IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дизелът губи водещата си позиция в Европа

Очаква се и чувствително поевтиняване на дизеловите автомобили на пазара втора ръка

15:47 | 05.04.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Дизеловото задвижване вече губи доминиращата си позиция в Европа и навлиза в необратим спад, прогнозират група аналитици от водещи консултантски компании, цитирани от Bloomberg. Това ще се отрази драматично и на приходите на производителите, и на работните места в автомобилната индустрия. 

Според Хосе Асуменди от JP Morgan Chase делът на дизеловите мотори на европейския пазар през следващите три години ще падне от сегашните малко над 50% до едва 30% - най-рязката промяна на пазара от десетилетия. 

Това ще има две последствия – рязък бум на инвестициите в хибридни и други алтернативни технологии, но и забележим спад в печалбата на водещите европейски производители именно заради нуждата от тези нови инвестиции. Според преобладаващото мнение на анализаторите печалбата на германските компании например ще спадне с около 5%. 

Очаква се и чувствително поевтиняване на дизеловите автомобими на пазара втора ръка - сериозна заплаха за България, където в момента се отчита най-високото ниво на замърсяване на въздуха в Европа и на практика нулеви пречки за вноса на стари автомобили. 

Изоставянето на дизела в Западна Европа всъщност започна още преди Дизелгейт, коментира Томас Шлик от консултантската компания Roland Berger. “Все по-строгите екологични норми започнаха да правят дизеловата технология чувствително по-скъпа“, обяснява той. Скандалът с VW обаче ускори силно процеса и накара много правителства и местни власти, които преди приветстваха дизела заради по-ниските му парникови емисии, да премислят и да решат, че вредите надвишават ползите. 

Шлик подчертава и друго: че изоставянето на дизела и масовото преминаване към електрическо задвижване може да означава закриване на много работни места в автомобилната индустрия. В момента около една трета от заетите в нея се занимават с производство на двигатели с вътрешно горене.

“Дизелът няма да изчезне от днес за утре“, каза еврокомисарят по промишлеността Елжбиета Биенковска при приемането на новите, по-строги правила на ЕС за емисиите. „Но след последната година усилена работа съм сигурна, че ще изчезне много по-бързо, отколкото можем да си представим“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:16 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още