IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как областите в България се възстановяват от кризата?

До края на 2012 г. две трети от областите не успяват да възстановяват икономиките си

07:35 | 30.08.15 г. 22
Как областите в България се възстановяват от кризата?

Българската икономика пострада сериозно от световната икономическа и финансова криза, като ефектът се усети през цялата 2009 г., когато икономиката реално се сви с 5%. Последва бавно възстановяване, като едва през 2014 г. БВП в постоянни цени (2010 г.) успя да достигне предкризисното си ниво. На фона на бавното възстановяване на национално ниво е интересно да се види как протича процесът на областно ниво. Това се казва в анализ на Ангел Яначков от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Икономистът информира, че данните за БВП на областно ниво се публикуват с около 2-годишно закъснение след данните на национално ниво, а и поради липсата на регионални дефлатори (ценови индекси) областните данни са само в номинално изражение.

С цел да се изследва процесът на възстановяване на областните икономики след кризата през 2009 г. е използван имплицитният БВП дефлатор на национално ниво. Имплицитният БВП дефлатор, от своя страна, е изчислен като ценови индекс на база номиналните и реалните данни за БВП на национално ниво.

На база на номиналните данни за БВП на областно ниво и имплицитния БВП дефлатор на национално ниво той е изчислил реални темпове на растеж на областно ниво и съответно – областни БВП серии за периода 2008-2012 г. в постоянни цени (по цени за 2007 г.).

Ето и резултатите:

До края на 2012 година от 28-те области в страната 19, или две трети, не успяват да възстановяват икономиките си до нивата на реалното съвкупно производство преди кризата през 2008 г. Най-изразен спад в сравнение с 2008 година отчитат областите Перник (54%), Видин (22%), Силистра (20%), Кюстендил (18%) и Смолян (17%), т. е. това са областите, които към 2012 г. са най-изостанали в процеса на възстановяване от кризата.

На другият полюс са пет области, които успяват да се възстановяват от кризата още на следващата година - през 2010-та. Вътре в тази група обаче има сериозни различия в темповете на възстановяване, което налага групирането на тези области в две подгрупи:

Убедително възстановили се – тук попадат единствено областите София (град) и Ямбол, които имат слаб, но убедителен ръст на реалния БВП в периода 2010-2012 г. Към 2012 г. БВП в постоянни цени от 2007 г. е по-висок от предкризисното си ниво през 2008 г., макар и София (град) да бележи леко свиване на икономиката си в реално изражение през 2012 г.;

Неубедително възстановили се – областите Пазарджик, Велико Търново и Добрич. Тези три области достигат стойността на вътрешния си продукт преди кризата още през 2010 г., но през 2011 година отчитат нов спад. И трите области бележат лек ръст на икономиките си през 2012 година, но все още реалният им БВП остава под нивата от 2008 г.

Област Разград възвръща предкризисното си ниво на реално брутно производство през 2012 година.

Съвкупното производство не се повлиява негативно от кризата в три области – Софийска област, Пловдив и Стара Загора. Област Стара Загора, отчита спад през 2011 година с близо 5%, но към 2012 г. нейният реален БВП е над нивата от 2008 г. Останалите две области – София и Пловдив - имат непрекъснат положителен тренд на БВП за периода на и след кризата (2009-2012 г.), като Софийска област (да не се бърка със столицата) е шампион по икономически растеж в периода между 2009 и 2012 г. – нейното БВП в реално изражение през 2012 г. е с 40% по-високо от нивото през 2008 г.

Любопитно е да се спомене, че нито една област не възвръща нивата на вътрешния си продукт отпреди кризата през 2011 година. Като само областите Ямбол, София (област), София (град) и Пловдив продължават ръста си от предходните години.

Като цяло, процесът на възстановяване от кризата протича бавно и трудно на областно ниво. По-голямата част от страната е засегната от кризата, като единствените изключения са в Южна България - Софийска област, Пловдив и Стара Загора. Тези три области не отчитат свиване на брутния си вътрешен продукт през 2009 г. и бележат икономическа експанзия в периода 2009-2012 г. Това вероятно спомага и за по-бързото възстановяване на трудовите пазари в Южна България след кризата.

В същото време, прави впечатление, че някои от традиционно по-слабо развитите области в страната като Силистра, Видин, Смолян, Кюстендил и Ловеч поемат и най-тежкия удар от кризата. При тях БВП към 2012 г. е с над 15% по-ниско от предкризисното си ниво, като за някои от тези области спадът надхвърля 20% (областите Видин и Силистра).

В тези области структурните слабости вероятно са подсилили отрицателните ефекти от кризата. Силният спад на местната икономика пък подхранва негативните демографски процеси в тези области, които така или иначе се характеризират с едни от най-неблагоприятните демографски тенденции в страната. Икономическата рецесия подтиква местното население към изселване, което води до спад на хората във фертилна и работоспособна възраст, рязко намаление на раждаемостта, силно влошаване на естествения прираст и липса на инвестиции поради недостиг на (подходяща) работна ръка.

Няколко области (основно в Северна България) отдавна са влезли в този омагьосан кръг и кризата през 2009 г. допълнително задълбочи техните социално-икономически проблеми.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 08:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 40 rate down comment 4
Vesko94
преди 9 години
Различно минимално заплащане, в комбинация с други стимули за инвестиции в малки населени места, могат да вдигнат икономическия стандарт и да намалят огромната разлика в доходите между София и останалата част
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 41 rate down comment 4
Vesko94
преди 9 години
Министерства няма как да се изнесат от София. Става въпрос за определени агенции. Като тази по рибарство например. И всичко това трябва да е съпроводено с електронно управление на администрацията, за по-добра координация. И още нещо, като "изнесеш" няколко агенции извън София няма да стимулираш развитието на малките населени места. Други са инструментите, с които това може да се случи. Като за начало например, да въведем минимално почасово заплащане, което да зависи от икономическите характеристики на отделните региони. И да бъде в диапазона между 40 и 60 %. Ако един работодател трябва да плаща с до 20 % повече за своите служители в София, ще си помисли дали да не намали този си разход като инвестира не в столицата, а в някое по-малко населено място
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 39 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
А за статията...2012???? ИПИ да не живее три години назад?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 41 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
И що три??? Направи го така и съвсем ще умре селото. Да се премахнат областите...може. Да се обединят общините-в никакъв случай. Баце имаше малко добри идеи, но една от тях беше много правилна-изнасяне на централите и министерствата по малките градове. Ама не му стигнаха топките да го направи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 39 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
за кметствата говоря:)А при сегашното положение не може да се премахне. Ако шефовете на полицията станат отчетни на кметовете-тогава по може. Но сега са на областните управители, щото са централизирани. Има и други такива служби.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 40 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
парите за *** и местните данъци и такси за имотите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 43 rate down comment 2
data
преди 9 години
а според мен трябва да се премахнат административните области . И въобще всяко административно деление е безмислено при положение че данъчното облагане е централизирано - кви области кви глупости при положение че нямат собствени бюджети ? Изключение правят кметствата - но и там са 100 % зависими от централния бюджет .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 36 rate down comment 3
Vesko94
преди 9 години
Това административно деление у нас е доста смешно. Обикновено една наша област се явява една голяма община в западна държава, т.н. Greater Area, като Greater London, Greater Paris и други. За мен по-рационално е територията на страната да се раздели на 3 големи области. Всяка от тези области да получи по-големи права по отношение на формиране на политиките, засягащи основно местното население.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 44 rate down comment 0
ivanrog
преди 9 години
До някъде сте прав. Уникалното е, че ние имаме веднъж 6 района за планиране и после имаме 28 области, според мен е нормално да останат само първите, но в България, където обичаме да се цепим ще настане такъв вой, че ни е бедна фантазията, всъщност опита от годините ни показва точно това, че никога не е имало стабилен модел на деление.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 56 rate down comment 2
khao
преди 9 години
че то кво е имало преди кризата зада се възстановява. ... построиха моста във Видин и като разпуснаха работниците ето 20% спад на БВП-то за областа, та подкрепям мнението на коегата отдолу, кви 29 области при една педя държава ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още