Това е стара шега сред мениджърите на Tesla Inc. – ако се приближите твърде много до главния изпълнителен директор Илон Мъск, ще изгорите. Да останете незабележим – вместо да се приближите опасно близо до слънцето – е вашата стратегия за оцеляване.
Познат рефрен от гръцката митология. Икар пренебрегва предупрежденията на баща си и полита прекалено високо, а топлината от слънцето разтапя восъчните му криле. Икар пада в морето и се дави.
Сега Мъск изглежда навлиза в своята потенциално опасна фаза на Икар, пише Дана Хъл в коментар за Bloomberg. С нетно състояние от над 300 млрд. долара той е най-богатият човек изобщо. Той притежава около 20% от Tesla и около половината от SpaceX. Личното му състояние се изстреля нагоре както с масовото обръщане към електрическите превозни средства, така и с полетите в Космоса. В родния на Tesla щат Калифорния – поне е той, докато компанията не премести централата си в Остин, Тексас – превозните средства с нулеви емисии са 11% от продажбите на нови коли.
Повечето предприемачи, които се намират на нивото на Мъск, си взимат печалбата и започват да мислят за това кой ще ги наследи, фокусирайки се върху благотворителна дейност.
Но Мъск тепърва получи нов прилив на енергия, а младежките му шеги в Twitter достигат нови измерения. Той закачи Джеф Безос с публикация на емоджи с медал за второ място на фона на растящата разлика в състоянието на двамата мъже. Той продължава да се шегува и с президента Джо Байдън, звучейки почти като републиканец. Мъск каза на ръководителя на Световната продоволствена програма на ООН, че ще дари 6 млрд. долара за борба със световния глад, ако от организацията му гарантират, че парите ще изпълнят тази цел.
Преди десетина дни от Hertz обявиха, че планират да купят 100 хил. автомобила Тesla, в рамките на които компанията за коли под наем ще плати пълната сума за електромобилите. Мъск обаче побърза да полее зародилия се ентусиазъм със студен душ, твърдейки, че все още няма подписан договор. В отговор от Hertz съобщиха, че доставките вече са започнали и има силно търсене на колите.
Какво точно се опитва да направи Мъск? Ако наистина няма договор, защо Hertz обявява сделката? Или може би Мъск е твърде чувствителен към идеята Tesla да „връчи“ своя Model 3 на компания за наем на автомобили, използвайки платформата, за да напомни на Hertz, че няма да получи специални отстъпки?
За капак той попита последователите си в Twitter дали да продаде акции от автомобилния производител и след като мнозинството отговори утвърдително, цената на акциите се срина.
Превъплъщението на Tesla през последното десетилетие от борбен стартъп от Силициевата долина до най-високо оценявания автомобилопроизводител е впечатляващо. По пътя Мъск успя да разчупи представата за съвременния изпълнителен директор, до голяма степен без да си навреди – независимо дали става въпрос за пушене на марихуана, блъскане на бивш подчинен или обвинения в измама с ценни книжа. Легиони от почитатели го обожават заради неговото самохвалство и арогантност, а бордът на Tesla го приема.
Дано, за свое добро и това на неговите служители, Мъск не изгори. Той се доказва като своя най-лош враг: саботира сам себе си в моменти на стрес (вижте 2018 г.) и става особено арогантен, когато нещата вървят добре. Той е на 50 години и има още много време пред себе си, за да преследва мечтата си за колонизиране на Марс и осъществяване на своята революция на чистата енергия. Най-големият риск в този ключов момент може да се окаже неговото собствено високомерие.
преди 3 години шЪ шЪ, за тия дето си седите вкъщи пред тиливизора и гледате суперкари в ГТА5 само :)Тислътъ и сега има достатъчно проблеми не само с батерии и качество на трошките, а и с недъгавия им софтуер дето ги блъска собствениците както са заключени вътре в колите. След 10 години няма да я има на пазара дори, очаквам Китай да си прибере фабриката още догодина :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Или пък Дмитрий Рогозин и Роскосмос.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Не залагайте срещу Елон.Досега който го е направил е духал супата,както възпитано се изразяваме в България.Питайте продавачите на късо през последните 10 години.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години В следващите десет години автомобилите ще са 80% софтуер. А единствената автомобилна компания, която е десет години пред останалите в тази област е Тесла. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Говориш за един малък прозорец от време .Акциите на тесла са като един биткойн,като волатилност ,тази компания не струва това което прожектират на масите ,преди 3 дни тесла с паднала батерия блокира цял търговски център за 3 часа ,я си представи сега да бяха няколко такива .И не сравнявай производството с това на VW ,а гледай напред в няколко години прозорец . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Тислъ 3 е такова дърво, Голфа е по-добър от нея дори, дето хич не ме кефи :) По-висок клас друг път, а че е скъпа - скъпа е, за *** с по 1 бъбрек като вас :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години В момента Модел 3 на Тесла се произвежда три пъти по-бързо от ID.3 на Фолксваген - 10 срещу 30 часа. Боса на VW си е поставил за цел тая разлика да бъде намалена до едно към две, т.е. 10 срещу 20 часа. С най-новата гигапрес Тесла ще има възможност да произвежда бъдещия си бюджетен автомобил, чиято премиера предстои, два пъти по-бързо от Модел 3. Общо взето, Тесла е на няколко обиколки пред всички останали, които са безнадеждно закъсняли и всякакви приказки за това как а-ха некой да ги стигне са безкрайно смешни. Между другото, през месец септември 2021г. най-продавания автомобил в ЕС е Модел 3 на Тесла - не най-продаваната електричка, а най-продаваната кола изобщо. А най-шокиращото е, че това е първия месец в историята на европейската статистика, в който най-продаваната кола не е бюджетен автомобил от ниския клас, а такъв от по-висок, т.е. по-скъп. А когато пуснат и бюджетния си автомобил в производство, изкъртването на топ производители ще е много брутално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Т.е. няколко *** ще си продават бъбреците за да имат китайска пластмасова играчка, а нормалните хора ще получим качествена кола на безценица? Разкош! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Tочно, Тесла е Епъл в автомобилният бизнес а Тойота е Нокия ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години В случая Тесла е като Епъл, а не като Нокия. Между другото, таргет клиентските групи на едната и другата компания почти съвпадат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар