Амбициите на ЕС са през 2050 г. индустрията да бъде с нулев въглероден отпечатък и това е предизвикателство за бизнеса. За изпълнението на тези цели част от конвенционалните производства на енергия ще бъде заменена от възобновяеми източници, но при тях е характерно неравномерното производство.
Затова и компаниите продължават да търсят нови технологии и алтернативи.
Оказва се, че електромобилите може и да не са отговорът на увеличените екологични изисквания за автомобилния транспорт.
Проучвания показват, че ползите от тях могат да се видят едва при пробег от над 150 хил. километра. Дотогава емисиите въглероден диоксид (CO2) за целия жизнен цикъл на автомобила - от производството до рециклирането, са по-високи, отколкото при конвенционален дизелов двигател, заради неговия по-висок коефициент на полезно действие.
Това разказва доц. Пламен Пунов от катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" към Техническия университет в София пред Bloomberg TV Bulgaria. Той е ръководител на екип, който е сред пионерите при разработването на водородни двигатели. Един от техните болиди има първо място за дизайн, получен на състезание в Германия.
Пунов посочи още и че при анализите за ползите от електромобилите трябва да бъдат взети предвид различията между държавите в ЕС. В Полша например емисиите СО2 за производство и експлоатация на тези двигатели ще бъдат значително по-големи, отколкото във Франция. Полша произвежда електроенергия основно от въглищни топлоцентрали, а Франция - с ядрена енергия.
Моментният ръст на производството на електромобили се дължи на желанието на големите автомобилни производители да намалят общия обем на емисиите си, обясни още експертът. Към момента се счита, че електромобилите имат нулев отпечатък и така чрез тях се намалява общото количество СО2, емитирано от произведените автомобили на концерните.
Но едва ли електромобилите ще се окажат автомобилите на бъдещето и прогнозите на Пунов са, че техният дял до 2030 година ще бъде около 10-15%. За него през следващото десетилетие доминиращи ще бъдат хибридите, особено за градска среда.
По отношение на водородните двигатели в момента технологията е доста скъпа и едва ли те ще навлязат масово в следващите години. При този двигател се използва специална горивна клетка, която превръща водорода в електроенергия.
Как изглежда болид с водороден двигател и какви са предизвикателствата пред неговото разработване можете да видите във видеото.
преди 4 години Безспорно, че КПД на ел двигателя е по-голямо. Но тук трябва да включим и КПД-то на акумулатора. Което е различно в различните случаи. Нито един акумулатор не акумулира 100% от подадената му енергия. Нещо повече - той се разрежда непрекъснато, дори докато го зареждат. Единствения случай в който не се разрежда е когато е разреден напълно. Като си купиш електрическа кола ще разбереш колко е странно това, че колата ти губи енергия дори когато стои на паркинга отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години оооо горките електрокари пак се запалили.... В тоя сайт са про-електрички, а там съвсем пишат обратното, но поне е истина .... :))Hyundai отзова популярен в София модел заради пожариВече има 13 документирани случая на самозапалили се електрически Konahttps://automedia.investor.bg/a/2-***/43554-hyundai-otzova-populyaren-v-sofiya-model-zaradi-pozhari отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години я кажи цикъла на Карно за кво е? :)) щото лесно се преписват линкове, хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години производството до рециклирането, са по-високи, отколкото при конвенционален дизелов двигател, заради неговия по-висок коефициент на полезно действиe--ето това е 100% неверно! ел.двигателя има по голямо кпд от ДВГ! но Меи... който е учл там, знае кво е нивото на преподавателите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години я тука нещо от дъщерния им сайт, така кат гледам там се престаят доста по-добре от тука :Защо дизеловият двигател е по-икономичен?Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карноhttps://automedia.investor.bg/a/2-***/43355-v-kakvo-se-krie-ikonomichnostta-na-dizeloviya-dvigatelАко вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. ....Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Доцентът напразно се хаби. Решенията ги вземат зелените талибани и политиците, които им ходят по акъла. На средностатистическия зелен талибанин и 18 доцента да му се изтъпанчат насреща: все тая - той знае по-добре - нищо, че по физика е бил двойкаджия в училище, че икономическите му познания са нулеви и че в живота си и кучешка колиба не е сковал. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години При 150 К км.електричките излизат на плюс и, като се има предвид, че ел.мотор компресия не губи, след тези 150 К, поне още 300-500К км, ВАЯКА електричка, ще е на троен, че и на.четворен плюс. Отделно, че.тези.километри, като изминато разстояние, днес, са силно свити поради разходите за гориво. Накратко, твърде едностранчиво и тесногръдо виждане за голям експерт. ...И, ама твърде поръчково ми изглежда, от определено лоби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Пичът разработва водородни двигатели, в което няма лошо, но нали знаете как е. Всеки търговец си хвали стоката и се опитва да омаловажи постиженията на конкуренцията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Думите на доц.Паунов "За него през следващото десетилетие доминиращи ще бъдат хибридите, особено за градска среда." Думите на доц.Хахов от друг материал "За сега хибридната технология не ми изглежда лоша. Макар диагностираните със зелени психиатрични отклонения, да ги отхвърлят. Хибрид, който в града кара предимно на ток, а извън на бензин е най-доброто решение на този етап в екологичен и сигурен транспорт." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ми те колите се взимат за да се карат . теслите 2014 мнооого рядко ще видиш някоя под $40х , доста ще има да чакаш за 2х ... :))) ... карай си юмз-то и си слушай радио веселина ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар