Миналия месец правителството отпусна 20 млн. лв. допълнително за учителите, които ще бъдат раздадени като бонуси до края на годината. Преди няколко дни пък министърът на финансите обяви, че със сигурност ще има увеличение на учителските заплати в средното образование от началото на следващата година.
Темата за недофинансирането на системата и по-специално за липсата на средства за по-високи заплати отдавна е в публичното пространство. Парите за учителите ежегодно се увеличават, като най-големият скок е през 2008 г. след стачките през предходната година. След него няколко години заплатите в сектор образование поддържат доста по-високо ниво от средното в страната, казва се в анализ на икономиста Зорница Славова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Европейската комисия публикува преди седмица изследване, което разглежда именно заплатите на преподавателския персонал в общообразователни училища в държавите членки за учебната 2014/15 година. В пет държави от Европейския съюз (ЕС) - Литва, Латвия, Полша, Румъния и Словакия, учителските заплати са по-ниски от нивото в България спрямо БВП на човек от населението. Трябва да се отбележи, че въпреки това учениците в тези държави показват по-добри резултати в изследването PISA.
Основните наблюдения от изследването на Комисията са, че:
Минималните учителски работни заплати, включително в България, са по-ниски от БВП на човек в повечето страни.
В много европейски страни заплатите за изминалата учебна година са увеличени административно на фона на намаляването на заплатите в европейските икономики през последните няколко години в следствие на кризата.
Подобно е положението в България. Въпреки че в статистиката средната заплата в България в периода след 2008 г. продължава да се увеличава, това се дължи на продължаващото покачване на минималната заплата и минималните осигурителни доходи, както и на освобождаването на нискоквалифицираните работници, които имат по-ниски заплати.
В почти всички страни, включително и в България, заплатите на учителите се определят основно от централната администрация. В скандинавските страни заплатите се определят от местната администрация (понякога със съдействието на централния орган).
Бързо сравнение с изследването PISA показва, че в страните с най-добри резултати в средното образование допълнителните финансови стимули се определят предимно децентрализирано.
В почти една трета от държавите надбавките над заплатите са заради професионална квалификация, допълнително професионално образование, добри резултати на учениците, допълнителни отговорности, географско местоположение, преподаване на ученици със специални потребности, извънреден труд.
В най-голям брой страни най-голяма тежест при определяне на допълнителното заплащане имат „допълнителни отговорности” и „извънредният труд”, докато най-малка тежест имат „допълнителните квалификации” и „добрите резултати на учениците”.
Междувременно неотдавнашно изследване на българското образователно министерство от миналата година разкрива, че дори и в професионалните училища, които предполагат по-специализирана подготовка, половината от преподавателите не за участвали в никакви програми за квалификация.
В частните училища заплатите като цяло следват правилата в обществения сектор, но поддържат малко по-високо ниво.
Ясно се вижда, че България като цяло е в по-многобройните групи в различните наблюдения, но обикновено страните с по-добри резултати и по-иновативно образование са извън масовия случай.
Учителската професия става все по-малко престижна, а интересът на младите хора към професията намалява. Учителите до 34-годишна възраст намаляват с 80% между 2001 и 2014 г., докато тези над 55 години се увеличават почти тройно - 190% (4 366 през учебната 2000/01 г. и 12 673 през 2014/15 г.).
Положителна тенденция е, че учителите с по-висока степен на образование намаляват по-бавно (бакалаврите и магистрите – с 15%, а тези със средно образование – с 85%), но това вероятно се дължи в по-голяма степен на застаряването и все по-лесния достъп до висше образование, а не на подбор на по-високо квалифициран персонал.
Публикуваното миналата седмица изследване на Организацията за икономическо сътрудничесво и развитие (ОИСР) TALIS (Teaching and Learning International Survey) потвърждава този профил на преподавателите в България и заключава, че намаляването на младите учители и нежеланието за използването на нововъведения от по-опитните учители е сериозен недостатък в системата. В допълнение, едва 20% от учителите смятат, че обществото в България има положителна нагласа към тяхната професия.
Повече от ясно е и защо българските учители се чувстват недооценени и защо образователната система не успява да привлича и задържа млади кадри, на които системата в момента не предлага престиж, добро възнаграждение, квалифициране и учене през целия живот. Нормално е доброто образование да бъде съпътствано с по-високо възнаграждение за преподавателите. В България обаче е по-лесно ежегодно да се правят пазарлъци за увеличения и бонуси, а истинската образователна реформа изобщо не се вижда на хоризонта.
Дори след толкова години мъки, новият закон за образованието също вероятно няма да доведе до скок в качеството на образованието. Пари трябва да се дават срещу реформи, а не за запазване на статуквото и продължаващи последни места при оценяването, коментира Зорница Славова.
преди 9 години Ееее, не може да бъде! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години На кой *** му дойде идеята да затрие цял един етнос, като го прекръсти!Какво, жипсета ли да им викаме!Аман от американски инструкции! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е стига де ............. ц..и..г..а..н..с..к..и махали отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да се вдигнат заплатите на учителите в *** махали! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 100% си прав!Западът и Америка нямат кадри, нашите деца са им в кърпа вързани!Ако Путин не ги изпревари! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Само не те схванах, как точно тия 45 години са ти проблема?Безродието е днес, защото виж девизите на училищата, "Пътят за Европа" да речем, демек, учете при нас, щото за Европата няма да имате проблем!А натосът е без интереси, щото Слави и сие се погрижиха здраво за това! Не само де, само пример с нашта телевизия отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Задължително е увеличението на заплатите на учителите.Старши учител взема 550 лв.За работно облекло 330,евентуално още около 300 лв дефиренцирано два пъти в годината.За сръвнение секретарка в съда,която е със средно 3 годишно икономическо взема 1200 лв,2100 лв за работно облекло,и два пъти в годината по още една заплата.Представям си колко вземат съдии и прокурори.А сега си гласували 12% увеличение на заплатите и недоволстват,че Горанов ги бави. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Може, вече сте достатъчно прости - няма нужда децата ви да поумняват :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не, защото това е в противоречие с основното направление на провежданата през последните 25 години политика от всички български правителства за обезродяване , опростачване и дебилизиране на младите български поколения до окончателното изчезване на България от политическата карта на света! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Винаги е имало някакъв % от завършващите, които да следват в чужбина, но разликата е в народопсихологията - преди да се връщали да просвещават и да допринасят за развитието на нацията, а сега си гледат собствения интерес. Но така е, когато 45 години хората са възпитавани в безродие и национален нихилизъм.Иначе учителите ако не започнат в най-скоро време да взимат доходи отговарящи на тяхната роля, ще имаме сериозни проблеми. Вакуума поради липса на учители по физика, химия и биология наближава...Още - приоритетите на висшето ни образование са тотално сбъркани, всичко е толкова меркантилно... плаща се субсидия на глава (на брой студенти). Всички се тъпчат в едни специалности като психология, филология и т.н., от които пазара е пренаситен и после реват "няма реализация"... ми кой искаш да те реализира? Все по-често чувам колко е било добре държавното разпределение след завършване на ВУЗ...Много инертен, незаинтересован и без амбиции народ. От там тръгват проблемите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар