По-малко нови енергийни превозни средства (NEV - new energy vehicles) могат да бъдат продадени в Китай през тази година, спрямо 2018 г., тъй като клиентите се въздържат от покупки след решението на правителството да намали субсидиите за индустрията, съобщава Ройтерс, позовавайки се на информация на представител на най-голямата асоциация на автомобилния сектор в страната.
Коментарът на Чен Сихуа, помощник-генерален секретар на Китайската асоциация на автомобилните производители (КААП), беше предшестван от съобщение на асоциацията, че продажбите на NEV са се свили с 45,6% през октомври спрямо нивата преди година, след спад от 33% през септември.
„Има разлика между продажбите към днешна дата и нивото, на което са били миналата година, така че според тенденцията на развитие тази година може да наблюдаваме отрицателен растеж за новите енергийни превозни средства“, посочва Чен.
Китай силно подкрепя развитието на енергийните автомобили, въвеждайки изискванията за квоти при продажбите на автомобилните производители. Но Пекин намали субсидиите за NEV през тази година като част от цялостния план за намаляване на държавната помощ в сектора, което направи въпросните превозни средства по-скъпи.
Преди намалението на субсидията пазарът на енергийни автомобили, към които спадат хибридните коли, електрическите превозни средства на батерии и тези, задвижвани от водородни горивни клетки, беше един от най-бързоразвиващите се елементи на китайската икономика, отчитайки ръст от 62% през миналата година.
Въпреки че продажбите на NEV се увеличиха през 2018 г., най-големият автомобилен пазар в света претърпя същата година първото си свиване от 90-те години.
Тенденцията остава обезкуражаваща, като продажбите на автомобили се понижават за 16-ти пореден месец през октомври, свивайки се с 4% спрямо същия месец година по-рано.
Септември и октомври, известни като „Златният септември и сребърният октомври“ сред местните представители на автомобилната индустрия, се считат за най-плодотворния сезон за продажбите, като клиентите традиционно засилват покупките след края на лятото.
Спадът на продажбите през въпросния период нанесе удар върху надеждите на ръководителите на индустрията за обрат в положителна посока през втората половина на тази година. Допреди три години автомобилните производители се радваха на двуцифрен годишен растеж в Китай, но продължителният спад на продажбите накара местните концерни, като Geely и Great Wall, да намалят очакванията си за продажбите и печалбата.