Все още броят на работните места, които се създават след връщане на производство от държави с ниски заплати, е малък. Но расте. Според проучване на организацията Reshoring Initiative, която насърчава идеята за „Произведено в САЩ", от 2010 г. насам в САЩ са преместени 338 000 работни места, като само през последната година броят им е 77 000. Повечето от работните места идват за сметка на Китай. Освен това 2016 г. се очакваше да бъде първата година от седемдесетте години насам, когато в САЩ ще са създадени повече производствени работни места, отколкото в чужбина. На върха на завърналите се са производителите на автомобили, следвани от тези на електронни компоненти и производителите на домакински уреди. Дори и гумените изделия за баня на Celebriducks, чийто асортимент включва и пате за вана с лика на Доналд Тръмп, отново се произвеждат в САЩ.
Една от причините е, че предимството на по-ниските разходи в Далечния изток вече не е достатъчно голямо. Така поне смята консултантът Монтли Хамилън. През 2009 г. той придоби Rural Sourcing, компания, която предлага IT услуги. Компанията е част от разрастващата се индустрия, която предоставя услуги по инкорпориране (инсорсинг) в САЩ – тоест услуги, като разработването на софтуер, което преди това се възлагаше на външни изпълнители в Индия или Източна Европа.
Компанията на Хамилън има седалища в американските щати с ниски разходи за живот. Така той е принуден да плаща по-малко на служителите си, което е решаващо за конкурентоспособността му, казва той. „Почти всички бизнес модели се дигитализират, но ние предлагаме по-прости, изгодни решения за стандартни функции, креативността не е толкова важна“, казва той.
Днес компаниите взаимодействат с клиентите си онлайн. Задачите са по-сложни и трябва да се извършат по-бързо, казва Хамилън. „Разходите са по-малко важни от бързите реакции". Ето защо е съществено преимущество да сте в една и съща часова зона с клиента. Особено, след като предимството на ниските разходи в Азия вече го няма. Американски софтуерен инженер печели два пъти повече от своя индийски колега. Преди десет години разликата бе пет или седем пъти по-голяма.
В допълнение към услугите, в страната се връщат и части от производството. Ако аутсорсингът на iPhone се превърна в най-важния отличителен белег на стария модел за глобализация, производителят на електрически автомобили Tesla е символ на поврата на тази тенденция.
Вместо да изнесе производството в Мексико, където например Ford и General Motors разширяват производството, основателят Илон Мъск построи една от най-големите производствени фабрики в света в Калифорния. А друга – в Невада. Главните задачи там се извършват от машини.
Редица американски мениджъри считат, че изнасянето на производството навън може да доведе до плюсове по отношение на разходите, но и негативи за конкурентоспособността, защото развойната дейност е далече от производството. „Ако производството остане при нас, следващият прототип и следващата иновация ще се появят като от само себе си“, казва Андрю Ливърис, председател на Борда на директорите на DowDupont, по време на своя лекция в Wharton Business School. Ливърис дори е написал книга по тази тема със заглавието Make It in America.
Но тази тенденция не е валидна само за американските концерни. През август т. нар. Speedfactory на Adidas в германското градче Ансбах стартира серийното производство на маратонки. Преди над 20 години компанията закри последния си германски завод за онова време.
И производителят на електроуреди Philips премести още през 2012 г. производството на уреди от Китай в холандския град Драхтен.
Това със сигурност все още не значи края на глобално организираното производство. Председателят на надзорния съвет на консултантския концерн Boston Consulting Group (BCG) Ханс-Паул Бюркнер стига до извода, че в бъдеще компаниите трябва наистина да действат локално, но навсякъде по света. Който иска да задържи конкурентоспособността си в дългосрочен план, трябва да има представителство в близост до клиентите си. А къде са повечето от тях е ясно - „най-големият ръст днес е в Китай, Индия и Югоизточна Азия“, категоричен е той.
преди 7 години Това е за да заобиколят НАФТА. Чети между редовете! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Само преди 1 месец китай вдигна изкуствено всички производствени цени с 30 %, като по административен път вдигна изкуствено/екологично/ цените на всички материали, метали и др.За Коледа и Нова година очаквайте солени цени на всичко китайско,който може да купува сега, после ще е късно.В китай цените са по-ниски, защото ще разчитат на местния пазар, но ще изгубят много продажби в чужбина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Доколкото разбрах от статията, може и да греша - глобализацията вече не е изгодна за САЩ. Интересно. А има ли корелация с антиглобализма? отговор Сигнализирай за неуместен коментар