Русия отдава контрола над износа на газа в южното направление на своя неотдавнашен враг и член на НАТО – Турция, пише в свой коментар експертът Михаил Крутихин от Московския център „Карнеги“. А Анкара дори не е на страната на Русия по отношение на военните действия в Сирия.
Но ако проектът бъде осъществен – именно „ако“, посочва още експертът, то „Газпром“ ще даде значителна част от своя износ, осъществяван днес през Украйна, на Турция. Транзитът през украинската територия обаче е сравнително евтин, а в Турция руският газ ще се сблъска с пряката конкуренция на газ от Азербайджан, Иран и Ирак.
В Турция е в ход строителството на TANAP – част от Южния газов коридор, по който ще бъде доставен газ от Азербайджан в Европа. Скоро през страната ще потече газ от Иран и Ирак (Кюрдистан), а в бъдеще се обсъждат и потоци от Туркменистан и дори Израел.
Маршрутите на тези конкуренти ще бъдат по-кратки - „Газпром“ ще доставя газ от Ямал, тоест през територията на цяла Русия до Черно море, а строителството на тръбопроводите – по-евтино, коментира още експертът. Същевременно газовият пазар в Южна Европа не е голям и не обещава и значителен ръст. Затова и конкуренцията обещава да бъде силна и „Газпром“ ще трябва да бъде готов да продава с големи отстъпки, които няма да оправдават разходите за добива и транзита на природния газ.
Още през 1997 г. руският газов гигант обяви плановете си за изграждането на „Северен поток“ и на „Южен поток“ - съответно през Балтийско и Черно море, но двата проекта не трябваше да ограничат обема на транзита през Украйна. Сега официално новата задача на тези трасета е да бъде заобиколен Киев, както и да се остави страната без транзит и така да накаже недобросъседско настроената съседна държава, лишавайки я от около 2 млрд. долара приходи от транзитни такси.
Крутихин посочва още в своя анализ и че Русия определя Украйна като държава със съществен политически и технически риск за доставките на руски газ за Европа.
На този фон решението за строежа на „Турски поток“ изглежда политическо, а реализацията на проекта съвпада с интересите на близки приятели на руския президент. Именно на тях бяха дадени договори за изпълнение, свързани със строителството на компресорни станции на територията на Русия за реализацията на „Южен поток“ и на „Северен поток“.
„Те демонстрираха умения за раздуване на сметките – средната цена на километър от участъка „Грязовец – Виборг“ достигна до 4,8 млн. долара, което е три пъти повече от разходите по аналогични проекти в други страни“, посочва още Михаил Крутихин.
преди 8 години Не разбирам за какво се пънат и джурналята и потребителите До момента има син поток който си работи много добре за руснаците, мисля че е с натоварване около 90%/ справка сайта на газпром/сега пускат още една тръба. Най вероятно ес ще клекне и ще пуснат разклонение към бг да си прави хъбче бб отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Еми тръбата скъпа - евтина... каквато - такава! А ич?По селата има едни бабички, дето ги викат по чужди погребения - оплаквачки им викат. Докато близките на починалия се занимават с разни задачи по организацията, тези пищят на умряло срещу храна. Накрая получават паница чорба и увити остатъци от масата за дома... Знаеме, че руснаците са т^ъпи и на две магарета сено не могат да разделат. Споко, ако не тая година, то догодина задължително ше фалират! И ше си изядат и нефта, и газа, хем цузамен с тръбите от глад... хихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ...журналистите на "медиапул" вечерят и закусват в американското посолство на "Козяк"...от там и гледната им точка за всичко свързано с руската политика,живот и бизнес! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ...."а в Турция руският газ ще се сблъска със силна конкуренция, коментира експерт."...нали това иска и Путин.При положение ,че има и други доставчици тръбата ще стане желана от ЕС!...вече няма да са зависими от руския газ,нали?...смех,смех,смех! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пълни глупости са това. Тръбата за Истанбул колкото и да е скъпа като морски участък, при всички положения е по-евтина като транзит по няколко причини: 1. Като маршрут е значително пъ-къса. 2. Не минава през 3-4 държави, всяка от които е зависима я от САЩ, я от Брюксел - няма логика руският износ за Турция да зависи от трета страна. 3. Печалбата от транзита няма да отива в неприятелска държава (примерно Украйна). 4. Значително се намалява и на практика се премахва украинският монопол върху транзитните маршрутиВсичко това се знае и е близко до ума, няма нужда от подобни пасквили.Ако Украйна загуби 2 млрд от транзитни такси, къде ще отидат те - у Газпром и партньорите. Пита се - за чий им е на тях да ги дават на украинците ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Инвесторе, защо не пуснахте цялата статия а само 1/3Доста интересна е - има добро припомнане на руските лутания и залитания последните години, и какво са "постигнали" за това време , и на каква ценакойто иска да я види -> в Медияпул, същото заглавие отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години сталинската закалка на оффчата материя води до нелогични предположения.когато някой казва истината за крупните ви грабежи, го пращате в психодиспансер, хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Теб пак ли те пуснаха от психодиспансера бе? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ако бях изпил осем ракии щях да напиша отново-големите руски енергийни проекти, големи руски празни приказки. Само на шестата съм и съм принуден да замълча! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Извинявам се че навлизам в личното ти пространство, но боядисваш ли си мустака. отговор Сигнализирай за неуместен коментар