След налагането на санкциите на Запада върху Москва заради анексирането на Крим през 2014 г., Кремъл бе изправен пред няколко трудни избора, пише Foreign Policy.
Икономическите санкции поставиха програмата за модернизиране на армията в опасност, орязвайки достъпа на Русия до високотехнологични европейски военни сензори, софтуер, корабни двигатели и друго оборудване - критично, за да изкара умиращата руска военна машина от ръждивото постсъветско тресавище.
Според някои военни представители и експерти дори и с потенциалното облекчаване на санкциите от новата администрация на президента Доналд Тръмп, Москва е успяла да излезе с доста креативни – и вероятно постоянни, заобиколни начини, за да направи армията по-адаптивна в дългосрочен план. А междувременно е натрупала и пари.
Едно от най-драматичните наказания бе решението на Франция през 2015 г. да анулира продажбата на два военни кораба за превоз на хеликоптери "Мистрал" на Русия, за което Париж върна около 1 млрд. долара, платени от Москва.
Въпреки първоначалното публично унижение за Москва накрая страната успя да изкара пари от анулирането.
Не само че Русия си получи обратно 1 млрд. долара, но и продаде 50 от своите хеликоптери КА-52, вече построени за корабите – заедно с руско комуникационно оборудване – на Египет, който купи корабите от Франция със заем от Саудитска Арабия.
Висш представител на отбраната на САЩ казва за FP, че като цяло Москва не е усетила пълния ефект на строгите санкции заради липсата на политическа воля от САЩ и Запада.
„Санкциите не са достатъчно силни“, казва представителят, поискал анонимност. „За да имаш влиянието, което искаш, трябва да отидеш много, много по-далеч“, отколкото Вашингтон и европейските му съюзници стигнаха, забранявайки продажбата на военно оборудване на руснаците.
Русия неуморно търси и пукнатини в санкциите на места извън традиционната си европейска база на доставки. Пример за това е орязването на германските доставки на корабни дизелови двигатели на руския флот.
Отмяната е способна да унищожи критична част от модернизацията на флота. Кремъл обаче успя да намери друг доставчик достатъчно бързо.
Години по-рано Берлин продава няколко от същите двигатели на Китай, на които китайците бързо правят копия в заводите си. Руските представители заминават за Пекин, където сключват сделка да купуват по-евтините китайски копия, които макар да не са толкова хубави като германските оригинали, са достатъчно добри, за да изведат новите руски кораби от доковете.
По подобен начин Москва продава три други фрегати, които чакат сега забранените украински дизелови двигатели, на Индия, възстановявайки първоначалната си инвестиция.
Що се отнася до някои от критичните електронни компоненти, които Русия обикновено купува от Запада за космическите си и ракетни индустрии, Москва се насочва към Южна Корея и други страни от Югоизточни Азия, които никога не се съгласяват със санкциите от Запада.
Дори някои от санкциите да бъдат вдигнати от администрацията на Тръмп, както подсказа той преди встъпването си в длъжност, за да постигне по-широка сделка с Владимир Путин, може да се окаже, че раздялата с европейската военна индустрия вече е перманента.
„Не мисля, че руснаците ще се втурнат отново да купуват тези неща“, казва Майкъл Кофман, анализатор в CNA Corp. “Те си научиха урока, няма да се върнат към германските и френските компании“.
И докато засилва руската си военна машина, Москва показва и възможностите си, които е натрупала през последните години. В края на миналата година Москва успя да разположи самолетоносача си – Адмирал Кузнецов, в първата си бойна готовност. Разположен около бреговете на Сирия, самолетите на кораба нанасяха удари срещу редица цели в Сирия в продължение на няколко седмици със смесени резултати: два изтребителя се разбиха в морето, след като не успяха да кацнат на кораба заради технически причини.
Дори и с намерените вратички официалните руски представители настояват, че оборудването, което Москва купува от други места, не е толкова високо качество, колкото европейските технологии. Те добавят, че „санкциите имат своя ефект, защото сме ограничени от чувствителни технологии, които се отразяват върху развитието на военни технологии от следващо поколение“.
Работата обаче продължава с нови руски или китайски материали, които може да не отговарят на стандартите на НАТО, но са достатъчно смъртоносни и ефективни в мисиите, които Москва предприема. А доказателство за това е най-малкото дейността и в Сирия.
И все пак Москва получава известна помощ от европейски страни, които не са съгласни със санкциите. Италианската компания Iveco продължава да доставя своите бронемашини Lynx на руската армия, които след това ги изпраща в Сирия.
Други оръжейни сделки също остават в силa. Украинският производител на двигатели Motor Sich все още продава стотици двигатели за хеликоптери на Москва всяка година, неуспявайки да преодолее зависимостта си от един от най-големите си клиенти. Научила си урока обаче, Русия бавно създава собствен капацитет, за да замени компанията. Според Кофман само след няколко години Москва ще може да свои двигатели, без да търси такива извън страната.
преди 7 години велика е руската армия каиш, особенно ядереното оружие...и мед ти капе от сърцето...да не си представяш как ги посрещаш на Поморииският бряг , докато си чатиш с щерките американки през любимите ти епълски джаджи... не каза какво руско позваш ти, не е водка явноили барем един съсед руски ако ми кажеш които да е спечелил от съседтвото си с московско-Российското Блато ...и да не мечтае да се откъсне от топлата прегръдка... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години А ти скоро мое и това да не ползваш руско, а да почнеш да ползваш вензин родно производство, щото руснаците лесно ше накарат такива като тебе да пикат бензин ... хихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години "Който има носталгия към руската електроника мога да му подаря старият ни телевизор "Електрон 714Д"Хихихи... И руснаците нямат носталгия към комунизма, както и Путин, за ужаст на де билите, които масова налазиха този сайт... Съвсем наскоро, беше текъде около 7-ми ноември, Путин се изказа доста грозно за Октомврийската революция, ама тукашните бльомбъргови не го отразиха...Иначе, около Коледа бехме на ски с малката ми щерка и кандидат-зетя - шесто поколение американец - некви смътни следи към Шотландия и Ирландия... Та с пишлемето се приспивахме вечер с ирландско и се дръгнехме за политика. И му викам - как можахте с руснаците да се докарате до там да произвеждате само оръжие - утре нема от къде телевизор да си земете, ако се сритате с Азия... А той знаеш ли кво ми вика? Вика, руснаците са супер интелигентни и много бързо се усетиха, като нас, че ако правиш най-доброто оръжие и имаш най-силната армия, мноо лесно моеш'а накараш секи по-слаб да ти прави сичко, дето ти требва. " отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Чудя ви се на акъла как може да има толкова луди хора, че да лайкват постовете на откаче.ния StraightForwardЗа самозадоволяване не си ли чувал...:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години аз лично ползвам две руски неща:1) бензин - 95 - нема как2) руски метро вагони - веднъж месечно като се возя в метротоа за Водка - има и по хубави водки от руските, стандарта на водката Смирноф - отдавна не е руски отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години стига бе :))) ... я се огледайте, някъде да виждате нещо съветЦко. дрехи по магазините ли? коли по улиците ли? битова техника у вас ли? лекарства по аптеките ли? строителни материали по складовете ли? имам познати, пуста носталгия :) , купиха 2 лади седмици преди години за служебни, нема такива *** вервайте ми. нови новенички всеки месец по сервизи, бракуваха ги още на втората година :) . в името на едната военна индустрия , да съсипеш цялата си икономика , да оставяш ежедневно хората си без лечение и лекарства , да не можеш да осигуриш хранителната индустрия със суровини и да подържат някакви стандарти минимални поне ... не го разбирам. върхушката със сигурност не се лекува в тяхни болници и не се вози с руски коли и не се облича с тяхни си дрехи и не се храни със зеленчуци от тяхните си градини :))) ... шантава държава отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Кривото инвесторско огледало показва една картинка, далечна от реалността. Украинците били произвеждали двигатели, руснаците не можели. Като че ли за повечето самолети и хеликоптери Motor Sich произвежда моторите им. Глупости на търкалета. Навремето съветската държава насочи много от производствата си, включително и военни, към различните републики, осигурявайки им развитие на промишлеността и много работни места. Проблемът сега е, че някои заводи останаха "зад желязната завеса", в чужбина. Необходимо е известно време докатоа се пусне производството на такива компоненти "от чужбина" в нови руски заводи. Този процес почти е завършен и Русия дори е готова сама да произвежда АН-124, който така или иначе е разработен в руско конструкторско бюро. А пиндосляците чакат руски ракетни двигатели, кой знае защо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ИНВЕСТОРЕ, ПЪК ВИЕ НА КАКВИ *** И НЕКАДЪРНИЦИ ДАВАТЕ, АРЕНА СЪМ ПОТРЕСЕН И МНОГО ЗЛЕ Е ВСИЧКО СВЪРЗАНО С ТОВА !!???ХОРАТА НЕ СА УЧИЛИ ПОВЕЧЕ ОТ ОСНОВНО И СРЕДНО ЯВНО!?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години РУСИЯ Е БЕДНА И ИЗОСТАНАЛА ДЪРЖАВА, А ВИ ДЪРЖИ В ЗАВИСИМОСТИ ВЕЧЕ НАД 73 ГОДИНИ!??? НЕ СТЕ ВИЕ ПРОСТИТЕ И БОЛНИТЕ, НЕ НЯКОЙ ДРУГ ВИ Е ВИНОВЕН И ТОЙ Е РАЗВИТИЯ ЧОВЕК!??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години КОМЕНТАРЪТ Е ИЗТРИТ ПОРАДИ НАЛИЧИЕ НА ОБИДИ отговор Сигнализирай за неуместен коментар