IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-черните дни за Dax

Борсата наказа нелоялното поведение на Volkswagen, но водещият германски индекс познава и по-лоши сривове

15:54 | 24.09.15 г. 17
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Ако човешкото ухо можеше да чуе шум от спада на курсовете на акциите, то в понеделник Франкфурт щеше да е оглушен от мощен тътен. Защото тогава цената на акциите на Volkswagen се срина рязко.

Малко по-рано базираният във Волфсбург концерн призна, че умишлено е манипулирал в САЩ стойността на отделяните от негови дизелови двигатели вредни газове в атмосферата. Само в рамките на няколко часа акциите загубиха над 21% от стойността си до 127 евро за брой – най-ниското ниво от лятото на 2012 г. Във вторник полетът надолу продължи, като книжата се обезцениха почти със същата стойност.

След изненадващото признание в неделя инвеститорите загубиха цялото си доверие към групата. Защото този скандал заплашва имиджа на компанията не само в САЩ, а освен това и във финансово отношение може да коства много.

Концернът е заплашен от глоба в размер до 18 млрд. долара. Сума, която дори подобен световен концерн не може да плати от бюджета за, да речем, празнични поводи. Резкият спад на акциите на VW изтри 12 млрд. евро от пазарната капитализация на компанията – почти толкова, на колкото борсата оценява цялата Commerzbank. 

Агенцията за защита на околната среда на САЩ обвинява VW, че умишлено с помощта на специален софтуер не спазва предписанията за  вредните емисии за дизелови автомобили в САЩ и по този начин е лъгала органите за въздействието на нейните автомобили върху околната среда. Според EPA са засегнати около 500 000 превозни средства.

VW не потвърждава тази цифра, но временно преустанови продажбата на някои дизелови автомобили в САЩ. Междувременно стана известно, че американското Министерство на правосъдието настоява за наказателни разследвания срещу VW. Автомобилният производител пък публикува предупреждение за финансовите си резултати. 

Разбира се, Volkswagen не е единствената компания, която само за един ден изтри милиарди евро на борсата.

Infineon също имаше своя "черен ден", а именно – на 3 декември 2008 г. С внушителните 40 процента спад в един ден производителят на чипове е тъжен лидер в класацията на бизнес изданието Handelsblatt за най-големите спадове на акциите на настоящите компоненти на германския борсов индекс DAX.

Infineon стана и първият компонент на DAX, чиито акции в рамките на само няколко часа се превърнаха в т. нар. Penny Stock, тоест в акции, чиято единична стойност възлиза от по-малко от 1 евро. През 2000 г. при първичното публично предлагане на компанията те се оценяваха на 70 евро за брой.

Но защо се стигна до този срив и кои са другите големи сривове по данни на Bloomberg вижте в галерията на Investor.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:47 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

17
rate up comment 10 rate down comment 0
Mike Florida
преди 9 години
Първо в Китай нещата ще са толкова наред, до колкото пазара им няма да прави подобни пирони на долу! Ако говорим за растеж нещата ще са по-лоши от тези, които обевяват като прогнозни в момента. Това, което ми говориш за DAX, е някаква чудовищна перспектива. След 8-9 години може и да е 50 000, но не мога да прогнозирам за такъв интервал. Ако си супер дългосрочен инвеститор, те интересуваt по-скоро конкретни компании, а не DAX. Също така ако си толкова дългосрочен, общо взето и корекциите не те интересуват, но тогава говорим за друго!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 5
i_ivanov80
преди 9 години
Ще ти кажа само, че по време на кризата 2008 ДАКСА беше 7000 пункта.Тази година ДАКСА скочи до 12600 пункта. Можеш да си представиш дали щеше да си на печалба, ако беше купувал доли в разгара на най-голямата криза през 2008 ... Да не говорим, че в следствие на кризата тогава беше паднал до към 3500 пункта. Това е скок от 400% за 5-6 години.Политиката на пазарите и въобще на икономиката се крепи на постоянната инфлация, която е в приемливи норми. За това сега и парите са толкова евтини.Дали говоря за бели лебеди ... не мисля. Достатъчно е да познаваш структурите на немските компании. Те са със сигурност стабилни (с изключение на няколко - например в енергийния сектор).Това, което може да обърне каруцата е Китай. Ако всичко в Китай е на ред до към март-април 2016, съм убеден, че ДАКСА ще е пак между 11000 и 12000 пункта.Пак казвам, това сие е само мое мнение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 3
i_ivanov80
преди 9 години
Ще ти кажа само, че по време на кризата 2008 ДАКСА беше 7000 пункта.Тази година ДАКСА скочи до 12600 пункта. Можеш да си представиш дали щеше да си на печалба, ако беше купувал доли в разгара на най-голямата криза през 2008 ... Да не говорим, че в следствие на кризата тогава беше паднал до към 3500 пункта. Това е скок от 400% за 5-6 години.Политиката на пазарите и въобще на икономиката се крепи на постоянната инфлация, която е в приемливи норми. За това сега и парите са толкова евтини.Дали говоря за бели лебеди ... не мисля. Достатъчно е да познаваш структурите на немските компании. Те са със сигурност стабилни (с изключение на няколко - например в енергийния сектор).Това, което може да обърне каруцата е Китай. Ако всичко в Китай е на ред до към март-април 2016, съм убеден, че ДАКСА ще е пак между 11000 и 12000 пункта.Пак казвам, това сие е само мое мнение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 11 rate down comment 0
Mike Florida
преди 9 години
Преди сривовете от 2008 много компании имаха също превъзходни печалби, но това не попречи на пазара да потъне! Евтините пари са си евтини, но да не забравяме, че имаме ситуация без каквото и да е здравословно пречистване на пазарите. Засилват се мненията, че много от компаниите са надценени, ти ми говориш за "бели лебеди", но не всички компании са в подобно състояние!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 6 rate down comment 0
i_ivanov80
преди 9 години
Причините за разпродажбите не се крият само във VW. Преди около месец - месец и половина ДАКСА беше пак на 9300 пункта заради проблемите в Китай. Пазарите винаги ще намират нещо, за което да се притесняват. Преди беше Гърция, после Китай, сега Дизелгейт ...Поглеждайки назад в годините обаче точно тези месеци (между юли и декември) в повечето случаи са били проблемни. Характеризират се с по-слаба търговия и спадове.Според мен при наличието на толкова много евтини пари просто борсите няма как да не вървят на горе ... просто няма как. Къде да се инвестира иначе? В облигации :):)???Не случайно резултатите на компаниите са добри. Просто има много евтини пари в обръщение, което ще доведе до следващия голям балон и криза, но за това ще почакаме още 2-3 години.Всичко това е мое мнение. Не ангажирам никого.Разбери, Даймлер например очаква печалба в края на годината от над 8 евро/акция. Очаквания дивидент е 3 евро/акция, което към моментния курс е около 4,8%. Дали курса ще остане същия?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 10 rate down comment 0
Mike Florida
преди 9 години
Продават по останалите позиции, тъй като подобни скандали и резки спадове предизвикват опасения за още по-сериозни обезценки. Когато обаче не си убеден във фундамента по твоите позиции, както и в перспективите пред пазара, много по-лесно се натиска копченцето SELL! Преди сме ставали свидетели на много близки скандали до този, като започнеш от петролните компании та чак до банките. Но пазарите не са били обхващани от чак такава "треска"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 7
Misho ILIEV
преди 9 години
> Истината е, че много хора просто си търсят причини да продават, а VW е просто катализатор на този процес! Търсят причини да продават и затова чакат някой скандал да предизвика остър спад на цените на акциите и да продадат на ниско?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 11 rate down comment 0
Mike Florida
преди 9 години
По принцип когато един пазар не е познал "пречистване", това трябва да ни държи особено осторожни и мнителни! Дори и това да ни коства "пропуснати ползи"!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 14 rate down comment 0
Mike Florida
преди 9 години
Трябва да видиш общата картина. Много от компаниите са в добро състояние, но много от компаниите са и надценени. Фондовият пазар се наду до исторически стойности. Наливането на пари от централните банки подкрепи този изкуствен ръст. Пазарите се съмняват сериозно във възможността това да продължи. Компаниите в добро състояние са зависими от вторите, които от своя страна са подкрепили ръста им. VW колкото и да са големи, не ти ли се струва странно, че предизвикаха толкова големи разпродажби на пазарите. Истината е, че много хора просто си търсят причини да продават, а VW е просто катализатор на този процес!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 9 rate down comment 2
Longin
преди 9 години
ти ще имаш 50 млрд само когато гроздовата от магазинчето до блока ти е по 2 милиона килото...т.е. не е съвсем невъзможно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още