IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България е единствената страна в ЕС, в която продажбите на дизелови коли растат

За първи път продажбите на хибриди в ЕС изпреварват регистрациите на дизелови автомобили през 2021 г.

10:52 | 02.02.22 г. 5
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Докато изцяло електрическите превозни средства и хибридните автомобили продължават да изтласкват конвенционалните коли от европейския пазар през 2021 г., дизеловите автомобили продължават да доминират при регистрациите в България – единствената страна в блока, която отчита ръст на продажбите за този сегмент през миналата година, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).

Делът на хибридните превозни средства на европейския пазар нараства до 19,6% през 2021 г. спрямо 11,9 на сто година по-рано, докато електромобилите с батерии достигат 18% от общите продажби в сравнение с 10,5 през 2020 г. Въпреки това делът на конвенционалните автомобили, които са оборудвани с двигател с вътрешно горене, остава най-голям – 59,6% от всички нови регистрации в ЕС.

асеа3 асеа3

Бензинови и дизелови автомобили

През 2021 г. продажбите на бензинови автомобили се свиват в ЕС със 17,8% до 3 885 432 броя спрямо 4 724 417 броя година по-рано. В България регистрациите в този сегмент се увеличават с 9,7 на сто до 20 786 броя спрямо 18 954 броя за 2020 г. От всички страни в блока Хърватия записва най-голям ръст – 21,4%.

През четвъртото тримесечие продажбите на бензинови автомобили в ЕС се понижават с 33,5% до 778 450 броя спрямо 1 170 228 броя година по-рано. Регистрациите в България се увеличават с 9,1% до 4838 броя спрямо 4436 броя през 2020 г. В това отношение страната ни се нарежда на второ място в блока по ръст на продажбите на бензинови леки коли, изпреварвана от Словения (+12,8%), a Ирландия е третата страна, която отчита увеличение на регистрациите. Останалите държави в блока записват понижения.

В резултат на това делът на бензиновите коли в ЕС се свива до 35,8% спрямо 40,6% през 2020 г.

Регистрациите на нови дизелови автомобили в блока се понижават с 31,5% през 2021 г. до 1 901 191 броя спрямо 2 776 665 броя преди година. Продажбите в България нарастват с 15,1% до 3032 броя спрямо 2635 автомобила година преди това. Българският пазар е единственият в ЕС, който записва ръст на регистрациите на нови дизелови автомобили.

асеа4 асеа4

Подобно е положението и през четвъртото тримесечие, където продажбите на дизелови коли в България нарастват с 14,3% до 774 броя спрямо 667 броя през 2020 г. На всички останали европейски пазари продажбите се свиват, като общо за ЕС те намаляват с 50,9 на сто до 358 083 броя спрямо 729 446 броя за 2020 г.

Делът на дизеловите автомобили в блока се свива до 16,5% спрямо 25,3 на сто година преди това.

Превозни средства с алтернативно задвижване

Продажбите на изцяло електрическите превозни средства (BEV) в ЕС за 2021 г. се увеличават с 63,1% до 878 432 автомобила спрямо 538 734 броя през 2020 г. В България регистрациите в сегмента нарастват със 130,9 на сто до 321 броя спрямо 139 броя година по-рано. Страната ни се нарежда на пето място по ръст в блока след Гърция (+220,5%), Хърватия (+176,7%), Литва (155%) и Финландия (+139,2%).

асеа1 асеа1

През последното тримесечие на 2021 г. електромобилите отбелязаха най-голям ръст от всички видове задвижвания - 24,9% до 309 598 броя в рамките на ЕС. Продажбите в България се увеличават със 115% до 129 броя спрямо 60 броя за същия период на 2020 г. И тук страната ни е пета в блока по ръст след Литва (+357,6%), Румъния (207,7%), Хърватия (+171%) и Финландия (+138,6%).

Ръстът при електромобилите е значително по-скромен от този, отчетен през 2020 г. – 216,9%. Силните данни за предходната година се дължат до голяма степен на правителствените стимули за екологични, нискоемисионни автомобили, въведени в резултат на появата на коронавируса.

асеа2 асеа2

Продажбите на плъгин хибриди в ЕС се увеличават със 70,7% през 2021 г. до 867 092 броя спрямо 507 917 броя година по-рано. В България регистрациите нарастват със 136,6% до 97 броя спрямо 41 броя през 2020 г. Най-голям ръст в блока отчита Словения (+389,7%), следвана от Гърция (+228,6%) и Ирландия (+216,7%).

През четвъртото тримесечие регистрациите на плъгин хибриди в ЕС се свиват с 1,8 на сто до 223 123 броя спрямо 227 307 броя година преди това. В България продажбите нарастват със 75% до 21 броя спрямо 12 броя през последното тримесечие на 2020 г. Тук страната ни се нарежда на пето място в ЕС по ръст след  Латвия (+187,5%), Ирландия (+186,9%), Хърватия (+113,8%) и Румъния (+89,2%).

Регистрациите на хибридни автомобили в ЕС през 2021 г. нарастват с 60,5% до 1 901 239 броя спрямо 1 184 526 броя през 2020 г. В България продажбите се увеличават с 48,3% до 636 броя спрямо 429 броя година преди това. Най-голям ръст в блока записва Словения (+236,4%), следвана от Хърватия (+195,4%) и Естония (+135,5%). За първи път продажбите на хибриди в блока изпреварват тези на дизелови автомобили в рамките на една година.

През четвъртото тримесечие продажбите на хибриди в ЕС отчитат скромен ръст – 0,4% до 439 172 броя спрямо 437 376 броя за същия период на 2020 г. В България регистрациите нарастват с 31,6% до 150 броя спрямо 114 броя преди година. И тук Словения е първа по ръст на продажбите с 251%.

Автомобилите с алтернативно задвижване сега представляват почти половината (47,8%) от пазара на автомобили в ЕС през четвъртото тримесечие, като общо са регистрирани над един милион такива превозни средства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 2
bgMan
преди 2 години
Нещата са твърде променливи днес и теорията ти въобще не е вярна. Имам приятели дето карат само нови автомобили Мазда, които се сменят през 5-6 години. Заради екостандартите в Европа дизелите им от 3-4 години са абсолютни ***, а това беше една от компаниите дето правеха едни от най-здравите и хубави дизелови автомобили. Ако си бил в чужбина през последните няколко години ще видиш, че новите автомобили на западняците са бензинови или бензинови хибриди. Дизела го обрекоха на смърт по всякакъв начин. Иначе из магистралите из европата всички познаваме електричките защото карат с най-много 120 км. в час докато останалите все бързаме на максимално разрешената.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 2 години
май пак се напъна да кажеш нещо и пак излезе нищо :))) я преведи какво си искал да кажеш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 1
doba
преди 2 години
И *** Балкански не иска да покрепи ползването на автомобили а АГУ? Въпрос на чист въздух или на пари? Аз залагам на второто.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 3
FNM
преди 2 години
*** Балкански обича да диша черните канцерогенни облаци от сдуханите дизеляци, отдавна изхвърлени от употреба в белите страни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 3
cyclop
преди 2 години
Има автомобили, а има и играчки на батерии. Едното е смислено и използваемо, другото е играчка. Може да се забавляваш, и да си пазаруваш, и да ходиш на работа с електромобилчето, но в сериозна ситуация най-малкото ще те прецака, а може и да те убие. Тия в САЩ заседнали за 17 часа в снега на магистралата - дали е имало някой с електрическа играчка? Дали му е било добре? Ако има природно бедствие и спре тока, колко хубаво е и автомобила ти да стане неизползваем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още