Акциите на Lyft Inc. се сринаха, след като по-слаби от очакваното прогнози предизвикаха опасения сред инвеститорите, че планираното увеличение на разходите за стимулиране на шофьорите може да се отрази на печалбата.
Базираната в Сан Франциско компания очаква печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация в размер на 10-20 млн. долара през текущия период, което значително се разминава с прогнозираните от Wall Street 81 млн. долара. Акциите се сринаха с цели 27% в следборсовата търговия до най-ниското ниво от ноември 2020 г. насам, предава Bloomberg.
Разочароващата прогноза подчертава затрудненията на Lyft да си проправи път към възстановяването от пандемията, без да подкопае рентабилността. Въпреки че гигантът и неговият конкурент Uber Technologies Inc. са установили, че търсенето от страна на клиентите се възражда, привличането на шофьори е постоянно предизвикателство и компаниите похарчиха милиони за бонуси и други стимули, за да привлекат шофьорите обратно. Дисбалансът доведе до по-дълго чакане и високи цени за пътниците.
Междувременно драстичният скок на цените на горивата през март намали доходите на служителите, което допълнително постави под съмнение способността на платформите за споделено пътуване да ги задържат. Lyft и Uber вече въведоха такса „гориво“ към пътуванията, за да помогнат на шофьорите. Въпреки че Lyft регистрира 40% увеличение на броя на шофьорите през първото тримесечие спрямо предходната година, компанията планира да инвестира повече, за да увеличи предлагането на шофьори през второто тримесечие, заяви главният финансов директор Илейн Пол по време на разговор с анализаторите. Пол заяви, че Lyft „остава ангажирана" да отчете печалба на коригирана база за годината.
Перспективата предполага, че „инвестициите на компанията за увеличаване на предлагането на водачи, съчетани с по-високите цени на горивата, може да продължат да се отразяват на честотата на пътуванията през годината", пише Мандип Сингх, анализатор в Bloomberg Intelligence. Спадът както на активните пътници, така и на приходите от един активен пътник беше „неочакван", каза Сингх. „Това може да е сигнал, че Lyft отстъпва пазарен дял на Uber“.
Време за изчакване
Средното пътуване чрез споделено пътуване в САЩ е струвало приблизително 20 долара през първото тримесечие, което е с около 45% повече в сравнение със същия период на 2019 г., показват данни на фирмата за пазарни проучвания YipitData. Президентът на Lyft Джон Зимър заяви в интервю, че компанията има възможност да подобри нивата на обслужване или времето за изчакване, което е намаляло с около 30% през първото тримесечие.
Във вторник Lyft отчете приходи за първото тримесечие в размер на 875,6 млн. долара, което е с 44% повече от предходната година. Това е повече от очакваните от анализаторите 844,5 млн. долара, показват данни, събрани от Bloomberg. Коригираната печалба на Lyft преди лихви, данъци и амортизация възлиза на 54,8 млн. долара през тримесечието, което далеч надхвърля очакванията на анализаторите за 14,4 млн. долара.
Повишаването на печалбата се дължи на големия обем пътувания, но и на увеличаването на приходите, които Lyft извлича от всеки пътник. През първото тримесечие Lyft генерира 49,18 долара на активен пътник, което е втората по големина стойност в историята и с 9% по-висока стойност в сравнение със същия период на миналата година, което отчасти се дължи на по-високите такси.
„През първото тримесечие имаше много смущаващи фактори", каза анализаторът на CFRA Research Анджело Зино преди публикуването на данните. „Въпреки че високият приход за пътник помага за рентабилността, в по-дългосрочен план искаме да видим, че този показател намалява, за да отразява устойчив модел на ценообразуване на споделеното пътуване. Поддържането на нарастваща база от пътници е от ключово значение“, пояснява той.
За разлика от Uber, който се насочи към доставката на храна по време на пандемията с поделението си Uber Eats, основният бизнес на Lyft са споделените пътувания. Компанията разшири дейността си в други форми на транспорт като велосипеди и скутери на някои от най-големите си пазари като Ню Йорк, Сан Франциско и Чикаго. Въпреки това способността на Lyft да увеличава броя на своите пътници може да бъде поставена под въпрос от страна на партньорствата на Uber с приложения за таксиметрови превози в Ню Йорк и Сан Франциско, които биха прехвърлили такситата към платформата на Uber. Lyft не планира да сключва подобна сделка, заяви главният изпълнителен директор Логан Грийн във вторник.
Lyft прогнозира приходи от 1 млрд. долара през второто тримесечие. Грийн заяви, че завръщането на споделените пътувания, което в момента се вижда само в Маями и Филаделфия, ще ускори възстановяването на Lyft.
Lyft отчете нетна загуба в размер на 196,9 млн. долара, или 57 цента на акция, което е по-малко от прогнозираната от анализаторите загуба от 198,4 млн. долара, или 60 цента на акция.