IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кой трябва да осигури напредъка при декарбонизацията на авиацията?

Фокусът на инвеститорите е насочен към стартъпите, които се стремят да революционизират въздушния транспорт

08:34 | 25.04.22 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Налице е значителен тласък в процеса на декарбонизация на глобалната авиационна индустрия през тази година, воден от призивите на инвеститорите към авиокомпаниите да се насочат към по-екологични технологии.

Марк Дейли от Bloomberg прекарва последните шест месеца в проучване на някои нови технологични решения, разработени от стартъпи, които биха могли да помогнат за декарбонизацията на авиацията. Те включват електрически самолет, който излита и каца вертикално (eVTOL), както и летателни превозни средства, задвижвани с водород или с биогорива.

Според изчисленията на Дейли финансирането на компаниите за рисков капитал, насочено към стартъпи в областта на климатичните технологии, расте през последната година.

Нисковъглеродните транспортни компании са най-големите бенефициенти на подобен вид финансиране. Инвеститорите са привлечени от транспорта като инвестиционна категория, тъй като много предложения изглеждат конкурентоспособни по отношение на разходите. Освен това се отчитат и успехите в индустрията, особено на компании, занимаващи се с нисковъглероден автомобилен транспорт, като производителя на батерии Contemporary Amperex Technology Co. Ltd (CATL) и китайския електромобилен концерн Nio Inc.

Авиацията може да бъде следващият голям пазар за инвеститорите в климатичните технологии, смята Дейли.

авио1 авио1

С развитието на нисковъглеродните технологии при сухоземния транспорт инвеститорите търсят нови възможности и разширяват дейността си в рамките на авиацията и корабоплаването. Инвестициите в авиационни технологии са нараснали със 724% от 2017 до 2021 г., до почти 3 млрд. долара, изчислява BNEF.

Фондовите борси също предоставят възможност за развитие на индустрията за градска въздушна мобилност и показват значителен интерес към нея. Компании като Joby Aviation и Lilium набраха милиарди долари чрез сливания с компании със специално предназначение (SPAC) през миналата година.

По-голямата част от инвестициите в свързаните с климата технологии досега са насочени предимно към компании за градска въздушна мобилност, които искат да революционизират пътуванията в рамките на града. Един eVTOL може да пренесе даден пътник от Лондон до летище Хийтроу за шест минути, движейки се с максимална скорост. Но този тип градска мобилност в най-добрия случай ще измести автомобилите с по-енергийно интензивна форма на движение. В най-лошия случай те ще заменят обществения транспорт.

авио2 авио2

Въпреки че инвеститорите са развълнувани от стремежите на компаниите в тази област, приносът на тези стартъпи към по-широките индустриални цели на авиацията остават ограничени.

Над 50% от глобалните полети изминават под 1111 километра, но представляват едва 1% от общите километри, изминати по света.

Иновации в търговската авиация на дълги разстояния

Необходимите иновации включват промени в задвижването – преход към електрически двигатели, горивни клетки или модифицирани турбини - и преминаване към гориво, което не отделя въглерод. Това е технически възможно и много нови самолети са тествани на къси разстояния, но никой от тях все още не е наличен в търговската мрежа. От 225-те стартъпи, които BNEF определи като изграждащи устойчиви авиационни технологии, по-специално две – Twelve и ZeroAvia – са пионерите в случая.

Twelve разработи технология за превръщане на въглеродния диоксид в реактивно гориво, а ZeroAvia се превърна в ключов играч в надпреварата за производство на водородни самолети. Двата стартъпа работят за подобряване на производителността и ефективността на устойчивите авиационни технологии, но са изправени пред значителни препятствия при комерсиализацията на своите продукти. Разходите и времето, необходимо за попълване на традиционния флот от нисковъглеродни самолети, за подмяна на съществуващата инфраструктура и за сертифициране, са значителни. Инвеститорите ще играят важна роля, но в крайна сметка ще са необходими по-строги политики и регулиране, за да се демонстрира, че тези технологии са безопасни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:37 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 0
Alex Silver
преди 2 години
А "спасяване" на климата по предлаганите начини няма как да стане, защото причините за промяната на земния климат са съвършено други. Но от тях не можеш да изкараш нито цент. Освен ако със задачата не се захване някой нов Остап Бендер.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 0
Alex Silver
преди 2 години
Всичко е много просто. Борбата е за "спасяването" на климата, а не на човечеството. Едно десеткратно редуциране и суровините ще са достатъчни за останалите и най-вече за избраните от Господа. Още поп Малтус го е казал в прав текст.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 2
khao
преди 2 години
все ден ме изумяваш... не мога да разбера как природата е създала толкова *** човек!...я ни кажи, Тесла кога фалира? безплатен съвет... запопни да спортуваш и да четеш няква научна литература...каквато и да е, все ще е от полза в твоя случай!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 2
Oбичам България
преди 2 години
Те такива като теб не са искали да се качват на каруца без кон (първия автомобил). При положението, ще живееш във времето, в което е формиран и действа законът на Мур е малко нелепо да разглеждаш развитието на технологиите като статично явление.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 0
doba
преди 2 години
Христос Воскресе! Живи и Здрави! Импе, важното е парите за т.н. старт-ъп-и да вървят, какво ще стане после - кучета го яли :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
Императорът
преди 2 години
Зеленашите съвсем откачиха. Вие бихте ли се качили на самолет на батерийки? Аз - не !!! Ако на кола на батерийки и свърши токът, просто спира... самолетчето просто... пада. Отделно - откъде ще вземете толкова стратегически метали за такива батерии, колко ще тежат те и как самолетът ще ги вдигне? А толкова ток... откъде?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още