IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пълната ревизия на приватизационния процес е непосилна задача

Резултатът от усилията на прокуратурата ще се използва за натиск, посочва се в анализ на Института за пазарна икономика

09:08 | 15.02.20 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Главният прокурор Иван Гешев, който нареди да се направи проверка на целия приватизационен процес. <em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Главният прокурор Иван Гешев, който нареди да се направи проверка на целия приватизационен процес. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Освен това, забраната за продажба на дяловете или акциите в приватизираното дружество има известна заслуга за бавното развитие на капиталовия пазар в България.

Използването на “закрити” процедури - конкурси и преговори, както и неясните правила за избор на купувач, са причината за пропастта между формално предлаганите бизнес-планове и действителните бизнес стратегии на новите собственици. Действителните бизнес стратегии в повечето случаи предвиждат преструктуриране на предприятията, което цели по-висока производителност и по-големи печалби. Ангажименти като запазване на дейността, поддържане на определена заетост и забрана за разпореждане с активи на компанията очевидно пречат на подобни намерения.

Самото съществуване на неценовите бъдещи ангажименти предполага и оправдава съществуването на следприватизационен контрол. Обаче, основата на приватизационния контрол е Законът за задълженията и договорите, с други думи, общото гражданско право. Така държавата чрез Агенцията за приватизация и останалите приватизиращи органи се превръща в страна по двустранно частноправно отношение. В такъв случай обаче не може да се поставят граници на властта на администрацията; приватизиращите органи могат да определят правилата на играта, процедурите, санкциите, както при всяко договорно отношение. Това само по себе си е мотив за съществуването на приватизационен контрол.

Изглежда най-много искания за промени на приватизационните договори има за намаляване на заетите. Това може да се разглежда като пряка последица от непоследователната политика на приватизиращите органи да поставят ангажименти както за увеличаване на заетостта, така и за нови инвестиции. Едновременното нарастване на инвестициите и заетите е възможно само ако има ръст на пазара на съответната продукция; при равни други условия, подобрената технология и новите инвестиции ще изискват по-малко труд.

Изглежда приватизиращите органи са призвани да изпълняват различни и непоследователни задачи. От една страна, съществува дълбоко вкоренено разбиране, че държавата може и трябва да запази контрол върху икономиката чрез приватизационните договори. От друга страна, приватизиращите органи, и правителството като цяло, осъзнават невъзможността на това “социално инженерство”. Те изглежда разбират, че, първо, собствениците най-добре вземат решения за ефективността на дадена компания, и второ, пазарните условия се променят и никой не може да предвиди бъдещето за 5 години (междувременно, представители на Министерство на промишлеността твърдят, че след 1998 г. задължения се поемат за 3 години). Следователно, все по-лесно се договарят (т.е. държавните органи се съгласяват на искания на компаниите за облекчаване на ангажиментите – б.р.) промени в задълженията. Тогава обаче основанията, било политически или икономически, за поставяне на бъдещи ангажименти за новите собственици, стават безпредметни. Посланието, което получават потенциалните купувачи, е следното: “ние ще проверим дали заслужавате предприятието според вашия бизнес-план; спазвайте обещанията си, иначе ще ви накараме да платите или ще ви отнемем данъчната преференция; от друга страна, ние, но само ние, можем да ви позволим да промените задълженията си, ако имате проблеми”.

Един от най-странните факти, свързани с неценовите задължения и санкциите по тях, е, че ако заетостта падне под договорените нива, новият собственик трябва да плати компенсация на държавата (обикновено 150 % от средната заплата за страната). Това очевидно не решава социални проблеми, които биха могли да произтичат от съкращенията. Съкратените хора, а не държавата, са тези, които страдат; би било далеч по-рационално (или справедливо) ако те, а не държавата, получават компенсация от новите собственици. От сегашната практика излиза, че работодателите, които намаляват работните места, вредят на държавата, а не на тези, които губят работата си; това още повече оправдава намесата на държавата в корпоративните стратегии по отношение на заетостта.

Последна актуализация: 20:31 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 2 rate down comment 0
serafima
преди 4 години
Има ли наистина разумен човек да очаква, че ще настъпи желаната от нас справедливост, като се преразгледат така наречените приватизационни сделки??? Наистина ли? Кажете ми моля, честно. Това е дъвка, която определенени сили поемат в определени изгодни за тях моменти. Нито е желано от тях деяние, нито е възможно. Дори да се предприеме, ще бъде пристрастно, невъзможно да се върнат нещата и възможност да бъдат уязвени наши врагове за сметка на наши авери. Което ще донесе нови несправедливости.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 0
serafima
преди 4 години
Кога главният прокурор ще се активира по случая пране с пари в Барселона? Не сме го чули да го споменава дори. Твърде голяма избирателност проявява. Не е трудно човек да се сети кои управляват у нас - милицонерско симеоновската школа. И гарван гарвану око не вади. Он иначе, като тури каскета, става много активен. Най-вече на думи по старата соц терминология.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 1
be_google
преди 4 години
АМИИИИННН...и аз не защитавам костофф хахаххахааааа
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 1
Веск
преди 4 години
Правилно. Ама що трябваше шум да се вдига голям. Какво пречи според мен:1. Давности. За много дейности икономически 5 години. Не може със закон да променим всички давности с минала дата. Може ама трябва да излезем от ЕС, НАТО и да въведем железен военен комунизъм, по-лош и от Северокорейския. Не съм съгласен.2. Всички лаят в общ хор неща от рода на АКТИВИ ЗА над 100 милиарда лева, ПРОДАДЕНИ за НЯМА и 10. ТАка е обаче с едно уточнение. Активите са стрували над 100 милиарда, когато са работели, да речем до 1990та. После имаше 6-7 години източване на държавните фирми от директори, от мутренски фирми на входа и изхода. Този процес с колко обезцени фирмите? Колко източи? 3. Нямаше държавна политика. Нямаше стратегия. Имаше де. Да унищожим комунизма в града и селото като унищожим индустрията и селското стопанство. Стратегията беше успешно изпълнена. какво сега ми ревете.4. Световната банка даде оценка на нашите предприятия по костово време да речем 10 милиарда лева. След източването, без пазари толкова. ПАк не съм съгласен, но е обяснимо донякъде.5. В българските банки имаше грубо към 10 милиарда лева - говорим за лева след борда, когато имаше вече стабилна валута, вързана за марката. Тези пари бяха ошушкани с фалита на банките за да се върнат после вприватизацията. Има доста добро съответствие на сумите. Може да съм *** и да суи въобразявам.6. Нито един голям световен индустриалец не беше доведен у нас. Да спаси нещо от тежкото машиностроене. Манесман да речем. Имахме един от 5те завода в света, които можеха да правят 100 тонни валова - за генератори на ядрени централи да речем. Кой изгони Манесман. Отговор - ПОДКРЕПА, почупиха машините например заради техни си интереси. Та така.Не защитавам Костов, напротив. Обаче ми омръзна с това един да е месията, един да е виновника. Няма такова нещо. Слаби сме в главата за да правим модерно общество, а сме алчни и крадливи без мярка, което пък пречи да сме що годе сносно бобати.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 3
ing5rov
преди 4 години
ми непосилна е ... първо требе да се тикне у дранголника лицто Иван Йорданов Костов .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 10 rate down comment 0
lalka 75
преди 4 години
Няма как да тръгне срещу булгартабак, ще го уволни началника :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 1
Спящият бик
преди 4 години
Кога тръгна срещу лошите новият главен, кога се набута у девета глуха!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 2
Solar Power
преди 4 години
Не може .... ще бутне от своите :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 15 rate down comment 1
крас
преди 4 години
А какво да кажем за ВИВАКОМ , който бе най скъпият от ВЪЗБРАНЕНИТЕ активи на КТБ. Как стана тя една, че държавата която плати задълженията на акционерите на КТБ не стана собственик на ВИВАКОМ ???? Собственик на оператора стана вторият акционер на КТБ руската банка ВТБ на която наблюдаващият делото по фалиралата банка прокурор ГЕШЕВ допусна въпреки възбраната наложена на Виваком оператора да стане собственик на представителите на ВТБ - Милен Велчев и Спас Русев?!!АМА ТОЙ ГЕШЕВ НАПРАВО РАБОТИ ЗА РУСНАЦИТЕ И БАНКАТА ИМ ВТБ !!!Мустафата Херо вижда това , но и тя мълчи. Мълчат и в САЩ където по законите Магнитски и Рико се водят две дела за КТБ по които обвиняеми са БНБ, Банката на Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев , Делян Пеевски, и разбира се руската банка ВТБ която ПО ПРЕСТЪПАН НАЧИН стана собственик на ВИВАКОМ ?!!!КОЛКО ГОДИНИ СЕ ТЪРКАЛЯТ В САЩ ТЕЗИ ДВЕ ДЕЛА И ОЩЕ НЯМА ПРИСЪДА?!! ЕГАТИ И КОРУМПИРАНИТЕ ЯНКИ!!ТЕ ЛИ КОИТО РАБОТЯТ С РУСНАЦИТЕ ЩЕ НИ УЧАТ КОЙ Е КОРУМПИРАН И КОЙ НЕ Е !!Явно ДЕМОКРАТИТЕ в САЩ още не им е светнала топлата връзка с РУСНАЦИТЕ на ХЕРО МУСТАФАТА и стоящите зад нея РЕПУБЛИКАЦИ !!ДО ИЗБОРИТЕ В САЩ ПРЕЗ НОЕМВРИ ИМА ОЩЕ ВРЕМЕ. Скоро ще блесне връзката на РЕПУБЛИКАНЦИТЕ и ТРЪМП с РУСКИТЕ ИМ ДРУГАРИ ОТ ВТБ!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 21 rate down comment 0
Sokratus
преди 4 години
Гешев да разгледа приватизацията на Булгартабак! Нито е изтекла давността, нито е изпълнен приватизационният договор. Купиха го за ?100 млн, като в банковите сметки имаше над 40 млн лв, а в складовете на 70 млн лв продукция и суровини! Не плащаха акциз няколко години и продадоха марките за над ?100млн. И в резултат на тази приватизация, изчезна един от най-старите отрасли в България!Хайде Господин Главни прокурор!Разследвайте!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още