Освен аналогиите „така е в САЩ“, „там го преживях“ този фалит, „в много страни от ЕС има такъв закон“, наскоро се появиха по-конкретни аргументи „за“:
– „проблемът е огромен“;
– „България е в топ четири или топ пет по задлъжнялост на домакинствата“
– в Европа се работи за да се „даде втори шанс на длъжниците“ и „справедливо удовлетворяване на кредиторите“.
Това посочва в свой коментар икономистът Красен Станчев, цитиран от ЕКИП.
Последните две фрази са повторение на изказване на комисаря по правораздаване, защита на потребители и равенство на полове, Виера Жоурова, в което тя през 2015 г. призовава за обсъждане на реформа в процедурите по несъстоятелност, регулирани от правото на ЕС от 2000 г. насам. (По повод несъстоятелността на физическите лица в тази реч се казва само, че в САЩ процедурата е бърза и следва да се проучи.)
Факти и реалност
Под „задлъжнялост на домакинствата“ могат да се подразбират две неща:
a. задължения (кредити) на домакинствата към БВП и/или
b. необслужени кредити на домакинствата.
Нито един от тези показатели не говори за „огромен проблем“ или „връх“ на задълженията.
– Според ЕВРОСТАТ задълженията на домакинствата у нас са около 20% от БВП;
– Малко по-нисък е техния дял само в Румъния (около 16.5%) и Унгария (почти колкото България);
– Малко по-задлъжнели са домакинствата в Литва и Латвия;
– два пъти по-задлъжнели са домакинствата на Естония (например);
– а тези на ЕС са три пъти по-задлъжнели от България;
– Ако този показател подсказва нещо „лошо“, то най-зле би трябвало да са Дания, Кипър, Холандия и Великобритания, а не България.
– Изобщо по-заможните страни и в тези от „стара“ Европа този показател е значително по-висок от равнищата на дълга на домакинствата към БВП в „нова“ Европа.
– По логиката малко задължения на домакинствата като дял от БВП, България би трябвало да е най-добре през 1997 г. Тогава тези задължения са 0,9% от БВП.
– Между 1998 и 2002 г. тези задължения постепенно нарастват до 4,1% от БВП, след това до 2007 г. стойността на показателя се удвоява на всеки две години и достига най-високи стойности през 2013 г. (31,8% от БВП).
– През последните пет години задълженията да домакинствата намаляват и това е почти всеобща тенденция в ЕС.
По повод задлъжнялостта по линия на необслужени потребителски и жилищни кредити на домакинствата, т.е. във втория посочен по-горе смисъл на „задлъжнялост“, статистиката на БВБ показва следното:
– След 2015 г. необслужените потребителски кредити спадат от около 15% от всички такива кредити до под 8%;
– При жилищните за същия период динамиката е същата – спад от почти 12% от този кредитен портфейл до под 6,5% от него;
– При тези кредити, които са предимно кредити към домакинства, се наблюдава обща тенденция на спад на дела на необслужените кредити, които по време на рецесията (ноември 2008 г. – средата на 2010 г.) достигат почти 1/5 от кредитния портфейл, а през 2014 г. са 17% от него; в края на 2017 г. са 10%;
– В общата сума на необслужените кредити делът на фирмените е три четърти.
Българското законодателство добре прилага европейските правила. Бъдещето хармонизиране, ако се наложи, следва да отчете тези особеностите на България.
Други сравнения
– В България финансовите активи на домакинствата са повече (с около 31%) от техните задължения. Други такива страни в ЕС са Унгария (при почти същото съотношение на активи и задължения), Италия, Великобритания и само донякъде Белгия, Латвия и Малта.
– При все това положението със задлъжнялостта на домакинствата в Италия е много по-тежко от България. Но за голяма група страни, по различни причини, положението се различава драстично – финансовите задължения са значително (от 10 до 50%) повече от техните активи. И това е така в Швеция, Холандия, Испания, Дания, Полша, Португалия, Ирландия, Гърция и Финландия (подредени тук по сложност на проблема).
– Динамиката на тези показатели (съотношението на активи и пасиви на домакинските финанси, техни заеми към БВП и дял на необслужените заеми) има много по-дълбок икономически смисъл, отколкото предполагат защитниците на идеята за „личен фалит“.
– Нарастването на задълженията очевидно корелира с размера на техния и на страната доход и средство за увеличаване на този доход. Иначе казано, ако ниски стойности на този показател се смятат за „добри“, то в България 1997 г. би била най-добрата от гледище на защита на правата на длъжника (тъй като няма какво да се защитава). Всъщност обаче хората нямат доходи, спестяванията им са обезценени, имуществото им също и те не могат да се класират за какъвто и да е заем на поносими условия.
– България е по-близо до средния за ЕС (4,2% от съответните кредитни портфейли) дял на необслужените заеми на домакинствата, с техните 6,5% жилищните и 8% по потребителските кредити (разликата между двата типа е логична) и изглежда по-добре от много страни.
– В Италия високият дял на необслужените кредити се обяснява до голяма степен с високото ниво на защита на длъжниците и бавния процес на реализиране на вземания.
– Показателят на съотношението между дълг и доход на домакинствата. В България за последните тринадесет години той е най-висок през 2009 г. (43,4%) след това спада до 32,7% от дохода.
– Това са дългове към всички възможни кредитори, не само банките, които неправилно са единствените, за които се говори по повод на „личния фалит“.
– Друго важно обстоятелство е, че от 2006 до 2016 г. (за когато са обобщени данните от ЕВРОСТАТ), финансовите активи на българските домакинства се увеличават три пъти – от 22 на 66 млрд. евро. (Подобна е динамиката само в Словакия.)
– Друга страна с такъв ръст на тези активи няма, в Гърция за този период те намаляват, а в Италия остават непроменени в началото и края на периода . Това се вижда добре от следната таблица.
Какво да се прави?
В България финансовите активи на домакинствата не просто нарастват три пъти за десет години, но и са повече в абсолютна стойност от тези на домакинствата в Естония, Хърватска, Словения, Латвия и Литва (все пак населението там е по-малобройно).
Но като размер на активите на едно средно статистическо домакинство положението е сравнимо.
От икономическо гледище личният фалит би имало смисъл да се прилага при три взаимносвързани и влияещи си условия:
– когато задълженията на домакинствата (физическите лица) са значим дял от БВП,
– делът на необслужените им заеми се увеличава или е значителен, или е със застойна динамика,
– а финансовите им активи намаляват, натрупват се бавно, а дългът на домакинствата увеличава своя дял в доходите им.
Нито едно от тези условия в България не е налице.
преди 6 години Май по-*** анализ не бях чел от години, доколкото подобно нещо може да бъде наречено анализ. Щях да седна да споря ред по ред, но не ми се пише фферман по въпроса, защото в коментар под статия нама как да обориш стройна система от глупости, написани, за да обслужват определено лоби. Мога само да пожелая на "анализатора" Станчев, да му опре до използване на подобен закон. Ей, неолибералната гнус ще затрие добрия стар либерализъм. Нямат спирка либертаците!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години "Докато чуждите грантаджии ни упрвляват и имат някакво влияние върху управлението България ще продължи да потъва в блатото на бедността и корупцията.""Американските вестници не са продажни, те са купени веднъж за винаги."Марк Твен, писател и масон отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Лицето Красен Станчев е свързвано дълги години с грантове от американския милиардер от унгарски произход Джордж Сорос. Този Станчев до днес се изявява като икономически съветник и независим експерт, а в действителност той е гратово зависим човек. Докато чуждите грантаджии ни упрвляват и имат някакво влияние върху управлението България ще продължи да потъва в блатото на бедността и корупцията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години защо....защото банкерчетата предпочитат да дадат малко пари на "депутати" и "експерти". отколкото да загубят повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар