Пореден скандал разтърси британския банков сектор през уикенда. Седмичникът Mail on Sunday разпространи информация, според която данните на 27 000 клиенти на Barclays са били откраднати и продадени.
Проблемът датира от далечната 2008 г. и е свързан със звеното за финансово планиране на банката, което прекрати дейността си през 2011 г. Загубата на данни обаче е най-сериозната в историята на британския банков сектор и поставя цялата стабилност на системата под сериозна въпросителна.
От Mail on Sunday посочиха, че са се добрали до флаш памет с данните на 2 000 клиенти на банката. Анонимният източник е отбелязал, че информацията е била продадена за скромните 50 паунда на човек, като данните са достигнали до трейдърите на Лондонското сити.
Публикуван в началото на месеца анализ на изследователската компания Forrester Research класира Информацията несъмнено е шок за репутацията на финансовата институция. Друг любопитен факт обаче някак бе пропуснат от повечето медии в Кралството. Barclays на първо място като най-сигурната сред осемте най-големи банки на Острова.
Изследването се базира на 50 критерия, като финансовата институция събра впечатляващите 66 точки от 100. След нея се наредиха Nationwide и HSBC. Според оценката на Forrester банките във Великобритания като цяло са се представили добре, като съчетават успешно ефективна сигурност и минимално административно натоварване за потребителите.
Позитивизмът на Forrester дойде, въпреки че през 2012 г. банката бе замесена в друг грандиозен скандал – схемите за манипулиране на Libor. Паричната санкция бе в размер на 290 млн. паунда, но товарът върху имиджа на институцията тежи и до днес.
На фона на всички скандали ръководителите на банката Barclays за поредна година повишиха бонусите си с 10% до общо около 2,4 млрд. паунда. Единствено изпълнителният директор Aнтъни Дженкинс прояви доблест, отказвайки се от наградата си от 2,75 млн. паунда като знак на солидарност с проблемите на институцията.
Скандали като този с Barclays и последващите събития, които вероятно ще са скромна за мащабите на компанията глоба, излагат на риск цялостното доверие в банковия сектор както на Острова, така и навсякъде по света. Докато едни банки спазват правилата и се опитват да са отговорни към клиентите си, други изтриват бързо всичко постигнато.
Основният въпрос е кой печели от подобни скандали. Ако конкурентите смятат, че по този начин набират сили, са в сериозна грешка. Недоверието поставя разглеждането на всички под един общ знаменател. Най-губещи пък за пореден път са клиентите.
Повече за последния банков скандал на Острова вижте в разговора на Иван Нончев от Bulgaria on Air c Димитър Вучев от Investor.bg!