Германската автомобилна компания Daimler планира да отдели бизнеса си с камиони – ход, който показва до каква степен конвенционалните автомобилни производители са подложени на натиск да повишат стойността си на фондовата борса, пише Wall Street Journal.
Daimler съобщи в сряда, че ще предаде „значително мнозинство“ от акциите в бизнеса си за производство на камиони и автобуси на акционери в компанията до края на годината. Тя също така планира в крайна сметка да нарече бизнеса си с производство на автомобили Mercedes-Benz, като в бъдеще той ще бъде съсредоточен върху разработването на луксозни електрически коли и автомобилен софтуер.
Инвеститорите изразиха задоволство от новината, тласкайки цената на акциите на Daimler с близо 9% нагоре в търговията във Франкфурт в късния следобед. Daimler
Повтаряйки аргументи, които инвеститорите изтъкваха години наред, главният изпълнителен директор на Daimler Ола Калениус заяви, че двете автомобилни компании са доста различни с различни клиенти, технологии и финансови изисквания.
„И двете компании оперират в индустрии, които са изправени пред големи технологични и структурни промени. Предвид този контекст смятаме, че те ще могат да оперират най-ефективно като независими компании“, заявява Калениус в комюнике.
Извънредна среща на акционерите е планирана за третото тримесечие за одобряване на разделянето.
В момент, когато традиционната автомобилна индустрия се насочва към електромобилите, конвенционални производители на пътнически автомобили наблюдават как инвеститорите се насочват към компании като Tesla и производителя на електрически камиони Nikola, както и към доставчици на услуги за придвижване като Uber Technologies.
Tesla, която е водещият производител на електромобили в света, е оценявана на около 827 млрд. долара спрямо пазарната капитализация от около 76 млрд. долара на Daimler, въпреки че германският автомобилен производител продава много повече автомобили и генерира значителни печалби.
Инвеститорите твърдят, че цената на акциите на Daimler не отразява пълната стойност на двете подразделения, която може да бъде отблокирана чрез разделянето им.
Арнд Елингхорст, автомобилен анализатор в компанията Bernstein Research, счита, че подразделението за камиони и автобуси струва около 35 млрд. евро като самостоятелна компания – оценка, която по думите му не е отразена в днешната цена на акциите на Daimler.
Конкурентът на Daimler, Volkswagen, листна бизнеса си с камиони при първично публично предлагане през 2019 г., като го преименува на Traton SE. Сега той има пазарна капитализация от около 12 млрд. евро. Traton се разширява и отправя предизвикателство пред Daimler и шведския производител на камиони Volvo и се договори миналата година да придобие американския производител на камиони Navistar International.
Daimler е най-големият производител на пътнически автомобили в света. Бизнесът й с камиони и автобуси генерира близо половината от приходите й в САЩ, където притежава Freightliner.
Германската автомобилна компания навлиза в сегмента на елктомобилите и самоуправляващите се пътнически коли, но сега е изправена пред конкуренцията на Tesla и на нови играчи като Nikola. Бизнесът с камиони и автобуси на Daimler донесе приходи от 24 млрд. евро през първите девет месеца на миналата година, последните налични данни. Компанията е продала 244 554 камиона и 13 309 автобуса през този период.
Филип Ушоа, автомобилен анализатор в компанията Jefferies, изразява задоволство от планираното разделяне, отбелязвайки, че макар то да не означава пълно разделяне на компанията, „предлаганата сделка е значително по-привлекателна от частично IPO“.