Броени дни преди изтичането на крайния срок за деклариране на доходите на физическите лица за миналата година, данъкоплатците са отчели 587 млн. лв. средства от наеми и хонорари. Данните са обощени от Националната агенция по приходите седмица преди 2 май, когато по закон декларациите трябва да бъдат представени в службите, съобщиха от ведомството.
Близо 177 млн. лв. са приходите, получени от наеми на недвижимо имуществото. Останалите 410 млн. лв. са получени като хонорари по извънтрудови правоотношения, лицензионни и авторски плащания, възнаграждения на артисти-изпълнители, продажба на изобретения и др. Данъчните продължават да следят и българите с най-високи доходи, като техният брой достига двадесетина души, декларирали общо 16 млн. лв. доходи само по трудови правоотношения през миналата година.
Традиционно българите бавят внасянето на декларациите си, като досега са получени едва половината от очакваните декларации. Приети са 240 хиляди пакети от документи, като от тях 21 хиляди са подадени по електронен път.
От НАП съветват хората, които така или иначе са посетили офис на агенцията, да се възползват и да получат своя персонален идентификационен номер (ПИК), който ще им позволи да ползват електронните услуги на агенцията.
С този номер гражданите могат да проверяват в интернет върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, а също и да получат информация от пенсионните им фондове.
Близо 120 общини в страната вече обработват информацията за платените местни данъци и такси с модерната система „Матеус“, разработента от „Информационно обслужване“ АД по поръчка на финансовото министерство.
Софтуерът създава единен интерфейс за работа в данъчните служби, като позволява на общинската администрация да улесни комуникацията с клиентите си и да подобри качеството на обслужване.
Засега софтуерът позволява администриране само на местните данъци и такси, като работи в реално време и може успешно да замести изпращането на хартиени съобщения до данъчно задължените лица.
Програмният продукт „Матеус“ позволява лесно администриране и поддържане на регистъра на гражданите, регистъра за обработката на самите декларации и др.
След предстоящото интегриране със службите като ЕСГРАОН, Търговски регистър и Регистър БУЛСТАТ, тази система ще се превърне във важна част от електронното управление.
До следващата година финансовото министерство планира да въведе и онлайн заявка за директен дебит към дадена банка, така че плащанията на данъците да стават автоматично.
Сред останалите услуги са още проверки и online плащания на задължения чрез виртуалните портали на банките, онлайн погасяване на задълженията с кредитни и дебитни карти, подаване на декларации, обработка и връщане на обратен отговор на подателя за статуса на приетия документ и др.