Сливането между двата големи автомобилни концерни PSA и FCA (Fiat-Chrysler) става все по-конкретно. Двете компании обявиха рано в сряда, че са подписали Меморандум за разбирателство (МР). Компаниите ще продават около 8,7 милиона автомобила под една шапка, ще генерират приходи в размер на повече от 180 млрд. евро и ще имат почти 410 000 служители по целия свят. Над 50 мениджъри и в двете групи работят по сливането от седмици. Официално това трябва да е съюз между равни, но PSA е икономически по-силният концерн, предава Bloomberg.
В оперативен план новата мегакомпания с 16 автомобилни марки трябва да се ръководи от Карлос Таварес, прословутият ръководител на PSA, който първо спаси Peugeot от фалит, а след това реновира и Opel. В замяна Надзорният орган на новата мегагрупа ще се управлява от ръководителя на Fiat Джон Елкан. Целта е да се привлекат 3,7 милиарда евро от синергии всяка година - без да се затваря нито един от 120-те завода.
Именно с това обещание PSA убеди синдикатите за сделката. „Много голямо мнозинство от представители на служителите подкрепиха проекта“, каза преди няколко седмици Патрик Мишел от синдикалната организация Force Ouvrière.
И ръководители на френския работнически съвет (друга синдикална организация) също приветстваха единодушно планираното сливане. Двата органа имат само консултативна функция и нямат орган за вземане на решения. Но техният вот показва, че ръководството на PSA не трябва да се страхува от съпротива.
Но има сигнали за преобразуване: както стана по-рано в германския филиал на PSA - Opel, Таварес може например да се стреми към частични продажби, включително аутсорсинг на хиляди служители. Натискът за действие е огромен. Според изчисленията на автомобилния експерт Фердинанд Дуденхьофер, цитирани от DPA, само Fiat Chrysler има над 10 000 излишни служители.
Анализаторите на голямата швейцарска банка UBS смятат, че при евентуалното сливане девет от 28 завода в Европа, както и два от общо петте в Латинска Америка, ще са излишни. Толкова за теорията. На практика подобни съкращения ще срещнат голяма съпротива, особено в Италия, родината на Fiat. Опасенията за загубата на работни места са особено силни в Южна Италия, тъй като страната току-що излиза от тригодишна рецесия.
Седем от единадесетте европейски фабрики на FCA са в Италия, останалите - във Франция, Полша и Сърбия. Коефициентът на заетост често е плашещ. Най-голямото поделение е в Мелфи, (Базилика), един от най-бедните райони в Италия. Там се изграждат моделите 500X, Jeep Renegade и Jeep Compass . От средата на 2020 г. предстои да се произвеждат и електрически и хибридни модели на двата джипа.
Около 7300 души работят в Мелфи. Но повече от 4000 от тях трябваше да работят за кратко време с намаление на работното време от 60 процента, съобщава местен вестник.
В крайна сметка е важно и да се съчетаят френската култура на Peugeot и Citroën, както и германската култура на Opel с американската култура на Jeep и Chrysler и италианската на Fiat. Предимствата на сливането обаче са очевидни. PSA продава повече от три четвърти от своите автомобили в Европа. Към днешна дата французите не са успешни нито в Китай, нито в САЩ. Шефът на PSA Таварес иска да премахне този огромен географски риск. С големите градски джипове и пикапите на марките FCA той би си подсигурил сериозен пазарен дял от дванадесет процента в Северна Америка с един замах.
От друга страна FCA може чрез съюза си с PSA също да намали зависимостта си от отделните пазари. В момента италианците генерират две трети от продажбите си в САЩ. В допълнение FCA превишава строгите разпоредби за въглеродния диоксид (CO2) със своите джипове и пикапи.
В неволята си компанията често посяга към чантата с трикове: FCA плаща на производителя на електрически автомобили Tesla трицифрена сума в милиони, така че колите Tesla с нулеви емисии да бъдат отчетени в общ пул и по този начин на хартия да компенсират високите емисии на CO2 от флотилията на FCA. Това обаче не е постоянно решение.
FCA спешно се нуждае от партньор с необходимите електрически технологии. И тук идва ролята на PSA. Французите предлагат вискоефективни двигатели с ниско потребление на гориво и работят само с две платформи за превозни средства, на които, в зависимост от търсенето, се произвеждат всички модели - от дизелови и бензинови автомобили до Plug-in хибриди и напълно електрически коли.
Комбинацията ще даде на производителя на Peugeot PSA отдавна преследваното търсеното присъствие в Северна Америка и би трябвало да помогне на Fiat да се утвърди в разработването на технологии с ниски емисии. „Въпреки това това сливане не отстранява всичките им недостатъци“, пояснява анализаторът от B. Metzler Seel Sohn & Co. Юрген Пийпър пред Bloomberg Television във вторник.
Ще им липсват „много добри премиум марки", както и „добро позициониране в Китай", каза той.
Подобно на други мениджъри в индустрията Таварес и Елкан реагират на нарастващия натиск за обединяване на ресурси при разработването на продукти, производство и закупуване в условията на търговски войни и скъпо преминаване към електрическа и самоуправляваща се технология.
Предизвикателствата ще бъдат многобройни, от подобряване на изпитващите затруднените европейски операции на Fiat до изпълнението на строгите нови правила за емисиите, които влизат в сила през следващата година в Европа. Таварес, известен като твърд привърженик на намаляването на разходите, също ще трябва да се ориентира в политическия огън във Франция, Италия и САЩ, където автопроизводителите имат дълбоки национални корени.
И все пак той се е справял с трудни ситуации, свързани със загубата на работни места и преди. Таварес спаси френския производител на автомобили от фалит, след като пое през 2014 г. компания, и съживи губещата милиарди евро марка Opel, след като я придоби от GM преди две години.