IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

McDonald's умря, да живее "Дядя Ваня": Как Русия клонира чуждестранните марки?

Преди няколко седмици Кремъл отмени с указ защитата на авторските права на компании от вражеските страни

10:53 | 13.04.22 г. 22
Автор - снимка
Създател
<p>
	McDonald&#39;s умря, да живее &quot;Дядя Ваня&quot;. <em>Снимка</em>:<em>&nbsp;EPA/MAXIM SHIPENKOV</em></p>

McDonald's умря, да живее "Дядя Ваня". Снимка: EPA/MAXIM SHIPENKOV

С бързи крачки Русия се движи към миналото. Направо към времето, към което руският президент Владимир Путин копнее да се върне - свободно от „враждебното" влияние на Запада. В отговор на руската агресивна война срещу Украйна много западни компании като McDonald's или IKEA напускат страната. На други компании, като технологичната група Meta, самата Русия показва вратата.

Това обаче устройва Кремъл. Защото с всяко закриване на американски филиал и напускане на европейска компания руското население губи част от връзката си със Запада. Икономическата и социалната изолация на страната все повече напомня за времената на Съветския съюз. Има обаче една съществена разлика: за разлика от 1960 г., руснаците от десетилетия са свикнали с BigMac, Billy Shelf и Instastories. И това принуждава Кремъл да създаде алтернативи.

Rossgram и Yappy

Една от тези алтернативи е социалната мрежа Rossgram. Както подсказва името, приложението, което беше пуснато само преди няколко дни, има за цел да замени блокираната вече мрежа Instagram. Instagram е една от най-популярните социални мрежи в страната. Блокадата ще „откъсне 80 милиона души в Русия един от друг и от останалата част на света", написа в Twitter главният изпълнителен директор на Instagram Адам Мосери, след като московски съд обяви компанията майка за "екстремистка организация".

Според Мосери около 80% от хората в Русия следват акаунт в Instagram, който е извън страната им. По този начин блокирането предизвика голямо недоволство сред населението - също и защото някои руснаци печелят парите си като инфлуенсъри в платформата.

Сега от Rossgram се очаква да осигури замяната възможно най-бързо. Групата разработчици вече е била "подготвена за тези събития", казва Александър Собов, един от създателите на приложението. Сега те не искали да пропуснат „възможността да създадат руски еквивалент на популярната социална мрежа". Руският „еквивалент" на Instagram очевидно не отдава голямо значение на това да се различава от американския модел по отношение на структурата и външния вид. Вместо Whatsapp приложението свързва потребителя с Telegram, а вместо с Facebook е свързано с руската платформа VK. Интерфейсът е абсолютно идентичен с този на Instagram - от розовия дизайн на приложението, през структурата на собствения профил, до функцията за поток (Feed) и история (Story).

Подобна е ситуацията и с руското приложение Yappy. Алтернативата беше пусната миналата година и изглежда измамно подобна на китайската платформа TikTok. Yappy е специализирана и в споделянето на кратки видеоклипове с продължителност до 60 секунди. Руският клонинг на TikTok е разработен от държавната компания „Газпром Медия“. Според материал на The Moscow Times замесена е фондация „Инопрактика". Тя се ръководи от Катерина Тихонова, дъщеря на Путин. Фактът, че моделът на платформата TikTok, за разлика от западните мрежи, все още не е блокиран в Русия, може да се дължи на факта, че според проучване на изследователската компания Tracking Exposed самата китайска мрежа е гарантирала, че около 95% от западното съдържание вече не може да бъде виждано в Русия.

Дядя Ваня, DonMak и Starducks

Снимката на руснака, който се бе вързал с верига към клон на McDonald's в Москва в знак на протест срещу изтеглянето на веригата за бързо хранене от Русия, обиколи света. Когато през 1990 г. американската компания открива първия си клон в Москва, за много руснаци това е предвестник на края на комунизма и носи западния начин на живот в Русия. Сега, около 30 години по-късно, Москва иска да покаже, че може да се справи без западните свободи. По този начин, дори и след напускането на "вражеските" компании, никой руснак не би трябвало да се лиши от бургери и пържени картофи.

McDonald's обяви, че ще затвори. „Е, добре, да затварят", заяви миналата седмица Вячеслав Володин, говорител на руската Държавна дума, пред Washington Post. "Утре вече няма да има McDonald's, ще има „Дядя Ваня".

Вместо американската традиция за бургери, в бъдеще Русия ще се фокусира върху „стопроцентовите руски" продукти. Все пак изглежда, че поне дизайнерите на логото се придържат към изпитаното. Заявката, получена от руския орган за търговска марка, силно напомня на известното златно М на американския модел. Обърната на 90 градуса, тя образува "W" на кирилица (В) - буква от „Дядя Ваня". Москва иска да инвестира около 4 млн. евро в преференциално целево кредитиране за създаването на допълнителна верига за бързо хранене, както съобщи кметът на града Сергей Собянин.

„Дядя Ваня" обаче няма да е първият клонинг на McDonald's. Американската верига бургери се изтегли от проруските сепаратистки региони Донецк и Луганск още през 2014 г. Пазарната дупка бързо е запълнена от "DonMak" - верига с жълто лого във формата на буквата М и ястия като Bikmak или Filye-o-fish в менюто. В анексирания от Русия Крим клиентите могат да си поръчат пиле на скара от веригата за бързо хранене Crimean Fried Chicken (CFC) и Crimean Latte от Starducks.

ВКонтакте

От началото на агресивната война Русия все повече разчита на местни продукти, за да запълни празнините, оставени от напускащите я компании. Въпреки това идеята за свеждане до минимум на чуждото влияние върху собствените стоки и услуги се преследва от много по-дълго време - особено онлайн. Например руската социална мрежа "ВКонтакте" (ВК) е създадена още през 2006 г., две години след основаването на Facebook, и според собствените ѝ данни сега има около 100 милиона активни потребители месечно. Вероятно това е една от причините, поради които Facebook никога не е бил много важен за Русия, обяснява експертът по социални медии Симон Хурц в ефира на радио Deutschlandfunk. По този начин разочарованието на руското население от блокирането на компанията е много по-малко, отколкото при Instagram.

И тук обаче не могат да се пренебрегнат приликите на руската мрежа с лидера на американския пазар: както и във Facebook, потребителите на ВК могат да създават свои собствени профили, да се свързват с други хора в групи и да попълват собствената си страница с мисли, снимки и видеоклипове. Дори типичното за Facebook синьо преминава като тънка нишка през дизайна на руската платформа. Мрежата обаче има една съществена разлика с американския си аналог: както много други информационни и комуникационни канали в Русия, тя е под държавен контрол. Едва през миналата година руската държавна компания „Газпром" пое социалната мрежа и назначи за главен изпълнителен директор Владимир Кириенко, син на близък довереник на Путин.

Това обаче не възпира руските потребители. Напротив: ВК е най-голямата социална мрежа в Русия - според собствената ѝ информация платформата има 100 милиона активни потребители в световен мащаб месечно. Около 73% от всички руснаци, които са активни в социалните мрежи, имат профил във ВК. За сравнение, само около 30% са използвали Facebook преди блокирането му. По този начин аналогът на Facebook е един от най-успешните алтернативни проекти на Русия.

RuTube

Точно обратното на RuTube. Подобно на ВК, платформата за видеоклипове стартира онлайн през 2006 г. и е руският еквивалент на YouTube. Въпреки това американският модел има много по-голям обхват в Русия, отколкото местният вариант. Например HiMan, един от най-популярните руски блогъри, има над 17 милиона абонати в Youtube, а в RuTube - едва 1200 последователи. Въпреки това руските власти вече инвестираха много пари в националната платформа миналата година, както съобщи руската емигрантска медия „Медуза". Медията пише, че държавата вече е подготвила евентуална цензура за YouTube. Засега американската платформа все още е разрешена в Русия. Преди няколко дни обаче председателят на Държавната дума Вячеслав Володин и говорителката на Министерството на външните работи Мария Захарова заплашиха компанията с „ответни мерки", които биха могли да завършат със забрана.

Преди няколко седмици Кремъл отмени защитата на авторските права с указ. Това вероятно допълнително ще засили вълната от руски копия от страна на западните компании, тъй като руските компании вече не са задължени да компенсират притежателите на патенти, полезни модели и дизайни от „недружелюбни" държави. „Целта на този механизъм е да задоволи търсенето на [интелектуални] стоки", обясни мярката руският министър-председател Михаил Мишустин.

Така Русия може лесно да копира дизайна на западните вериги за бързо хранене, приложения и други продукти. Въпреки това е съмнително дали тези копия ще задоволят населението, свикнало с международните продукти, тъй като много от тях ще загубят качеството си поради липса на опит и технологии. Това е особено очевидно в „новия“ дигитален свят: руснаците наистина могат да си създадат акаунт в националните платформи и да използват познатите функции. Въпреки това идеята на социалните мрежи е да се създават глобални мрежи. А точно това не предлагат ВК, Rossgram и RuTube.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 10 rate down comment 1
Solar Power
преди 2 години
Така е ... но кражбите са некадърни. Например автомобила Лада или пък Правец. И двете бяха лоши копия защото аз още през 1985-та имах щастието да работя с apple и с правец и разликите бяха замайващи :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
Oбичам България
преди 2 години
Нищо не се променя - азиатците от край време копират европейците и американците. Нещо, което винаги съм признавал на руснаците е добрият индустриален шпионаж - царе са на кражбите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още