Амбициите на ЕС са през 2050 г. индустрията да бъде с нулев въглероден отпечатък и това е предизвикателство за бизнеса. За изпълнението на тези цели част от конвенционалните производства на енергия ще бъде заменена от възобновяеми източници, но при тях е характерно неравномерното производство.
Затова и компаниите продължават да търсят нови технологии и алтернативи.
Оказва се, че електромобилите може и да не са отговорът на увеличените екологични изисквания за автомобилния транспорт.
Проучвания показват, че ползите от тях могат да се видят едва при пробег от над 150 хил. километра. Дотогава емисиите въглероден диоксид (CO2) за целия жизнен цикъл на автомобила - от производството до рециклирането, са по-високи, отколкото при конвенционален дизелов двигател, заради неговия по-висок коефициент на полезно действие.
Това разказва доц. Пламен Пунов от катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" към Техническия университет в София пред Bloomberg TV Bulgaria. Той е ръководител на екип, който е сред пионерите при разработването на водородни двигатели. Един от техните болиди има първо място за дизайн, получен на състезание в Германия.
Пунов посочи още и че при анализите за ползите от електромобилите трябва да бъдат взети предвид различията между държавите в ЕС. В Полша например емисиите СО2 за производство и експлоатация на тези двигатели ще бъдат значително по-големи, отколкото във Франция. Полша произвежда електроенергия основно от въглищни топлоцентрали, а Франция - с ядрена енергия.
Моментният ръст на производството на електромобили се дължи на желанието на големите автомобилни производители да намалят общия обем на емисиите си, обясни още експертът. Към момента се счита, че електромобилите имат нулев отпечатък и така чрез тях се намалява общото количество СО2, емитирано от произведените автомобили на концерните.
Но едва ли електромобилите ще се окажат автомобилите на бъдещето и прогнозите на Пунов са, че техният дял до 2030 година ще бъде около 10-15%. За него през следващото десетилетие доминиращи ще бъдат хибридите, особено за градска среда.
По отношение на водородните двигатели в момента технологията е доста скъпа и едва ли те ще навлязат масово в следващите години. При този двигател се използва специална горивна клетка, която превръща водорода в електроенергия.
Как изглежда болид с водороден двигател и какви са предизвикателствата пред неговото разработване можете да видите във видеото.
преди 4 години и аз незнам що се занимавам, може би заради възпитанието ми... възпитан съм да бъда крайно нетолерантен към неуките крвсльовци!... съдбата на образования човек! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ама и аз не знам защо се занимаваш с мен. Може би ще е достатъчно просто да отидеш да се прегледаш. Не е изключено докторите да открият какво ти е отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Преди точно сто години Хенри Форд е произвеждал много повече автомобили.---точно така, двата автомобила са едно към едно ... ама и аз що се занимавам с необразовани хора... да ме пита човек! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години А какво е КПД-то при добивът и преносът----оооо, копко си неук, не е истина! колко прасета закла баща ти зада избуташ средното ? хахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Преди точно сто години Хенри Форд е произвеждал много повече автомобили, отколкото днес произвеждат Тесла. А населението на Щатите е било около 80 милиона, а на света - само два милиарда. Въпреки това са минали десетилетия преди автомобилът да стане масово превозно средство. С темповете с които нараства производството на електромобили днес ще отнеме много десетилетия преди той да се наложи, при това без никаква гаранция, че това ще се случи въобще. За тия 100 години бяха правени много опити да бъде заменен с нещо друго този наистина толкова сложен, скъп за производство, капризен и мръсен двигател но до сега няма нито един успешен отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Наистина ли вярваш, че до 2-3 години автопаркът на света ще е на 10% от електромобили? Хахахах. :)))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години А какво е КПД-то при добивът и преносът на токът, с който зареждаш бричката? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ами гледам от тебе. Ти защо пишеш за неща, от които не разбираш. Купи си електрическа, кола, покарай я няколко години за да знам, че пишеш за нещо от което разбираш, притежаваш и използваш. А ти от години пишеш колко хубаво нещо били това електромобилите, но продължаваш да пълниш гушите на петролните компании. И отлагаш закупуването на такъв автомобил за неопределено време, когато видиш ли щяла да ти дотрябва нова кола. Ами продай сегашната и си купи електрическа. Това е един разумен съвет. Защото когато хората проумеят безспорните огромни предимства на електричките автомобилите с двг ще поевтинеят многократно. А на електрическите ще се вдигнат, защото много ще се търсят. Но изглежда и на теб не ти се вярва много, че такова време ще дойде отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години А в действителност към днешна дата километрите за компенсиране на по-енергоемката батерия са между 20-30 хил. С драстичното навлизане на ВЕИ в общия енергиен микс и значителното подобрение на литиевата технология от Тесла до 2-3 години ще се изравнят с ДВГ! Тоя госин или е силно мотивиран да дезинформира или е години назад от технологичното развитие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години нее пиши тъъъпотии както ти казах, многократно... разреди си пиенето... и с мишето, зимате цикъла на карно и обратно в час по физика! отговор Сигнализирай за неуместен коментар