Гръцката верига магазини за играчки и стоки за дома Jumbo отчита двуцифрен ръст на нетните приходи от продажби и на нетната печалба в България, показва годишният отчет на компанията.
През финансовата 2014-2015 г., която започна на 1 юли 2014 г. и приключи на 30 юни 2015 г., 8-те магазина у нас генерират нетни приходи от продажби в размер на 45,35 млн. евро. Това е с 12% повече спрямо миналата година.
В България гръцката верига печели 11,08 млн. евро след данъци. Това е ръст от 28% на годишна база. За сравнение, през финансовата 2013-2014 г. печалбата беше в размер на 8,65 млн. евро. Само брутната печалба на Jumbo в България се повишава до 22,38 млн. евро от 19,7 млн. евро година по-рано.
Растежът на нетната печалба у нас е по-голям спрямо този на групата като цяло. Годишната печалба на Jumbo нараства с 3,54% до 159,26 млн. евро. Общите нетни приходи от продажби на гръцката публична компания се повишават със 7,51% до 582,55 млн. евро, като така ръстът надминава собствените очаквания на дружеството. Jumbo се целеше в годишен прираст на приходите в интервала 4-6%.
България е третият по големина пазар за Jumbo след родната Гърция и Кипър. Към 30 юни 2015 г. делът на страната в общия оборот на веригата нараства до 7,78% от 7,47% преди година. Приносът към общата печалба преди данъци се равнява на 6,79% при 5,8% през предходната финансова година.
Активите на веригата в България, първият от които отвори врати в края на 2007 г., се оценяват на 105,73 млн. евро при 109,18 млн. евро година по-рано.
В края на отчетния период Jumbo оперира 8 магазина в страната – 4 в София и по един в Пловдив, Варна, Бургас и Русе. Общо веригата разполага със 72 магазина, 53 от които са в Гърция, 5 са в Кипър, а други 6 – в Румъния.
Към 30 юни 2015 г. в магазините на Jumbo у нас работят 492 души при общо 4 735 души персонал за гръцкия търговец на играчки. За година персоналът в България е нараснал с 20 души, а като цяло – с 637 души общо.
Във финансовия отчет от Jumbo не споменават нищо за отваряне на нови магазини в България. Търговецът обаче възнамерява да разшири дейността си в Румъния. През октомври в град Питещ ще бъде отворен седмият хипермаркет с площ 12 хил. кв. м.
В отчета се посочва още, че за търговската верига новата финансова 2015-2016 г. започва с наложения капиталов контрол в Гърция през лятото и провеждането на нови избори през септември. „В трудни времена за гръцката икономика, във времена на висока несигурност групата е подготвена със значителни резерви, за да преодолее първоначалния шок. Освен това компаниите в групата са достатъчно добре капитализирани, нямат ликвидни проблеми и дългове“, посочва се в документа.
Въпреки трудностите, през новата финансова година Jumbo ще се фокусира върху преструктурирането на своята мрежа в Гърция с цел увеличаване на производителността. Компанията ще замени малките обекти, които са едни от първите й магазини, с нови хипермаркети в области, в които няма присъствие.
Освен това Jumbo няма да разпределя дивиденти, „докато икономиката не се стабилизира и не се създадат предпоставки за гладък растеж в Гърция“.