IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Газовият хъб "Балкан" ще струва между 1,4 и 2,4 млрд. евро

Проектът е ключов за "Булгартрансгаз" в следващите десет години, става ясно от плановете на компанията

13:22 | 25.04.17 г. 14
<p>
	Снимка: <em>Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Изграждането на газовия хъб „Балкан“ ще коства между 1,4 и 2,4 млрд. евро, става ясно от публикувания за дискусия план за развитие на „Булгартрансгаз“ за периода 2017 – 2026 година. Срокът за становища по него изтича днес (25 април).

Разходите по хъба ще бъдат покрити от собствени и привлечени средства. Проектът е в идейна фаза и е вписан като ключов за компанията. Предвижданията са, че той ще бъде въведен в експлоатация през 2022 година.

В газоразпределителния център биха могли да постъпват количества природен газ от различни източници, посочват от газовото дружество. Сред тях са руски газ от нов морски газопровод и през съществуващото трасе, местен добив, газ от Южния газов коридор или от терминалите за втечнен газ от Гърция и Турция.

За реализацията на идеята трябва и максимално да бъдат използвани съществуващите мрежи и капацитета на „Чирен“.

За оператора на газопреносната ни мрежа през следващото десетилетие приоритет ще бъдат новите газови връзки – с Турция, Сърбия и Гърция, както и газопроводът Eastring, който ще свърже мрежите на Румъния и Унгария.

Компанията продължава своята работа по увеличаване на капацитета на газохранилището ни – до 1 млрд. куб. метра от сегашните към 550 млн. куб. метра. Стойността на проекта е 223 млн. евро и той трябва да бъде финализиран през 2024 година.

От газовата компания обмислят и вариант за изграждането на ново хранилище – в изчерпани находища на територията на страната или в морския шелф. Проучванията за това обаче ще отнеме около 7-8 години.

За да може страната да отговори на изискванията за газоразпределителен център в региона, е необходимо да бъдат направени инвестиции в съществуващата мрежа, както и изграждане на нови транзитни съоръжения.

Като цяло инвестициите в мрежата – национална и транзитна, за нови обекти в периода 2017-2019 година възлизат на 135,8 млн. лева. За реконструкция и модернизация в същия период ще бъдат отделени 143,8 млн. лева.

В периода между 2020 и 2026 година инвестициите за нови съоръжения и модернизацията на съществуващите ще бъдат инвестирани общо 358,6 млн. лева, предвиждат плановете на „Булгартрансгаз“.

Компанията ще направи инвестиции и в отклонения на националната мрежа, за да стимулира газификацията в страната.

От прегледа на „Булгартрансгаз“ за развитието през 2016 година е видно, че има ръст на вътрешното потребление и транзита на природен газ. През миналата година компанията е доставила 3,38 млрд. куб. метра на вътрешния пазар, което е с 4% повече спрямо 2015 година. По отношение на транзита има увеличение от 8,2% до 14,6 млрд. куб. метра.

Една от основните причини за това повишение е Гърция, за където през България са транзитирани към 3 млрд. куб. метра през миналата година.

Малко над 80% от транзита обаче е насочен към Турция. Страната си осигурява между 35 и 40% от потреблението на газ чрез България. Македония разчита изцяло на транзита през България, а Гърция получава около 70% от потребявания газ през нас.

Максималният капацитет на транзитната газопреносна мрежа на България е 17,8 млрд. куб. метра годишно.

От „Булгартрансгаз“ разглеждат и възможности за алтернативи на газовите доставки в момента (към 97% са внос). На първо място такава възможност е Южният газов коридор, по който България може да получава газ от Каспийския регион чрез новата газова връзка с Гърция (IGB). Освен това страната ни ще разчита на добив в Черно море – от българските и румънските блокове, от терминали за втечнен газ в Турция и Гърция, както и морски газопровод от Русия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

14
rate up comment 4 rate down comment 10
Mavi Goz
преди 7 години
Жалко! Изпусна(хте) рядката възможност да бъдеш просветен и въведен в тайните и тънкостите на газовата инфраструктура и изобщо - газовия бизнес, от - видно от експертните професионални мнения, изнесени с дълбоко вътрешно убеждение - поредния изтъкнат енергиен експерт, свидна рожба на тукашния форум! Но пропускът не е фатален - експертът е на разположение постоянно, даже и по теми от други области... Особено силен е в айтисиктира и геополитиката. Изобщо, напълнихме се с политолози, ВИП-ове, енергийни експерти и с BgХЪБ-ити... хихихи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 0
Сараф
преди 7 години
Иде ми да си отворя устата на 11-тия ви коментар, но това ще означава нов спор за който нямам възможност.Както казах, желая ви лек ден и предлагам да спрем до тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 5 rate down comment 4
Сараф
преди 7 години
Позволете ми да бъда скептичен и недоверчив.Желая ви лек ден.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 9 rate down comment 4
bgMan
преди 7 години
Относно средствата за построчването на хъба - строи се с 90% еврофинансиране, т.е. само 10% от тези пари ще бъдат взети от българския бюджет. Това си е направо подарък за България.Друго за което виждам, че не се сещате - когато имаме хъб с капацитет 1 милиард куб.м. ще имаме възможност да го пълним при най-ниските цени през лятото и да ползваме газта през зимата, когато тя е най-висока заради увеличеното потребление. Отделно от това при нова газова криза няма да минаваме на дърва, въглища и слама след 25-30 дни без доставки, както е досега, а спокойно ще можем да издържим поне 5-8 месеца.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 10 rate down comment 2
bgMan
преди 7 години
Няма спор по въпроса за корупцията в България и особено тази на ГЕРБ.За въпроса ви от пост 9 - не се прави изкуствен резервоар, търсят се възможности за използване на естествени резервоари, които се свързват към газопреносната система с реверсивни връзки с голям капаците. Но преди това най-грубо казано се обезопасяват и елиминират възможностите за "течове" дори и при земетресения в нашия сеизмичен район.Последната възможност, която изтече в публичното пространство относно възможния капацитет за складиране на газ в България беше след изчепването на находището Галата (от което в момента добиваме по малко газ всяка година) и то да се подготви за второ газохранилище.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 6
Сараф
преди 7 години
Сега да не вземете да кажете, че ще правите изкуствен резервоар?Това ли се опитвате?Не на последно място нека и направим една проста сметка за колко години се изплащат 2млрд евро?Това какви приходи ще носи и т.н.Да ме прощавате, но ми писна от тарикати в тая държава.Ония от Булгартрансгаз се водят умишлено към фалит и с това явно сте решили да ги доубиете.Просто си го кажете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 11 rate down comment 1
bgMan
преди 7 години
Кой заблуждава хората по-точно?1. Знаете ли колко е капацитета на Чирен.2. Знаете ли на колко е планирано да се увеличи капацитета на газохранилището в Чирен?3. Знаете ли колко струва това разширение, колко време ще отнеме, кога започна и кога ще бъде завършено?Дори не знаете, че въобще може да се говори за хъб, само КОГАТО разполагате с възможности за складиране на 1 милиард !!! куб.м. газ.Ако знаехте нямаше да правите подобни глупави питания, твърдения и обвинения. Мързи ви дори да попрочетете нещо повече по въпроса но иначе не си пестите времето и усилията да показвате глупостта и некомпетентността си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 9
Сараф
преди 7 години
Вие знаете ли в какво се складира газта в Чирен да ви попитам?Не е изкуствено създаден резервоар.Защо заблуждавате така хората не мога да си обясня или и вие по руски модел възнамерявате да се облагодетелствате?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 4
bgMan
преди 7 години
Приказките ти са на нивото на селската пивница, там може и да ти минат глупостите.За да има хъб трябва да има възможност за складиране на големи количества. Не са само тръби и помпи, а много тръби и помпи + капацитет за съхранение.ЮП беше само една трасе с 3 компресорни станции, които не са реверсивни.Хъбът когато бъде завършен ще има реверсивни връзки с газопреносните мрежи на всички съседи на България. Най-скъпото нещо в целия проект е разширяването на капацитета и инсталирането на много на брой реверсивни помпи за нагнетяване/изсмукване от/към хранилището в зависимост от нуждата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 17 rate down comment 6
Сараф
преди 7 години
Тоя хъб ще излезе колкото Южен поток.Реалната му цена е около 300млн вероятно.Говорим за некви тръби и помпи, а вие го изкарахте едва ли не върха на инженерството.Нефтохим да не е по-евтин?Каква му беше цената?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още