Раздвижване в рамките на образцовия процес за възможно обезщетение за стотици хиляди шофьори на дизелови автомобили. Германският концерн Volkswagen и Федералната асоциация на потребителските центрове (VZBV) започват преговори за споразумение, обявиха VW и VZBV в четвъртък. Това увеличава шансовете на приблизително 444 000 участващи ищци в производството във Висшия окръжен съд в Брауншвайг да наложат искове срещу VW поради загубата на стойност на техните автомобили при скандала с отработените газове.
"Общата цел на VZBV и Volkswagen е прагматично решение в интерес на клиентите", се казва в краткото съобщение. Разговорите са на много ранен етап и „не е ясно дали ще има споразумение“.
Досега Volkswagen винаги е държал правната позиция, че няма да има компенсации за засегнатите клиенти на дизелови коли в Германия и Европа. С преговорите за уреждане на спорове, които сега започват, VW Group за пръв път намеква, че и в Германия може да бъдат изплатени обезщетения.
Volkswagen неведнъж е подчертавал, че групата не вярва, че е извършила нарушения на закона в Германия и Европа. С актуализациите на софтуера, прилаган от 2016 г., засегнатите дизелови автомобили си били запазили лицензиите за експлоатация. Ето защо, според VW, германските и европейските клиенти не са пострадали. Дизеловата технология била подложена на обществен натиск главно поради забрани за шофиране в някои градове, аргументира се компанията.
Автомобилният производител не коментира колко високи биха могли да бъдат обезщетенията в Германия. Говорител на концерна отказва коментар пред DPA. Групата все още не е направила отписвания за възможни плащания за обезщетения в родината си. В Съединените щати, където Volkswagen призна, че е нарушил закона, базираният в Волфсбург автомобилен производител трябваше да предостави над 10 милиарда долара обезщетение за около 600 000 засегнати шофьори. В отделни случаи купувачите на по-големи превозни средства в Съединените щати са получили плащане в размер на до 40 000 долара от Volkswagen. VW Group задели провизии за около 30 милиарда евро за справяне със скандала от 2015 г. насам.
Колко високи ще са компенсациите в Германия все още е напълно неясно. Плащанията обаче няма да са толкова високи, колкото в САЩ, защото в Европа автомобилите продължават да са в експлоатация, в резултат на което остатъчните им стойности са спаднали значително. Ако, например, VW Group се съгласи да плати средно по 1000 евро на клиент, компанията ще трябва да поеме допълнителни такси за поне около 500 млн. евро, изчислява Handelsblatt.
През септември 2015 г., след тестове на властите и проучвания на анализатори в Съединените щати, Volkswagen призна за манипулации на стойностите на отработените газове на дизеловите автомобили. Софтуерът на някои двигатели е настроен така, че при действителна експлоатация на пътя се отделят значително повече токсични азотни оксиди (NOx), отколкото при тестове. Манипулациите в Съединените щати засегнаха около 600 000 клиенти на дизелови коли.