Група държави, включително България, настояват за смекчаване на стандартите в рамките на ключов елемент от климатичната програма на Европейския съюз (ЕС): постепенното премахване на двигателя с вътрешно горене до средата на следващото десетилетие.
България, заедно с Италия, Словакия, Португалия и Румъния, настояват за петгодишно отлагане на плана на ЕС за премахване на емисиите от автомобилите, които продават, според предложение, видяно от Bloomberg.
Това е поредният сигнал, че някои страни в блока желаят промени на екологичното законодателство, за да осъществят по-плавен преход, който няма да навреди значително на автомобилната индустрия. Очаква се преговорите във вторник да бъдат предизвикателни, тъй като Франция, настоящия домакин на председателството на ЕС, настоява министрите на енергетиката в ЕС да се споразумеят за редица точки от пътя на Европа към зелено бъдеще. От своя страна, Париж се придържа към плана на Европейската комисия (ЕК) за по-строги цели за намаляване на емисиите, включително постепенно премахване на двигателя с вътрешно горене при продажбите на нови автомобили до 2035 г. съгласно компромисно предложение, видяно от Bloomberg.
Депутатите в Европейския парламент подкрепиха плана за премахване на емисиите от новите автомобили по-рано този месец, което представлява стъпка към прекратяването на употребата на технология, която стои в основата на цялата традиционна автомобилна индустрия.
Петте страни искат 90-процентно намаление на емисиите на производителите на коли до 2035 г. - когато ЕК предвижда 100% премахване. От своя страна, Италия - дом на емблематични марки суперколи като Ferrari и Lamborghini, се надява да си осигури освобождаване от подобни цели за нишови производители, като Ferrari, поне до 2036 г.
„За нас технологичната неутралност е ключовият въпрос“, изтъква Роберто Чинголани, министър на енергетиката на Италия. „Не вярваме, че наличието само на едно решение на транспортния проблем е решение. Предлагаме да отворим менюто”, изтъква той.
Италия е особено загрижена относно натиска за декарбонизиране на автомобилния транспорт, като изостава от някои от останалите големи европейски икономки. Въпреки че Ferrari вече обяви планове за пускане на изцяло електрически модели, компанията изостава значително при електрификацията от конкуренти като Porsche, която пусна в продажба своя Taycan през 2019 г.
Споразумение между енергийните министри във вторник ще определи позицията на държавите членки за по-нататъшните преговори с ЕК и Парламента относно окончателната форма на пакета за прилагане на целта за намаляване на емисиите с 55% за това десетилетие.