IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво се крие зад спирането на търговете за "Хемус" по никое време?

Въпреки съмнителните обстоятелства около прекратяването на процедурите, решението все пак е правилно

08:01 | 16.02.16 г. 24
Какво се крие зад спирането на търговете за "Хемус" по никое време?

Може ли държавата изобщо да си прави сметка (и в буквалния, и в преносния смисъл)? Това е един от въпросите, които останаха без отговор след вчерашната сага с търговете за магистрала “Хемус”.

Има ли по-правилни строителни фирми или правилните ще затвърдят позициите си в новия търг с “официализирана” по-висока прогнозна цена? Това е другият въпрос без отговор. Защото премиерът еднолично разпореди прекратяване на процедурата, която даже още не е и приключила заради обжалването пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), повече от два месеца след обявяването на изпълнителите на отсечките.

“Говорят” ли си институциите помежду си? Това е третият въпрос без отговор. Защото премиерът Бойко Борисов и отговорникът за “Хемус” – Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП), излязоха с коренно различни версии за прекратяването на процедурата. И двете - съшити, коя с бели, коя с малко по-нюансирани, конци. Понеже въпросите и за липсата на финансиране, и за близостта на двете фирми до Валентин Златев и Делян Пеевски са сред обществените “тайни”. В крайна сметка обаче едно такова решение има нужда от мотив, който да звучи законно.

Следващият въпрос без отговор е доколко в прекратяването на процедурата по никое време нямат пръст европейските власти. Досега Еврокомисията открито се намеси само в търговете за магистрала “Тракия” заради дискриминация на чуждестранни фирми и от време на време сравнително тихо размахва пръст.

Обществената поръчка трябваше да бъде спряна още когато държавата видя огромната и не съвсем обяснима разлика между индикативния бюджет за строителството на магистралата и офертите на кандидатите. За да си оправи държавата сметките и да спести огромни разходи на данъкоплатците. А ако администрацията е знаела, че сметките й всъщност не са съвсем верни, може би изобщо не трябваше да се избързва с процедурите, а да изчака окончателните проекти за магистралата. И да действа по-прозрачно при тръжните процедури.

И в началото бе процедурата…

В началото на 2015 г., след дълго очакване, стартира двустепенната тръжна процедура за строителството на 60 км от магистрала “Хемус” – за отсечката от Ябланица до Угърчин/Луковит и оттам – до разклона за Плевен и Ловеч. Индикативният бюджет за 60-те км – 434 млн. лева. Финансиране – неосигурено, с неизвестен източник.

Вариант първи за финансиране – спестени пари от новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. На практика невъзможен, защото бюджетът за пътно строителство се изчерпва от дострояването на “Струма”, още повече, че на него се надява и друг проект с твърд ангажимент за довършване до 2022 г. – тунелът под Шипка. Вариант втори – заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Вариант трети – пари от бюджета (малко вероятен). Вариант четвърти – новите европейски инвестиционни инструменти (Механизмът за свързване на Европа и планът “Юнкер”).

Близо два месеца по-късно дойде и първият опит за спиране на обществената поръчка – от австрийската компания “Щрабаг”, която оспорваше точно липсата на финансиране за строителството на “Хемус”. Антимонополният орган не уважи жалбата на фирмата. Година по-късно липсата на финансиране е вече формален повод за спирането на търга.

В средата на декември 2015 г., очаквано за строителния бранш, за строител на първата отсечка на магистралата – от Ябланица до Угърчин, е избрано обединение с участието на „Джи Пи Груп” ООД, а на втория участък – от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, обединение с участието на „ПСТ Груп“ ЕАД. С офертите им общата стойност на двата участъка достигна 756,7 млн. лева без ДДС, което приближава 1 млрд. лева с ДДС и е рекорд за българска магистрала.

От надпреварата изпаднаха обединението “Хемус БГ” и турската „Ташяпъ Иншаат“, които дадоха най-ниски цени. Ако двете компании бяха избрани, магистралата щеше да струва с повече от 70 млн. лева по-малко.

Скъпо, по-скъпо, най-скъпо?

Едно от обясненията за огромната разлика на офертните цени и индикативния бюджет за изграждането на 60-те км от Хемус между Ябланица и Плевен/Ловеч даде регионалният министър Лиляна Павлова. Тя посочи, че индикативният бюджет е определян в момент, в който пълният проект за “Хемус” изобщо не е бил готов, а той претърпя доста промени с времето. Дали обаче тези промени струват почти два пъти повече от първоначалните планове?

Павлова оправда разликата и с тежкия терен и множеството съоръжения – тунели и виадукти, по магистралата, като до край защитаваше процедурите. НКСИП пък се произнесе в рекордно кратък срок за победителите, а само две чуждестранни компании – италианската "Серенисима конструциони" и отстранената турска "Ташяпъ Иншаат”, решиха да обжалват решението. Решение по жалбите им още няма.

Друго обяснение за разликите в цените се крие в калкулираните рискове за строителните фирми. Логично е, че за обект с несигурно бъдеще заради неизвестно финансиране и неясен срок за завършване цената ще е по-висока, тъй като се очаква забавяне на плащанията. Особено когато компаниите “затварят” в банкови гаранции огромни суми.

Друг съществен проблем за строителството на магистралата са отчужденията, които още не са започнали и които също ще струват доста на държавата.

Въпреки съмнителните обстоятелства около прекратяването на процедурите, нелогичния избор на момент за обявяване на решението и разминаването в аргументацията решението все пак е правилно. Остава да се види и дали някой от участниците ще обжалва решението за прекратяването. И да се чака новият търг, за да се види накъде ще тръгне цената на магистралата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:11 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 12 rate down comment 2
Атанасио
преди 8 години
Спира се всичко защото италианска и гръцка фирма са обжалвали търга защото са предложили около 40% по-евтина оферта тоест всичко ще стигне до Брюксел и Бойко се уплаши Обяснил съм - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1713491132262447Изтриха коментара ми под ''24часа'' ?! но истината не може да се скрие - ''Десетте топкомпании са се отчели пред хазната през 2014 г. със 168 млн. лв. корпоративен данък'' - 168 000 000лв. в смешна сума - грабеж 5 000 000 000 лв. е сенчеста икономика - се ощетява бюджета ГОДИШНО5 000 000 000 лв. са кражби през разходите на бюджета пак ГОДИШНО5 000 000 000 лв. плоският данък ощетява бюджета ГОДИШНО
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 19 rate down comment 3
Атанасио
преди 8 години
Вчера чух по една ТВ ,че цената е 1 млрд.лв. и търга е спечелен от фирми зад които стои Пеевски ,и по-важното ,че италианска и гръцка фирма са обжалвали търга защото са предложили около 40% по-евтина оферта тоест за това се спира всичко защото измамата ще стигне до Брюксел
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 20
potten
преди 8 години
А аз нещо друго се замислих. Сега след като отсвириха Хемус, което не е изненада за никой, дали няма да може средствата да се прехвърлят за строежа на големия супер-дупер тунел на Струма? Дано да помислят по този въпрос, все пак тунела е добър вариант и ще се спестяват 10-15 мин. за минаване и с времето ще си върне парите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 0
ratten
преди 8 години
очаквах няколко смислени коментара а то само простотиимзетката е ироничен, не е толкова ***.за другите дето не им е нижен хемус...не знам, те може и да са
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 29 rate down comment 1
IQ96
преди 8 години
Оценявам иронията на 1 и 2, а 4 е мнооого прав. Една мисъл ми се появяваше при протестите за винетките: Няма основание за протест в Пловдив?? Очаквах хората от Видин, Русе , Силистра да бъдат по-против, но не би. Иначе нали знаете вица за: какво ще стане, ако бензина скочи рязко нагоре в цяла Европа?-в Европа ще ползват обществения транспорт, а само в България ще карат-гладни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 25
mnz
преди 8 години
Хайде да не се обиждаме на селяци, столичаните са си столичани, провинциалистите са си провинциалисти, всяка жаба да си знае гьола. Хората от северна България трябва да си плащат винетките и данъците, и да гласуват на изборите, това им е работата, а нашата работа е да разпределяме парите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 30 rate down comment 0
mrynmryn
преди 8 години
Старата песен на нов глас - Северна България кучета я яли. А и вероятно някой не си е получил скромната комисионна от седем цифрена сума.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 34 rate down comment 2
pass
преди 8 години
Бойко да го каже директно на хората в севера да духат супата. Изборите минаха и няма причина да се прави Хемус. Като наближат следващите избори може да се обяви наново търг за строеж, а дотогава да се замрази за 3г.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 49 rate down comment 5
Бате Пешо
преди 8 години
Ми кат не ви е нужна Северна България слагайте *** и заминавайте при анадолския кандидат фюрер.И да не забравите че и данъци няма да плащаме.Ние ще решим към Румъния или Сърбия да отидем.А вие си ходете във фалирала Гърция и си стойте в психодиспансера наречен София
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 35
s3
преди 8 години
Браво, че най-накрая логиката възтържествува преди да е станало твърде късно. Има къде по-важни проекти за финансиране, отколкото тази магистрала която реално щеше да обслужва само северна България, което е излишно защото там и без това няма нищо, в северна България де. С толкова пари може да се изгради още един метродиаметър например, къде по-използваемо ще е.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още