Това вероятно ще е последният шанс на Saab за спасение. След като навлизането на китайската компания Hawtai се провали, сега в колодата с карти се появи нов китайски коз. Холандската компания Spyker Cars, собственик на Saab Automobile, съобщи, че е подписала предварително споразумение с китайската компания Pang Da за производство и разпространяване на автомобилите Saab, предадоха световните агенции. Само преди седмица подобно споразумение с друга автомобилна китайска компания - Hawtai, се провали.
Pang Da ще инжектира в компанията 65 млн. евро срещу 24% от акциите й, а фирмите ще създадат съвместна компания с дялово участие 50 на 50 процента за автомобилите Saab в Китай. Това може да се окаже решаващо за спасението на автомобилостроителя, който бе принуден да спре производство в заводите си в Швеция миналия месец, при условие, че китайското правителство, Европейската инвестиционна банка (EIB), някогашната компания - майка на Saab - General Motors и шведското финансово министерство одобрят сделката. Според шефа на Spyker Cars, Виктор Мюлер, който вече замина за Китай, азиатската компания ще получи по-лесно нужните разрешения, защото не е "традиционен автопроизводител". Според добре информирани източници, цитирани в Handelsblatt, Saab води преговори и с китайския Great Wall Motor за възможно сливане.
На 6-и април Saab бе принуден да прекрати производството си в шведския град Тролхетен заради финансови затруднения. Доставчици на компанията се оплакаха за неплатени фактури и спряха доставките. Едва през последната седмица шведският шведският министър на индустрията и енергетиката Мауд Олофсон нарече ситуацията в производителя "трудна". За Saab работят 4000 души в Швеция, повечето в завода й в югозападния град Тролхаетен. За подизпълнителите й обаче работят около 25 000 души. General Motors пое пълния контрол над Saab през 2000 г., припомня DPA. Сега обаче Мюлер е убеден, че производството скоро ще бъде възстановено, въпреки че не споменава конкретна дата. Той нарече Pang Da "гледащ в бъдещето, печеливш и добре капитализиран концерн". Pang Da бе листнат на борсата в Шанхай през април и събра около 700 млн. евро. Новината за възможното споразумение бе приета добре и на борсата в Амстердам, където акциите на Spyker прибавиха повече от 15% към стойността си. Предишното споразумение с Hawtai Motor Group се провали, тъй като китайската компания не успя да получи всички необходими одобрения. Според анулираната сделка китайците трябваше да инвестират 150 млн. евро в затруднения шведски автомобилопроизводител в замяна на дял от 29,9% в компанията собственик Skyker.