Новорегистрираните автомобили с алтернативно захранване отбелязват ръст от над две трети (66,2%) в ЕС през последното тримесечие на 2019 г. Това показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители.
Основен двигател са електрическите автомобили с растеж от 81,3% или 156 805 бройки. Както при сегмента на колите с батерии, така и при plug-in хибридите се наблюдава впечатляващ ръст от съответно 77,9% и 86,4%. Все още хибридните автомобили са основната част от групата на алтернативно захранваните автомобили, продавани в ЕС.
В България обаче тенденцията е точно обратната. У нас през последното тримесечие са продадени общо 17 електрически автомобила, всички от които plug-in. Това представлява спад от 80,5% спрямо последното тримесечие на 2018 г. За 2019 г. обаче се отбелязва ръст от 7,7% до общо продадени 237 коли.
Както вече отбелязахме, 17 plug-in автомобила са продадени у нас през последното тримесечие, което на годишна основа е впечатляващ ръст от 466,7%, тъй като през периода октомври-декември на 2018 г. продадените коли са били едва три. На годишна основа ръстът е по-малък, но също толкова силен – 115,4%, до общо 56 автомобила.
Не така обаче стоят нещата при електрическите коли с батерии. През последното тримесечие на 2019 г. не е продаден нито един такъв автомобил. От 84 в края на 2018 г. За цялата година спадът е от 6,7% до 181 коли.
В ЕС другите превозни средства с алтернативно захранване, сред които тези, зареждани с етанол (E85), пропан-бутан и природен газ, също завършват годината положително. Регистрациите им са се увеличили с 28% до 58 768 бройки за последното тримесечие. Италия продължава да е най-големият пазар на този тип автомобили в ЕС с дял от 41 905 бройки.
През последното тримесечие на 2019 г. търсенето на дизелови автомобили в Европейския съюз е намаляло още повече, спадайки до 29,5% от новорегистрираните автомобили. Колите с бензин представляват 57,3% от европейския пазар, а захранваните с електричество – 4,4% от новите продажби в региона за периода от октомври до декември. Всички алтернативно захранвани коли заедно държат пазарен дял от 13,2%.
Като цяло за 2019 г. почти 60% от всички новорегистрирани автомобили на територията на ЕС се движат с бензин (58,9% спрямо 56,6% през 2018 г.). Делът на дизела е 30,5% от регистрациите при 35,9% през 2018 г. Миналата година 3,1% от пътническите автомобили в ЕС са били електрически, с един пр. п. повече от 2018 г.
От октомври до декември 2019 г. броят на дизелови автомобили, регистрирани в ЕС, намалява с 3,7% до 1 млн. превозни средства. Но въпреки цялостната тенденция за понижение на някои пазари се наблюдава възстановяване. Такъв е случаят с два от най-големите европейски автомобилни пазара: Франция (+7,3%) и Германия (+4,3%). Двуцифрени ръстове се отбелязват и в Белгия, Словения, Унгария, Швеция и Румъния.
В същото време бензиновите автомобили затвърждават тенденцията си за увеличение на продажбите, като за периода то е от 11,9% (216 289 автомобила) на годишна база. Продажбите на този тип коли растат във всички 28 държави членки на ЕС през тримесечието, като най-значителен е ръстът в Италия (+20,9%) спрямо петте най-големи пазара. Централноевропейските държави също дават стимул с ръст от 23% за последното тримесечие на 2019 г.
преди 4 години Точно! Като си има впредвид изобилието от литий... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Днес ситуацията е много по-различна. Двигателите с вътрешно горене няма накъде повече да се усъвършенстват, а акумулаторите тепърва ще стават все по-практични и евтини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Електрически автомобили има от над 100 години. През 1900г. една трета от колите в САЩ са били електрически. След това губят популярност заради недостатъците си - малък пробег, ниска скорост и дългото време за зареждане (над 10 часа), а двигателите с вътрешно горене се усъвършенстват по-бързо от акумулаторите. С появата на Model T - първият масово достъпен автомобил интересът към електрическите коли рязко намалява. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Първият автомобил, който Фердинанд Порше проектира, се казва Egger-Lohner C.2З Phaeton или P1 за по-кратко.Интересното в случая е, че става въпрос за електромобил. Това е и един от първите автомобили, регистрирани в Австрия. Излиза по улиците на Виена на 26 юни 1898 г. и подобно на повечето коли от тези години, прилича повече на карета с волан и двигател. Подобно на всички истински Porsche-та, моторът е монтиран отзад, а задвижваните колела са задните. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години На повече от 100 години, казаваш? Дай да видим някоя от 1915-та, примерно.И да знаеш, пише се батериИте, не батериЙте, освен ако нямаш предвид някой някой древен философ с име Батерий. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Абе колите на ток, не са нищо ново. На повече от 100 години са. Просто и тогава и сега батерийте са калпави, скъпи и мръсни. Ако открият по-читав носител на електричество, може и да станат по-масови такива коли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години хаха ... и аз като дядя вова да пусна една пропаганда от тубата , какво се случва на една тесла модел 3 за 40.000 мили ... ами нищо , даже гуми не е сменял човекът ... под клипчето има и кратко резюме , за който не му се гледа всичко ... що ги купуват и не ги продават после ... :)))https://***.youtube.com/watch?v=jYokHWi40u0 отговор Сигнализирай за неуместен коментар