Съвети на маркетолога:
„Първата стъпка за решаването на проблема е в признаването на проблема”.
Понякога това означава да помолите за директна помощ потребителите си, друг път да им помогнете вие, като намалите цените, за да отговорите на намалелите им покупателни способности. Промоциите за жалост обаче рядко са дългосрочно решение.
Реалната оценка на ситуацията и признаването на проблема дава възможност за приоритизиране. Спрете продуктите, които не са подходящи за периода на криза. Променете продуктовато си портфолио, сменете приоритетите. Променете комуникационните си послания и реклами.
Пуснете нови продукти и услуги, които до сега не сте предлагали.
Слушайте.
Следете социалните мрежи и участвайте в разговорите там, за да разберете от какво имат нужда хората. И им го предложете.
Как можете с наличните ресурси да реорганизирате услугите и продуктите, които предлагате, така че да не повишавате разходите, но да отговорите на потребностите? Отговорът на този въпрос може да спаси бизнеса ви.
Най-успешните компании използват кризите, за да спечелят предимство пред конкурентите си. Бизнесът е риск - успешни са най-бързите и най-адаптивните. Точно като в природата.
А какво се случва с петрола?
Липсата на споразумение между държавите от ОПЕК, водени от Саудитска Арабия, и Русия, която не е член на организацията, доведе до същинска ценова война. Изход от кризата не се вижда в краткосрочен план, след като арабската държава инструктира своята петролна компания да продължи с производството на рекордните 12,3 милиона барела на ден, на практика заливайки пазара с евтин петрол. Сривът на цените на суровината се отразява особено тежко на развиващите се икономики, за които неговият износ е значителен източник на приходи. В рамките на две седмици курсът на валутите на Мексико и Колумбия спрямо долара падна с над 20%. Изключително свитото в глобален мащаб потребление, предизвикано от мерките за борба с коронавируса, допълнително оказва натиск върху ценовите нива, като според скорошен анализ на Goldman Sachs цената за барел се очаква да се свие до $20 - ниво, невиждано от 2002 г., а годишното потребление да отбележи исторически спад.
В една по-обикновена ситуация в световната икономика исторически ниските нива на петрола биха имали положителен ефект върху компаниите, активни в сферата на въздушния трафик, транспорта и туризма. За съжаление, в момента тези компании са най-пряко засегнати от ограниченията, свързани с коронавируса, и не са способни да реализират съкращенията на разходите, които по-ниските цени на горивата биха им позволили.
И все пак - има ли и предимства и възможности, които настоящата ситуация с петрола предоставя? Добрата новина е, че с прехода към енергийно възобновяеми източници, световната икономика постепенно става по-малко уязвима към сътресения, свързани с доставките на петрол. Това намалява един геополитически риск, който не веднъж е предизвиквал рецесии и продължителни забавяния в растежа на икономиката. Основно предизвикателство за компаниите е да използват периода след извънредното положение, предизвикано от борбата с коронавируса, за да превърнат по-ниските разходи за горива в инвестиция в организацията на своите бизнес процеси по начин, който ги прави по-малко уязвими към рискове от външни фактори.
Съвети на маркетолога:
"Инвестирайте в иновации. Инвестирайте в изграждането на силен бранд и връзка с потребителите си. Създайте общество от застъпници около марката си и бъдете социално - отговорни", коментира управителя на Newtrend Agency, Ивелина Атанасова - Генчев.
Новото време, в което (ще) живеем и новите икономически правила, които налага световната свързаност и технологичният бум тепърва ще ни изправят пред различни предизвикателства. За съжаление никой не може да предвиди кога или какво ще е следващото, този коронавирус е само подготовката.