IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Европейският съюз - движение на няколко скорости в трилентова магистрала

Великобритания е в аварийната ленка, най-близо до отбивката, а много от държавите в бързата лента едва издържат на темпото

11:37 | 08.12.12 г. 20
Европейският съюз - движение на няколко скорости в трилентова магистрала

През последната година се изписа много за рисковете от развитието на Европа на две скорости – концепцията, която предвижда държавите от еврозоната икономически да се движат напред по-бързо, отколкото останалите страни от Европейския съюз.

Според конвенционалната мъдрост това разминаване ще постави началото на края на почти 60-годишната следвоенна европейска интеграция, пише Ройтерс.

Евросъюзът обаче като че ли повече прилича на трилентова магистрала. В аварийната лента, която е най-близо до отбивката, се намира Великобритания, ако страната реши да преобразува връзките си с Обединена Европа.

Кметът на Лондон Борис Джонсън, който ще се състезава и за премиерския пост в страната, каза, че Великобритания е в процес на преформулиране на връзките си с Европа, а целта е намаляване, а не увеличаване, на финансовите ангажименти.

Засега Великобритания се движи в същата посока, както и останалите членки на ЕС, но след време Лондон може да реши, че ще спечели повече, ако е извън ЕС, отколкото ако членува в съюза.

Трудно е да се предвиди коя друга държава би могла да влезе в аварийната ленка, но според дипломати възможните кандидати са Чехия и Швеция. Прага и Стокхолм ясно демонстрират нарастващ дискомфорт от посоката, в която се движи Еврообщността, макар и досега да не са изразявали толкова крайна позиция, каквато изрази Великобритания.

Великобритания, Чехия и Швеция, както и няколко други страни, като Унгария и Полша, не одобряват рамката на бъдещия банков съюз в еврозоната. Те смятат, че реформата не защитава интересите им, а само съдбата и стабилността на еврото.

В бързата лента поне чисто теоретично би трябвало да се намират държавите от еврозоната и точно тя изглежда трябва да бъде най-оживена.  Реалността обаче е малко по-различна.

Малко са държавите, които могат да поддържат темпото, за останалите скоростта е прекалено висока. Те не само, че задържат “трафика”, но могат да предизвикат и тежка катастрофа. Това са държавите, които вече поискаха финансова помощ, както и страните, които вероятно ще потърсят такава.

Вероятно пред най-големите предизвикателства се изправят движещите се в средната лента на евромагистралата. Трудно е да се прецени коя от тези държави би могла да мине в лентата за изпреварване и коя ще се забави и ще се отклони в аварийната лента.

Специален случай е Унгария, която иска да приеме еврото, но в типично британски стил изразява разочарованието си от посоката, в която върви ЕС.

Полша не бърза да се присъединява към еврозоната, за разлика от Литва, която иска да приеме еврото максимално бързо, но не се знае дали ще издържи на темпото. Дания се държи в страни и от еврото, и от единното еврозаконодателство, въпреки че остава силно ангажирана с европейската общност.

"Средната лента е трудно предвидима, защото няколко държави, които се движат в нея, дават ляв мигач, а завиват надясно", коментира европейски дипломат, пожелал анонимност.

По думите му налага се да има изход и от най-бързата лента, защото не е изключена ситуация, в която “гръцката кола ще започне да криволичи през трите ленти на трафика, преди да излети от магистралата".

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

15
rate up comment 1 rate down comment 0
smart-ass
преди 11 години
Хареса ми това, че виждаш, че еврозоната не е двигател на икономическа конвергенция (сближаване/догонване), а точно обратното причина за задълбочаване на икономическите различия между север - юг. В Испания и Гърция безработицата няма да спре да се покачва (за намаление дума не може да става), докато тези държави не станат по-конкурентни (валутно/ценово, данъчно, бюрократично) от Полша, Словакия и трите Балтийски републики. Трябва да стане ясно на всички, че загубените работни места в Гърция и Испания няма да се върнат в държавния или строителния сектор. Трябват нови работни позиции извън тези сфери в противен случай с помитаща сила идват революциите. Страни които нямат какво да експортират, изнасят човешки ресурс!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 0 rate down comment 0
zlatce
преди 11 години
Преди две години Меркел каза, че идеята за мултукултурализма е претърпяла крах, сега като е казала А, трябва да каже и Б, а именно, че идеята за обединена Европа е пред фалит. Защото за какво обединение, за каква солидарност вътре в границите на Европейския съюз можем да говорим, като ББ не се е срещал от най-малко две години с колегите си от съседната страна в криза, за него тя е само плашило, с което да оправдава некадърността на собственото си правителство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 0
Mesoiadess
преди 11 години
Не е лесно да печаташ собствена валута и да връщаш заеми в евро.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 0 rate down comment 0
Mesoiadess
преди 11 години
А как си обясняваш , многобройните заплахи за вето срещу една или друга помощ , които в последствие завършват с единодушно съгласие. Явно са млцина тези ,които могат да се противопоставят на "интеграцията".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 1 rate down comment 0
deant
преди 11 години
Ти къде видя силен ЕС? Вярно Германия и част от скандинавците са добре, но на ЮГ всичко започна да се вмирисва яко. Ама както и да е, всеки си гледа от неговата камбанария. СЕЩ е невъзможен и няма да бъде възможен като мирно решение. Не всички държави като нас са готови да се дадат за 5 копейки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 0
Mesoiadess
преди 11 години
Именно различията правят ЕС толкова силен. Интеграцията в отделни сфери цели прилагане на законите и приетите договорености . Който иска да запази суверенитет - те. да лъже и маже безконтролно има дори начин да го прави , но на друга скорост . Толкова е демократичен ЕС , че няма накъде.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 0
deant
преди 11 години
Опитите за изземването на суверените и налагането на централно управление на пари, закони и банки показва точно това, което казваш. Докато Барозу само си е мечтал за комунизъм докато е бил студент, ние го изпитахме на гърба си. Няма как човека да е запознат с историята катоя е гледал отстрани и отдалече. Когато целия му проект наречен ЕС се разпадне пред очите му ще го разбере, жалко за многото хора, които вече страдат заради такива "лидери".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 0
Vesko94
преди 11 години
На мен лично състоянието на ЕС сега, ми заприличва все повече на последните дни на СССР- задъхан от бюрокрация съюз. И най-неприятното нещо за европейците се явява фактът, че самите политици са объркани и не могат да вземат необходимите решения за трайно противодействие на дълговата криза. Самата идея и роля на ЕС- да обединява и интегрира нациите на Стария континент, всъщност не работи. Самото говорене на европейските лидери за Европа на няколко скорости свидетелства за това
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 0 rate down comment 0
nobel
преди 11 години
Интересна статия, макар, че автора малко се увлича в сравнения. Евросъюза отдавна не е това, което ние си мислехме че е, когато ни приемаха. И опитите на евробюрократите да създадат европейски съединени щати, в които те да управляват явно няма да се увенчаят с успех. Създаването на единната валута явно за тях е било първа стъпка към единна държава. Но съставките на този коктейл се оказаха несмесваеми и той, вместо да се хомогенизира сякаш все повече се пресича. За гърците какво да кажем Там "протестиращ" явно се превръща в професия. Трябват ти пари - отиваш на площада и Европа отпуска още един транш. До кога?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 0
prodigal
преди 11 години
Тези, с тяхното обратно движение да не се обаждат много, че ще объркат отбивката на къде е :), а и винаги могат да си спомнят за времената когато професията самотна майка, многодетен и безработен не бяха платени служби на Острова и се спореше Тачър един или два пакета захар си е купила. ;)Претенциите им са базирани на капитали, които могат да намалят драстично за дни, езика и финансов инженеринг на добро ниво, друго много не предлагат, дори нещо просто като конкурентноспособен автомобил не могат да произведат..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още