Коя е базовата причина въздухът в България често да е мръсен?
Ниският жизнен стандарт на много домакинства в България е основната причина за използването на уреди на твърдо гориво, изгарянето на дърва за огрев и използването на нискокачествени въглища. Това е причината за високите емисии на ФПЧ10 от автомобилния транспорт и особено от старите автомобили, използващи дизелово гориво. Друг фактор е отстраняването на катализаторите и филтрите за твърди частици, монтирани на по-модерните дизелови автомобили.
Друга важна особеност на България са физикогеографските фактори – множество долини и котловини с ниска скорост на вятъра и чести температурни инверсии, които се явяват предпоставка за задържане на замърсяването в приземните слоеве. Това обаче не подлежи на промяна.
Кои мерки за подобряване качеството на въздуха имат най-голям ефект?
Чист въздух в градовете има там, където хората масово се отопляват с чисти енергийни източници – централизирана топлофикация, газ, електричеството. Повечето големи и чисти градове в богата Европа се отопляват на топлофикация (на газ, биомаса и отпадъци) и/или газ. Другият важен фактор е нивото на използване на обществен транспорт, обновлението и поддръжката на автомобилния парк и използването на повече коли на бензин, газ или ток.
Става ли въздухът в България все по-мръсен?
Не, не става. Напротив, качеството на въздуха в страната устойчиво се подобрява. Концентрациите и дните с превишения на алармените прагове на замърсители като серни и азотни оксиди, тежки метали и др. намаляват много след 1989 г. и този процес продължава. Същото, но в по-малка степен, се отнася и за финия прах.
През 2019 г. например всички станции в София отчитат средногодишна концентрация под 40 мкг/м3 – нещо, което се случва за първи път откакто имаме постоянни данни. Вече сме съвсем близо и до постигане на максимум от 35 дни със средноденонощна концентрация над 50 мкг/м3 във всички станции (с изключение на тази в кв. Надежда).
През първото тримесечие на 2020 г. също ще отчетем спад на замърсяването. Всичко това обаче се отнася за годините на непрестанен икономически ръст и ще остане последната добра новина.
Мерките за борба с епидемията от коронавирус водят до рязък спад както на потреблението, така и на производството и икономическата активност. Те вече предизвикват глобална икономическа криза, която силно ще се отрази на доходите на хората и у нас. Днес може да наблюдаваме намаляване на замърсяването на въздуха в градовете, но в дългосрочен план обедняването неминуемо ще доведе до много по-широко използване на евтини твърди горива и стари автомобили. Точно това се случи преди няколко години по време на тежката икономическа криза в Гърция.
Чистият въздух в големите градове е луксозна стока, която няма да можем да си позволим още през идващата зима. И тук стигаме до отговора на основния въпрос:
Въпреки видимото прочистване на въздуха днес, епидемията от коронавирус ще ни направи много по-бедни и ще доведе до влошаване на качеството на въздуха в дългосрочен план!
В този смисъл изключително важно ще бъде цените на тока и газа да останат възможно на най-ниски през следващия отоплителен сезон и поне още няколко години, докато трае възстановяването. Това е напълно възможно – светът се къпе в огромни количества евтин газ и въглища, които могат да генерират енергия с минимално замърсяване на въздуха с прах. Обаче пак стигаме до директното противоречие между целите за декарбонизация и нулево замърсяване на Зелената сделка. Ами сега?
преди 4 години Brazil's Jair Bolsonaro says coronavirus crisis is a media trickFar-right president has resisted strong measures to stop spread of what he calls a little fluhttps://***.theguardian.com/world/2020/mar/23/brazils-jair-bolsonaro-says-coronavirus-crisis-is-a-media-trick-------------------------------------------------------------един от бандата на Оушън му е писнало от цирка и кааа че "Царя е Гол" щот с глобално затопляне стана мръсен въздух и с грипозни пандемии икономиката ше му спре ..... Чудно що там не ги удря с х500 пестин на секунда кат гъстотата у Рио е да си *** века не знам .... сигур щот си немат глологлав генерал кат нас знам ли .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години вирусът по скоро удря индустриалните райони и пътища на китайски стоки и най-вече в новините там особено много, иначе нищо друго не удря, поне аз от Западна Европа дет се "заразяват" х500 пестин калпака на минута тва видех .... също и хората си излизат нормално без декларации от тех за разлика от Източната Европа еле па ние ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зелената сделка е като чифте пищови на гол тумбак. Нека след като отмине короната да вдигнат акциизите във Франция, заради зеленото бъдеще или в Италия, да видите какъв бой ще яде властта. Ако при нас се махнат крадливите такси за СО2 ТЕЦовете ще бълват евтина енергия и за нас и за износ /свежи пари в отънялата хазна/. Само че господата в Брюксел под зелен предтекст ще ни оставят на скъп ток и на тъмно, за да е щастлива малката Грета и да са пълни техните джобове. Още някой месец карантина и като му лъсне на народа голия дир.ник, пак му говорете за зелената сделка, като отиде на поляната с дир.ник да рупа маруля! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Пъпеш , не те питам тебе ... тебе баща ти те е правил по задължение , тъй че не се навирай тука ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Лично аз нафтена кола не съм карал и се надявам да не карам никога. Когато някой дарак премине покрай теб, цялата улица смърди на неизгоряла нафта. Да не ти обяснявам, какви количества фини прахови частици(от всичките им размери) бълват. В света само 10% от автомобилите са дизелови. В Европа те са малко под 50%. Всичкото това се случи заради субсидии от милиарди евро, които автогигантите лапнаха от правителствата за да създадат "незамърсяващ" дизелов двигател. Наистина милиардите доведоха до нелош от техническа гледна точка резултат, но трагичен от екологична. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Възможно е, но... Разгледах карта на плътност на пушачите. Иран е от държавите с най-малко пушачи. Като цяло в източна Европа се пуши повече отколкото в западна, а държави като Украйна и Русия, в които цигарите са без пари не са толкова засегнати от короната. Отделно е по-често срещано някой на 20-30 години да пуши по 2 кутии на ден, докато тези след 70-80 години са на по 2-3 цигари на ден. В спреда на вируса има една интересна аномалия - в рамките на една държава, без значение от гъстотата на населението, на някои места има в пъти повече болни - Ломбардия (Милано) - 10милиона, 40 хиляди болни. Лацио (Рим) - 6 милиона, 2500 болни. Сигурно е, че пушенето не е специфично по области и затова търся друга закономерност. Засега такава закономерност откривам само към замърсяването на въздуха от изгорели автомобилни газове (NO2 е само индикатор). Не съм зелен, нито anti-smoker, а инвеститор и си задавам въпроса - как ще се промени сентимента, защото със сигурност промяна при такъв катаклизъм ще има? Засега единствения ми отговор на база статистика е, че двигателите с вътрешно горене ще стават много по-недолюбвани. Без да препоръчвам, но инвестиции в Тесла (особено сега при евтин петрол), Тойота, Евростар ми изглеждат примамливи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Вирусът удря белите дробове. Нормално е ако някъде има замърсяване на въздуха, белите дробове да не са в добро състояние. Та, връзка има, но същата може да се търси и при пушачите, например. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години 90% от случаите на вируса в Италия са в областите от котловината м/у Алпите и Апенините. Тази котловина през зимата става една от най-замърсените части на планетата. Лично мнение - има ясна релация: замърсен въздух -> интензивност на разпространение на коронавирус. Гледал съм спътникови карти със замервания на NO2 и всичко съвпада. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ти дизел карал ли си някога ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зелените са у*роди, спор няма, но този който е измислил дизела съм сигурен че гори в пъкъла! отговор Сигнализирай за неуместен коментар