IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Християнската радикализация създава криза в европейската култура

Популистите задълбочават процеса на дехристиянизация, като свеждат вярата и духовността до демонстрация на културни символи

08:08 | 16.10.19 г. 45
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Салвини парадира с християнската си принадлежност. <em>Снимка: gettyimages</em></p>

Салвини парадира с християнската си принадлежност. Снимка: gettyimages

Спасяването на християнската идентичност на Европа се превърна в боен вик за десните популисти от целия континент. Матео Салвини, лидерът на италианската Лига, публично призова Богородица. Унгарският националистически премиер Виктор Орбан казва, че същността на неговата "нелиберална демокрация" е противопоставянето на двойните атаки срещу "християнската свобода", пише Бен Хол, редактор за Европа на Financial Times.

„Първата атака идва отвътре, по-точно от либералите: изоставянето на европейската християнска култура“, каза Орбан през юли. „Има и атака отвън, която е въплътена в миграцията, като резултатът от това - ако не и целта й - е унищожаването на Европа, която познавахме.“

Секуларизацията на Европа е безспорна. Трябва само да погледнете спадането на посещаемостта в църквите. Но както отбелязва Оливие Роа в своя навременна книга, това е процес, който е отнел векове (макар, забележително, само 20 години в Ирландия) и има множество причини, включително поведението на католическата църква - не на последно място прикриването на свещениците педофили.

Популистките политици, които обвиняват либералния елит за унищожаването на християнската идентичност или за отричането на европейските християнски корени, всъщност задълбочават процеса, като свеждат вярата и духовността до демонстрация на културни символи, пише той. Когато миналата година дясното регионално правителство в Бавария задължи правителствените сгради да показват кръстове, за да демонстрират „социалната и културна идентичност на региона“, то си спечели порицанието на архиепископа на Мюнхен, който каза, че „ако кръстът се възприема само като културен символ, то тогава той не е разбран”.

Десните националисти може да възхваляват християнските корени, но те не възприемат възгледите на Църквата относно сексуалния морал, защото знаят, че има малък обществен апетит за това, пише Роа. Той отбелязва, че десните популисти в Европа са разделени по отношение на ролята на религията. Например, френската крайнодясна лидерка Марин Льо Пен е отявлено светска. Единственото, за което те са на едно мнение, е заплахата от исляма, въпреки че набожните мюсюлмани често имат сходни възгледи за семейните ценности като набожните католици.

Роа е един от водещите експерти по религия във Франция и в частност исляма. Интелектуалният му спор с друг учен, Жил Кепел, за произхода на джихадисткото насилие във френското общество се сведе до публична размяна на ругатни през 2016 г. Роa влизe в още един спор заради критиката си относно присвояването на християнските символи от популистите за политически цели. Но книгата му се опитва да бъде повече от обикновен контра удар. Той твърди, че християнската радикализация по въпроси като абортите, еднополовите бракове и секуларизацията е създала „нищо друго освен криза в европейската култура“.

По-голямата част от книгата обхваща историята на секуларизацията в Европа след Договора от Вестфалия от 1648 г., който слага край на религиозните войни и възвестява началото на суверенната държава като арбитър на морала. Роа се фокусира върху католическата църква, защото, за разлика от протестантството, тя никога не се е поддавала на политическа власт. Той преминава през Просвещението; католическата реакция на модернизма; антиклерикализма и отделянето на църквата от държавата (най-вече със закона от 1905 г. във Франция); глобализацията на религиозните движения (на които аржентинският папа Франциск е символ); и възходът на исляма, съчетан с опитите да бъде овладян.

Междувременно упадъкът на религиозните обичаи, или „дехристиянизацията“, в Европа има ескалиращ ефект - тя никога не обръща посоката си. Понякога е била ускорявана от Църквата. В продължение на няколко години през 60-те тя премина от приемането на светското общество около нея (Ватикан II) до „война срещу новите ценности на модерността” със строг нов сексуален морал, който съществува до днес.

Европейската култура е в криза заради хомогенизиращите ефекти на глобализацията, заключава Роа. Обществото е все повече разделено от конфликта относно ценностите. Социалният договор престана да функционира, тъй като обществото е разделено между антагонистични групи, които превръщат моралните въпроси неподлежащи на преговори в своя отправна точка.

Решението на Роа не е толкова убедително: „Да се ​​преразгледа въпросът за ценностите, да се възстановят конкретните културни аспекти на нормите и да се влеят те отново в обществото.“ Европа е „единственият субект, в който все още е възможно да се вложи някакъв дух“. Точно как може да се случи това е друг въпрос.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

25
rate up comment 8 rate down comment 2
dr.5rov
преди 5 години
Предишният отговор беше до Бидонойл, но обърках нещата. Извинявай.Ето отговорът на твоят въпрос:Щом Вярваш в извънземни значи е Вяра. Тази вяра още не е станала религия, защото така да се каже не е канонизирана, т.е. официализирана. Но има общности, където вярата в извънземни се е превърнала в религия за хората там.Колкото до втората част на поста ти - съгласен съм, но с една забележка: Религията е по-късен продукт, който се появява когато дадена система от вярвания е "официализира". Така е и при будизма, така е и при другите религии. Погледни дори и в Стария завет. Там се описва как системата вярвания, проповядвана от Моисей, постепенно се превръща в Религия на евреите, вече като народ с територия. Колкото до това, че науката и знанието може да бъде заместител на вярата, аз не съм съгласен. Нито науката, нито знанието имат такова предназначение. Науката и знанието всъщност са най-бързо променящите се неща на света.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 8 rate down comment 3
dr.5rov
преди 5 години
Как тогава се създава моралът? Пада от небето? А може би Бог ни го праща посреднощ и сутринта се събуждаме "осъзнали", че не трябва да се краде? Моралът във всички общности винаги и навсякъде по света е производна на вярванията в тези общности. Просто не е имало на света общност, в която моралът да не се е създал по този начин.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 12 rate down comment 2
dr.5rov
преди 5 години
... и нито едно откритие не е направено благодарение на текстовете от Библията Пак изпачаваш нещата. Целта на религиозните текстове не е да казват как да се правят открития. Но пък вярата в Бог като върховен творец на света при християните е създала науката. Някъде след 1200 година един английски монах Роджър Бейкън е казал, че след като Бог е създал света, то изучаването на неговото творение ще ни помогне да се приближим до Него. Прочети "Името на розата". Там увлекателно се обеснява тази идея и как тя се е разпространила в Европа. Доста по-късно един друг Бейкън е написъл как трябва да се изучава творението на Бог и с това е положл основите на научната методология. Целта му е била да се премахне влиянието на човешкото несъвършенство при изучаването на света. Между впрочем Декарт се е занимал основно с това да докаже съществуването на Бог чрез математиката. Пътьом въвежда понятието "променлива". Днес всички програмисти се изхранват като използват това понятие. Самият Исак Нютон е бил дълбоко религиозен човек и целта на неговата работа е била да покаже красотата и съвършенството на божието творение - света, който обитаваме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 4 rate down comment 4
khao
преди 5 години
как беше репликата ... Kill them all, let god sort them out!https://en.wikipedia.org/wiki/Arnaud_Amalric
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 6 rate down comment 8
khao
преди 5 години
не е точно така, аз вярвам че има извънземни, това религия ли е ... не е !Различни са нещата и не може да ги слагаш под общ знаменател толкова лесноРелигията общо казано е събирателен образ на всички НЕобясними неща за човека и той си ги обяснява със свръхестествени сили... а по късно при монотеизма религияте е започнала да се ползва за контрол на масите и съотвенто първите религиозни войни.Ако наитсина е нужно да има такова нещо в живота ни, нека науката и знаието да бъде издигнато в култ! ... Тогава и аз съм ок да сме религиозни всичките.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 13 rate down comment 2
dr.5rov
преди 5 години
Голям тюрлу гювеч е тази статия. Все пак целта е ясна - колко лоши са тези "популисти", в смисъл, че вместо да изписват вежди, вадят очи. Излиза, че авторите на тези писания са истински борци за християнския характер на Европа и се възмущават от профанизацията на тема християнство. Какво двуличие!!! Но този подход вече е стандартен в действията на почти всички пропагандатори.Що се отнася до религиите, искам да споделя няколко неща. Не е имало общество (общност) от хора някъде по планетата, в което да не е имало някаква система от вяравания за сили или сила, която е над и отвъд тях и която им влияе. Дори най-изолираните племена в Амазония или Борнео имат такава система от вярвания. Религията е външната видима форма, в която се изповядва дадена вяра.Атеизмът също е вяра, но не успя да стане религия, там където се поитаха да го наложат като религия. Обществата там се сринаха. Може би защото атеизмът е изграден като вяра върху отрицаниято. Те не вярват в Бог или каквото и да било такова, но не казват в какво вярват. Така те не създават а само разрушават. Някои твърдят, че системата вярвания в едно общество, създават и държат заедно това общество. Те смятат, че за да има общество не е достатъчно Само чисто материалния интерес - заедно по-лесно се правят нещата. Отвъд и над този интерес трябва да има и някаква духовна спойка. Честно казано, аз съм съгласен с това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 5 rate down comment 12
khao
преди 5 години
+1 ... абсолютно прав си, но спора с религиозни фанатици е безсмислен. Религиозните хора са предимно ниско образовани, доказано е научно !Възхода на религията означава само отстъпление на образованието ... и нито едно откритие не е направено благодарение на текстовете от Библията
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 5 rate down comment 1
ratten
преди 5 години
интересна контра теза създадена изкуствено в противовес на ислямската радикализация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 7 rate down comment 3
mrynmryn
преди 5 години
Милиони християни не са я чели, но се считат за християни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 7
mrynmryn
преди 5 години
Аз съм учил достатъчно, за живота си, ще продължавам да уча още, но за неща, които са валидни в 21 век.Ницше е казал - който не разполага с 2/3 от деня си, то той е роб, та в тоя ред на мисли и днес има роби. И днес хората имат различни права и задължения, било то и в силно християнски държави - Мексико примерно. Все още повечето държави, са силно патриархални. Допреди 100 години, масово жените не са имали право да гласуват. В България мисля, че беше някъде около 1935, не съм сигурен за точната година. Аз съм сравнително толерантен, нямам проблем с никого, стига да не нарушава законите и обществения ред. Но ако си хвърлиш *** пред мен, извън кош, ще ти направя забележка, бъди сигурен. Нямам проблем кой с кого си ляга и това, че си чернокож или азиатец, мъж или жена, котка или куче.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още