IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е първа в ЕС по ръст при продажбите на електромобили

Страната ни е първа в блока и при регистрациите на нови дизелови коли за първите девет месеца на годината

10:47 | 22.10.21 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

България отчита най-голям ръст при продажбите на нови изцяло електрически превозни средства от всички страни членки на Европейския съюз (ЕС) през третото тримесечие, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).

Регистрациите на електромобили на българския пазар се увеличават с 269,2% до 96 броя през третото тримесечие спрямо 26 броя преди година.

За първите девет месеца на годината продажбите на електрически коли в България нарастват със 177,2% до 219 броя спрямо 79 броя година по-рано.

В периода юли-септември 2021 г. регистрациите на плъгин хибриди в страната отчитат ръст от 81,8% до 20 броя спрямо 11 превозни средства през същото тримесечие на 2020 г. За първите девет месеца на годината търсенето на този тип коли в България нараства със 137,9% до 69 броя спрямо 29 броя преди година.

По отношение на хибридните автомобили през третото тримесечие родният пазар отчита ръст на продажбите от 39,2% до 167 броя спрямо 120 превозни средства година по-рано. За първите девет месеца на 2021 г. регистрациите в сегмента се увеличават с 47,7% до 520 броя спрямо 352 броя за същото време на миналата година.

асеа4 асеа4

Продажбите на нови бензинови автомобили в България обаче се свиват с 5,5 на сто до 5500 броя спрямо 5820 броя преди година през третото тримесечие. За първите девет месеца регистрациите все пак се увеличават с 13,1% до 16 030 броя спрямо 14 172 броя година по-рано. Само осем страни в ЕС отчитат ръст на продажбите в сегмента за периода януари-септември.

Регистрациите на нови дизелови автомобили на българския пазар през третото тримесечие се свиват с 2,3% до 889 броя спрямо 910 броя година по-рано. За първите девет месеца на 2021 г. продажбите в сегмента растат с 14,8% до 2719 броя спрямо 2368 броя година преди това. В това отношение България е първа по ръст в ЕС, като само още една страна, Естония, отбелязва увеличение на продажбите при дизеловите коли – с 2,8 на сто.

АСЕА2 АСЕА2

Ситуацията в Европа

През третото тримесечие пазарният дял на автомобилите с електрическо зареждане продължава да нараства в рамките на ЕС за сметка на бензиновите и дизеловите превозни средства. Както изцяло електрическите автомобили, така и плъгин хибридите почти успяват да удвоят своя дял през разглеждания период, сочат данни на АСЕА.

Делът на изцяло електрическите превозни средства при продажбите на нови автомобили в ЕС за третото тримесечие достига 9,8%, докато тази на плъгин хибридите нараства до 9,1 на сто.

Регистрациите на нови хибридни електрически леки коли представляват общо 20,7% от европейския пазар, като в това отношение надминават продажбите на нови дизелови автомобили, изоставяйки единствено от бензиновите коли.

От юли до септември 2021 г. делът на конвенционалните бензинови и дизелови автомобили продължава да се свива в рамките на ЕС. Продажбите на автомобили с бензин се понижават с 35,1% до 855 476 броя, като делът им се свива от 47,6% през третото тримесечие на 2020 г. до 39,5% от пазара в ЕС.

Положението при дизеловите коли изглежда още по-мрачно. Пазарният дял на тези автомобили спада с повече от 10 проценти пункта, от 27,8% на 17,6%, с което дизеловите автомобили падат на трето място, изпреварени от хибридите. Регистрациите на нови дизелови автомобили през третото тримесечие намаляват с повече от 50 на сто в ЕС до 381 473 броя спрямо 769 922 превозни средства, продадени за същия период през миналата година.

АСЕА3 АСЕА3

През третото тримесечие търсенето на изцяло електрически превозни средства (BEV) в ЕС нараства с 56,7% до 212 582 броя, като растежът е подкрепен от държавните стимули за покупка на такива автомобили. В резултат на това четирите основни пазара в ЕС отбелязват дву- или дори трицифрени увеличения – продажбите в Италия се увеличават със 122%, тези в Германия – с 62,7%, във Франция – с 34,6% и в Испания – с 21,8 на сто.

Делът на плъгин хибридните електрически превозни средства (PHEV) също нараства в пределите на ЕС, като регистрациите в сегмента се увеличават през тримесечието с 42,6% до 197 300 броя. Италия отбеляза най-голям ръст от четирите ключови пазара в региона, като продажбите на PHEV в страната се увеличават със 130,6%. Италия е следвана от Испания, където търсенето на плъгин хибриди расте с 87,5%, Франция, която отчита ръст от 49,5%, и Германия, където регистрациите нарастват с 37,5 на сто.

Търсенето на хибридни електрически превозни средства (HEV) се увеличава значително през последните три месеца – общо с 31,5% до почти половин милион продадени автомобила. Този сегмент остава най-популярният вид превозни средства с алтернативно задвижване в региона по отношение на обема на продажбите. Ръстът при търсенето на хибриди отчита силен тласък от пазарите в Централна Европа, където продажбите нарастват с 69,3% през третото тримесечие.

Продажбите на автомобили с природен газ (NGV) в ЕС отбелязват спад от 48,8%, воден от пониженото търсене в Испания (-39%), която е най-големият пазар за този вид автомобили в региона.

Регистрациите на автомобили, работещи с пропан-бутан, се увеличават с 28,1% до 62 574 броя, като силното представяне на сегмента във Франция (+103,2%) компенсира 4,7-процентния спад в Италия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:12 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
а пък тия дни в осло/норвегия , там дето си купуват електрички вместо саждещи печки , тол системата дето им регистрира трафика , е преброила за първи път повече електрички отколкото бензинови коли ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
mrynmryn
преди 3 години
Тоя ръст не значи нищо, едните имат по хиляди коли, а ние дори нямаме 100.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още