцeговина.
Приходите от пазара в България се повишават с 8% на годишна база до 17,596 млн. лв. Дружеството заема 4% от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и 13% от продажбите в натурално изражение. Позициите на основните конкуренти на Софарма на територията на страната са както следва: Nоvartis - 7% (4% в бр.), Roche – 6% (0,3% в бр.), Actavis – 4,8% (10% в бр.), Glaxosmithkline – 4,5% (3% в бр.), Sanofi-Aventis – 3,7% (3% в бр.), Astra Zeneca – 3,2 % (0,8% в бр.), Bayer – 3% (1,9% в бр.).
Приходите от другите пазари, към които Софарма причислява страните от Кавказ и Централна Азия и САЩ, намаляват с 0,6 млн. лв., или с 16%, спрямо първото тримесечие на 2015 г. до 3,31 млн. лв. към 31 март 2016 г. Тук се увеличават продажбите в Азербайджан, Грузия, Тунис и САЩ.
Приходите от продажби на таблетки и сиропи движат общите приходи. През първото тримесечие има ръст от 13% до 28,8 млн. лв. и от 45% до 2,278 млн. лв., съответно.
Разходите за дейността намаляват с 3,6 млн. лв., или с 11% годишно, от 33 млн. лв. през първо тримесечие на 2015 г. до 29,4 млн. лв. през първо тримесечие на 2016 г., което е в резултат от намаление на разходите за външни услуги, амортизация и персонал.
Разходите за суровини и материали, които са с дял от 56% от общите, се увеличават с 1 млн. лв., или с 6% на годишна база, от 15,5 млн. лв. до 16,5 млн. лв. през първото тримесечие на новата година.
От началото на годината Софарма предлага нови продукти, след като в периода януари-март 2016 г. е получила разрешения за тях. До края на годината дружеството очаква да бъдат внедрени от 3 до 5 нови продукта. В процес на трансфер, валидиране и оптимизиране са над 10 броя производствени процеси и технологии. Софарма провежда и фармацевтично разработване над 20 нови продукта.
Към 31 март 2016 г. акционери в Софарма АД са физически лица с 3,55% и юридически лица с 96,45%, измежду които Донев инвестмънтс холдинг АД с 24,73%, Телекомплект инвест АД с 20,07%, Ромфарм компани ООД с 18,04%, като Софарма АД има и обратно изкупени акции, равняващи се на 3,87% от капитала.
Час преди края на търговията в сряда акциите на Софарма АД поскъпват с 2,9% до 2,685 лв. за брой след 9 сделки.
Свързани компании: