Френският автомобилен производител Renault ще електрифицира напълно своята продуктова гама в Европа до 2030 г., заяви главният изпълнителен директор Лука де Мео, цитиран от Automotive News Europe.
Така концернът се присъединява към нарастващ списък от компании, включително марките на Stellantis Peugeot, Fiat и Opel, както и европейското звено на Ford, които са обявили подобни ангажименти.
„Renault ще бъде 100 процента електрическа през 2030 г. в Европа“, посочи Де Мео в четвъртък по време на медийно събитие в техническия център на Renault близо до Париж. През юли той заяви, че компанията се стреми да електрифицира 90% от своите продукти до края на десетилетието.
Според Де Мео Renault ще продължи да продава конвенционални модели чрез марката Dacia след тази дата, както и ако условията, свързани с инфраструктурата и високите цени на електроенергията, не са благоприятни за изцяло електрическа гама.
„Имаме план Б“, изтъква той, добавяйки, че Dacia ще се електрифицира „в последния възможен момент“.
Европейският съюз (ЕС) обмисля нови правила, които ще изискват от автомобилните производители да продават само превозни средства с нулеви емисии до 2035 г. За миналата година електромобилите съставляват около 11% от всички продажби в Западна Европа спрямо 6,8% през 2020 г., споделя анализаторът Матиас Шмид.
Следващото значимо повишаване на целите за въглеродните емисии на ЕС трябва да влезе в сила през 2025 г., последвано от правила Euro 7 относно замърсяването при автомобилите.
„Задължени сме да участваме в прехода“ към въглеродно неутрална Европа, каза Де Мео при обсъждането на новата цел на Renault за електромобилите.
Концернът пусна в продажба Megane E-Tech Electric, едва втория му изцяло електрически автомобил след Zoe, който се появи на пазара през 2013 г. Този модел ще бъде последван от поне четири други напълно електрически автомобила от марката до 2025 г.
Де Мео предложи нов план за възстановяване - Renaulution, за изпадналия във финансови затруднения автомобилен производител, който загуби рекордните 7,29 милиарда евро през първата половина на 2020 г. Той представи плана през януари 2021 г., шест месеца, след като бившият ръководител на Seat пое кормилото на Renault.
Компанията отчете малка печалба през първото полугодие на миналата година с оперативен марж от 2,8 на сто. Де Мео и финансовият директор Клотилда Делбос ще представят резултатите на автомобилния производител за цялата 2021 г. на 18 февруари.
„Дълбочината на трансформацията е впечатляваща“, изтъква Де Мео, описвайки я като една от най-бързите в най-новата автомобилна история. Фиксираните разходи са намалени с 2 милиарда евро, една година предсрочно.
Нетните цени на продуктите на компанията нарастват с 6 до 7%, като Де Мео признава, че недостигът на чипове – който накара автомобилните производители да дадат приоритет на продажбите на по-рентабилни превозни средства – и инфлацията тласкат цените нагоре.
"Все пак се справихме по-добре от пазара" по отношение на цените, изтъква той.
Де Мео посочи съюза на Renault с Nissan и Mitsubishi като ключов двигател за спестяване на средства за разработки. Алиансът се намира в състояние на хаос, след като арестът на бившия главен изпълнителен директор Карлос Гон през ноември 2018 г. разкри дълбоки пукнатини между френската и японската страна.
Де Мео заяви, че е виждал своя колега в Nissan, Макото Учида, само веднъж лично от началото на пандемията от COVID-19, но че ръководителите на Renault и Nissan ще се съберат в края на януари и ще проведат съвместна пресконференция.
Той каза, че се надява на "нова динамика на сътрудничество" с Nissan в Европа и че със "здрав разум" марките могат да стартират заедно нови продукти и инициативи.