Американският технологичен концерн Apple Inc напредва с технологията за самоуправляващи се автомобили и се стреми към 2024 г. да произведе пътно превозно средство, което може да включва собствена пробивна технология за батерията, предава Ройтерс, като цитира запознати с въпроса източници.
Автомобилните усилия на производителя на iPhone, известни като Project Titan, продължават неравномерно от 2014 г., когато за първи път започва да проектира собствено превозно средство от нулата. В един момент Apple се отказва от усилията да се съсредоточи върху софтуера и преоцени целите си. Дъг Фийлд, ветеран от Apple, който е работил в Tesla Inc, се завърна, за да оглави проекта през 2018 г. и освободи 190 души от екипа през 2019 г.
Оттогава Apple е напреднала достатъчно, че сега да се стреми да създаде превозно средство за потребителите, твърдят двама запознати с усилията източниците, като са поискали да не бъде назоваван, защото плановете на Apple не са публични. Целта на Apple да изгради свое превозно средство за масовия пазар е в контраст с целите на конкуренти като Waymo на Alphabet Inc, която е изградила роботаксита, за да превозва пътници за услуга за превоз без шофьор.
Основно за стратегията на Apple е новият дизайн на батерията, който би могъл „радикално“ да намали цената на батериите и да увеличи пробега на превозното средство, твърди трети източник, който е видял дизайна на батерията на Apple.
Apple отказва да коментира плановете си за бъдещи продукти.
Изработването на превозно средство представлява предизвикателство за веригата за доставки дори за Apple, компания с дълбоки джобове, която произвежда стотици милиони електронни продукти всяка година с части от цял свят, но никога не е правила кола. На Tesla на Илон Мъск ѝ отне 17 години, преди най-накрая да постигне устойчиви печалби.
„Ако има компания на планетата, която има ресурсите да направи това, вероятно е Apple. Но в същото време това не е мобилен телефон“, казва човек, който е работил по Project Titan.
Остава неясно кой ще сглобява автомобил с марка Apple, но източници твърдят, че очакват компанията да разчита на производствен партньор за производството на превозни средства. И все още има вариант Apple да реши да намали обхвата на усилията си до само система за автономно шофиране, която да бъде интегрирана с автомобил, произведен от традиционен автомобилен производител, а не производителят на iPhone да продава брандирана като Apple кола, добавя един от източниците.
Двама души, които са информирани за плановете на Apple, предупредиха, че забавянето, свързано с пандемията, може да измести началото на производството за 2025 г. или след това.
Акциите на Tesla приключиха с понижение от 6,5% в понеделник след дебюта им в S&P 500 в понеделник. Акциите на Apple завършиха с ръст от 1,24% след новината.
Apple е решил да използва външни партньори за елементи на системата, включително Lidar сензорите, които помагат на самоуправляващите се автомобили да получат триизмерен поглед към пътя, твърдят двама запознати с плановете на компанията източници.
Колата на Apple може да разполага с множество такива сензори за сканиране на различни разстояния, казва друг човек. Някои сензори могат да бъдат получени от вътрешно разработените подразделения за Lidar на Apple. Моделите на Apple iPhone 12 Pro и iPad Pro, пуснати тази година, имат и такива сензори.
По-рано Ройтерс съобщи, че Apple е провела разговори с потенциални доставчици на подобни сензори, но също така проучва изграждането на собствен сензор.
Що се отнася до батерията на автомобила, Apple планира да използва уникален дизайн от типа „моноклетка“, който зарежда отделните клетки в батерията и освобождава място вътре в батерията, като елиминира торбичките и модулите, които задържат материалите на батерията, твърди един от източниците.
Дизайнът на Apple означава, че в батерията може да бъде опакован по-активен материал, което дава на автомобила потенциално по-дълъг пробег. Apple също изследва и химическо съединение за батерията, наречена LFP, или литиево-железен фосфат, който по своята същност е по-малко вероятно да прегрее и по този начин е по-безопасен от други видове литиево-йонни батерии.
„Това е следващото ниво“, описва източникът технологията на батерията на Apple. „Като първия път, когато видяхме iPhone“.
По-рано Apple бе ангажирала Magna International Inc в преговори за производството на автомобил, но разговорите се прекратиха, а Magna не коментира темата пред Ройтерс.
За да генерират печалба, производителите на автомобили по договорни отношения често искат обеми, които биха могли да представляват предизвикателство дори за Apple, която би била новак на автомобилния пазар.
„За да имате жизнеспособна инсталация за сглобяване, са ви необходими 100 000 превозни средства годишно, с по-голям обем за в бъдеще“, твърди източник.
Някои инвеститори на Apple реагираха на материала на Ройтерс за плановете на компанията с повишено внимание. Трип Милър, управляващ партньор в Gullane Capital Partners, инвеститор в Apple, заяви, че може да е трудно Apple да произвежда големи количества автомобили сама.
„Струва ми се, че ако Apple разработи някаква усъвършенствана операционна система или технология на батерията, тя ще бъде най-добре използвана в партньорство със съществуващ производител по лиценз“, казва Милър. „Както виждаме при Tesla и традиционните автомобилни компании, наличието на много сложна производствена мрежа по целия свят не се случва за една нощ“.
Хал Единс, главен икономист в акционера на Apple Capital Investment Counsel, заяви, че Apple има традиция на по-високи маржове от повечето производители на автомобили.
„Първоначалната ми реакция като акционер е – „Каквоооо?“ - казва Единс. „Все още не прозирам привлекателността на автомобилния бизнес, но Apple може да гледа от друг ъгъл от този, от който гледам аз“.
преди 3 години Моля Ройтерс да съобщи,че и аз искам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ройтерс: Apple иска да произвежда своя кола от 2024 г. Гризаната ябълка, нали знаете какво е казъл Н. Хайтов по ?-са.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар