Помагам на държави да преодолеят финансовите си кризи вече 30 години и изучавам икономическите кризи на 20 век като основа за консултантската си дейност. При всички кризи съществува естествен дисбаланс между силите на кредитора и на задлъжнелия. Затова успешното управление на кризи зависи от мъдростта на кредитора. Във връзка с това силно насърчавам Германия да преосмисли подхода си към Гърция, пише Джефри Сакс* за project-syndicate.org.
Причините за една финансова криза се крият в прекомерната задлъжнялост на страната, която най-общо е в резултат от комбинацията на лошо управление от задлъжнялата страна, прекомерен оптимизъм, корупция и лошата преценка и слабите стимули на банките кредитори. Гърция се вписва в този модел.
Гърция имаше огромни дългове при присъединяването си към еврозоната през 2001 г., като държавният дълг възлизаше на около 99% от брутния вътрешен продукт (БВП). Като нов член обаче страната можеше лесно да взима заеми между 2000 и 2008 г., а съотношението между дълга и БВП се повиши до 109%.
Когато просперитетът на една страна зависи от продължителните притоци на капитал, внезапно спиране или обръщане на финансовите потоци предизвикват рязко свиване. В Гърция лесното кредитиране спря с настъпването на световната финансова криза през 2008 г. Икономиката се сви с 18% между 2008 и 2011 г., а безработицата скочи от 8% на 18%.
Най-очевидната причина за това бяха по-ниските държавни разходи, които намалиха съвкупното търсене. Работниците в публичния сектор загубиха работата си, а строителните проекти спряха. С намаляването на доходите другите вътрешни сектори се сринаха.
Друг фактор за икономическия колапс на Гърция не е толкова очевиден: свиването на банковите кредити. След като банките загубиха достъпа си до междубанковите кредитни линии в чужбина, те ограничиха отдаването на заеми и започнаха да събират просрочените такива. Вътрешните вложители също започнаха да теглят депозитите си, страхувайки се от неплатежоспособност на банките и – благодарение на германския финансов министър Волфганг Шойбле, за членството на страната си в еврозоната. Подобно на свиването на съвкупното търсене, свиването на банковите заеми имаше мултиплициращ ефект. Нарастващата финансова нестабилност накара вложителите и чуждите финансови институции също да изтеглят кредитите и депозитите си от гръцките банки.
При нормални обстоятелства икономиките преодоляват дълговата си криза като орязват държавния дефицит, преместват фокуса на производството от местни продажби към износ и рекапитализират банките. Бюджетният излишък и приходите от износ позволяват на икономиката да обслужва външния си дълг, а рекапитализацията на банките позволява подновяване на кредитната експанзия.
Ако тласъкът на износа е достатъчно голям и бърз, печалбата от него до голяма степен компенсира вътрешното търсене, а цялостното производство се стабилизира и дори отново започва да расте. Испания, Ирландия и Португалия успяха да омекотят спадовете си след 2008 г. с ръст на печалбата си от износ. Гърция обаче не успя. Всъщност гръцката печалба от износ през 2013 г. е на стойност 53 млрд. евро и е с 3 млрд. евро по-малка от тази през 2008 г., когато вътрешното търсене се срина.
Това не е изненадващо по три причини. Първо, европейските спасителни пакети не рекапитализираха гръцкия банков сектор (фокусът беше върху спасяването на гръцките и френските банки), а потенциалните износители не успяха да получат оперативни кредити, за да подкрепят нуждите си от модернизация. Второ, гръцката икономическа база е твърде тясна, за да поддържа значителен краткосрочен ръст на износа. Трето, административните, регулаторните и данъчните препятствия спряха реакцията на износа, особено след като повишаването на данъците като част от спасителните пакети направи още по-трудно за малките и средни предприятия да растат и да се установяват на пазарите в чужбина.
По мое мнение, казва Сакс, политическият отговор на партньорите на Гърция, начело с Германия, е неразумен и изключително непрофесионален. Те предприеха разширяване на нови заеми, за да може Гърция да обслужи вече съществуващите си такива, без да възстановят банковата система на страната или да насърчат износната ѝ конкурентоспособност. Първоначалният спасителен пакет от 110 млрд. евро през 2010 г. бе използван, за да се изплати държавния дълг към германските и френските банки. В резултат на това Гърция дължи още повече на официалните си кредитори: Международния валутен фонд (МВФ), Европейския фонд за финансова стабилност и Европейската централна банка (ЕЦБ). И макар че гръцките дългове към частните кредитори бяха отчасти облекчени, вече бе твърде късно, защото страната не може да обслужва дълговете си към официалните кредитори.
преди 9 години Кризата от 2008 година дойде от спукването на СТРОИТЕЛНИЯ БАЛОН в САЩ и свързаните с него ТОКСИЧНИ ИПОТЕЧНИ ОБЛИГАЦИИ опаковани от рейтинговите агенции със степен на риска "ААА". ИНВЕСТИТОРИТЕ на тези облигации бяха европейски централни банки и фондове.Преодоляването на кризата в европейски държави протече с отпускането на кредити от ЕЦБ , като лихвите за укрепване на НЕМСКАТА банкова система бяха 0,7%, а на колегите им от ГЪРЦИЯ достигаха до 7% !!Спомняте си за проблема в немската КОМЕРЦБАНК и как беше решен той през 2013 година - Германия тегли от ЕЦБ нисколихвен заем след което с него увеличи дяловото си участие в проблемната банка. В НБГ влезнаха АМЕРИКАНСКИ и КАНАДСКИ фондове, които не само не я стабилизираха , но я и декапитализираха с надеждата ЕЦБ отново да отпусне поредния стабилизационен заем гарантиран от гръцката държава.За новите собственици на НБГ не е важно дали лихвата е 0,7% или 7% защото гарант по плащанията ще е гръцката държава, а не собствениците на банка отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Джефри Сакс е съветник и на Бан Ки Мун(шефа на ООН) и се радвам на едни други негови изказвания - ''Днешният модел на растеж е по инерция краткотрайният просперитет е купен с цената на огромни кризи в бъдеще. Той може да продължи още, но всички ще завърши със сълзи'' - http://darikfinance.bg/***/111777#commentsЗАЩО НИКОЙ НЕ СПОМЕНАВА ЗА ОСНОВНИЯТ ПРОБЛЕМ ???? ,и под статията на Джоузеф Стиглиц, Нобелов лауреат по икономика - http://darikfinance.bg/***/116823/%C7%E0%F9%EE+%EF%EE%E6%E5%F0%F2%E2%E0%F5%E0+%C3%FA%F0%F6%E8%FFкоментар 1 съм обяснил подробно цитирайки и една статия на Инвестор на едни банкер отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Мъдростта изисква на първо място спазване на правилата .Защото , какво ще правите ако се появят "мъдреци" от всички посоки ?Системните правила могат да се надграждат мъдро , но никой няма право да проявявя каквито и да било мъдрост извън вече определената. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години "За да преодолее икономическата криза, кредиторът трябва да бъде умен и балансиран. Правилно е да се изискват строги реформи от лошо управлявано задлъжняло правителство. Но ако длъжникът бъде притиснат твърде много, обществото ще се разпадне, което води до липса на стабилност, агресия, преврати и непрекъснато човешко страдание. Макар длъжникът да губи най-много, кредиторите също губят, защото не успяват да си върнат дълга."Умен и балансиран - ЕС направи достатъчно отстъпки, колко повече трябва? За 7 години от началото на кризата Гърците два камъка един върху друг не са сложили. Колко от обещаните реформи и стъпки бяха изпълнени? А нека да не забравяме, че и в Испания, Португалия и Италия червени популисти чакат да се вредят на опашката. Ако на Гърция им се опрости още дълг какво ще спре и другите да си поискат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Айде, стига с тези сърцераздирателни анализи за Гърция. Колко грешна била политика и тинтири минтири. Всички можем да видим каква е реалността и основната причина да се провалят спасителните пакети:Гърция има раздут стандарт който не отговаря на възможностите на икономиката им. За да има някакви шансове икономиката да се възтанови и да се върне към заетост, износ и растеж, то разходите за заплати, пенсии и администрация трябва да бъдат сериозно съкратени. Амбиция за такава стъпка няма нито обществото, нито правителството. отговор Сигнализирай за неуместен коментар