Американският технологичен концерн Intel Corp. планира да пусне на борсата акциите на своето подразеление за самоуправляващи се автомобили Mobileye до средата на следващата година, което ще позволи на производителя на чипове да се възползва от инвестициите си в една бързо развиваща се индустрия.
Intel ще остане мажоритарен собственик след сделката, която включва първично публично предлагане на новоиздадени акции на Mobileye, се казва в изявление на компанията от понеделник. Изпълнителният екип на Mobileye, ръководен от Амнон Шашуа, ще остане в компанията, предава Bloomberg.
Новината за този ход, съобщена за първи път по-рано в понеделник, доведе до ръст на акциите на Intel с 8,5% до 55,30 долара за брой в края на търговията същия ден. Преди това акциите поскъпнаха едва с 2,3% за тази година, изоставайки от резултатите на конкурентите си от сектора на чиповете и от по-широките индекси.
Компанията планира да даде повече подробности за IPO-то във вторник сутринта (местно време).
Главният изпълнителен директор на Intel Пат Гелсингер разтърси компанията, откакто пое ръководството през февруари, в опит да съживи най-големия производител на чипове в света. Intel, дълго време доминиращ производител на компютърни процесори, отстъпи пазарен дял за сметка на конкуренти като Advanced Micro Devices Inc. и загуби технологичното си предимство на ключови пазари.
На този фон Mobileye е светъл лъч. Бизнесът, придобит от Intel през 2017 г. за около 15 млрд. долара, постоянно расте по-бързо от компанията майка - и обслужва все още зараждаща се индустрия. Intel прогнозира, че пазарът на силиций за автомобили ще достигне 115 млрд. долара до края на десетилетието.
„Амнон и аз решихме, че първичното публично предлагане предоставя най-добрата възможност да надградим постиженията на Mobileye в областта на иновациите и да отключим стойност за акционерите“, казва Гелсингер в изявлението.
Преминаването на автомобилната индустрия към електрическите превозни средства и по-автономните автомобили създава огромен апетит за електроника. Mobileye произвежда чипове и софтуер, които работят със сензори, за да позволят на автомобилите да изпълняват повече функции по управлението на автомобила, като крайната цел е да се замени изцяло ролята на човека.
Наскоро компанията достави 100-милионния си чип EyeQ и представи шестместен автомобил, който ще се използва за услуги за превоз без шофьор в Тел Авив и Мюнхен през следващата година. Тя е подписала договори с повече от 30 водещи производители на автомобили в световен мащаб, съобщи Intel в понеделник.
Mobileye държи около 80% от световния пазар на усъвършенствани зрителни системи за подпомагане на водача, показват данни на пазарния изследовател Guidehouse Insights.
Базираното в Израел подразделение е изпробвало технологията си в автопаркове за роботаксита в Токио, Париж, Шанхай и Детройт. През последното тримесечие приходите на компанията възлизат на 326 млн. долара, което е ръст от 39% в сравнение с предходната година. Оперативните приходи растат до 105 млн. долара, което е два пъти повече от сумата от предходната година. Като цяло Intel отбеляза 5% увеличение на приходите през третото тримесечие.
Mobileye очаква приходите да нараснат с 40% за цялата 2021 г. Сделката няма да се отрази на финансовите цели на Intel за 2021 г., заявиха от компанията.
Intel предприе и други неотдавнашни стъпки, за да навлезе по-дълбоко в транспортните технологии. През 2020 г. тя придоби израелския стартъп Moovit за около 900 млн. долара. Покупката ѝ даде достъп до данни от картографирането на обществения транспорт, които биха могли да бъдат интегрирани в услугата за превоз на пътници.
Това подразделение, заедно със служителите на Intel, работещи по разработката на лайдар сензора, който улавя движението и отстоянието до обектите, и радари, ще бъде част от Mobileye, съобщи компанията в понеделник.
По-широкото възстановяване на Intel се случва по-бавно. Акциите се сринаха след последния тримесечен отчет на компанията през октомври, когато ръководството предупреди, че преструктурирането ще навреди на рентабилността през следващите няколко години. Инвеститорите очакват да видят дали Гелсингер ще успее да подобри продуктите на Intel достатъчно бързо, за да попречи на повече клиенти да преминат към конкуренти или, в някои случаи, сами да проектират чиповете.