Пътническите железници се очаква да имат като основна дейност возенето. Логично. „БДЖ Пътнически превози" обаче има друга основна дейност – създаване на заетост и социално подпомагане под формата на некачествен, нередовен и евтин транспорт. Не много логично. Всъщност, това е проблемът, когато става въпрос за ефективност, качество и държавни субсидии за БДЖ. Това се казва в анализ на икономиста Светла Костадинова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Анализаторът обобщава данните на статистиката, БДЖ и на финансовото министерство за сектора. Според тях около 5% от превозените пътници със сухопътен транспорт са ползвали „БДЖ Пътнически превози". Средно за последните 4 години това прави по около 26 млн. пътници за БДЖ годишно и над 500 млн. превозени хора от автобусен транспорт годишно.
Данъкоплатците плащат над 190 млн.лв. годишно директно за работата на „БДЖ Пътнически превози", независимо дали го ползват или не. Конкретно, за 2013 г. субсидията от бюджета (за обществената услуга и капиталови инвестиции) е в размер на 175 млн.лв., за 2014 г. беше предвидена да е 189 млн. лв., а за 2015 г. беше планирана да е 140 млн. лв., но вече има решение за увеличението и до 180 млн. лв.
Средната цена на човек от населението, за да работи „БДЖ Пътнически превози", е 38,5 лв. годишно за 2013 г., 38,3 лв. за 2014 г. и 40,5 лв. за 2015 г. Около 70% от приходите на „БДЖ Пътнически превози" са формират от бюджетната субсидия и само около 30% са от превоз на пътници и продажба на активи. Заетите в компанията са средно около 6 000 души, като не се наблюдава промяна в последните години.
Цифрите са достатъчни, за да можем да коментираме двата основни аргумента в полза на запазване на сегашното състояние.
Твърди се, че без „БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без превоз – със сигурност ще има места, за които това ще е неудобство първоначално, но освен жп транспорта има и друг, който дори и да се субсидира изцяло от държавата, пак ще излезе по-евтино.
Твърди се, че без „БДЖ Пътнически превози" редица хора ще останат без работа – този аргумент е важен най-вече за самите работещи и семействата им, но не и за данъкоплатците. Проблемът е, че работещите в БДЖ са добре организирани, медиите често са невежи, политиците са страхливи и пресметливи, докато данъкоплатците не се организират лесно.
Общи насоки за реформа
Спиране веднага на най-неефективните влакове – по различни данни има над 150 влака, които се движат с под средно 30 пътници – който каквито и истории да разказва, ясно е, че това не може да продължава. Това ощетява и тези дестинации, за които има голям интерес, а „БДЖ Пътнически превози” не успява да отговори на него.
Оценка на алтернативи на жп транспорта на общинско ниво – в рамките на 2 месеца всяка община може да представи оценка за необходимото заместване на неефективни влакове (вече спрени или с план за спиране) с алтернативен транспорт като посочи и разходите, необходими за заместване.
Оптимизация веднага на „БДЖ Пътнически превози" – това обаче ще стане трудно, защото има подписан колективен трудов договор и освобождаването на заети или е невъзможно, или е много скъпо.
Продажба на активи, оценени като ненужни – по изказвания на представители на „БДЖ Пътнически превози" такива има много и този процес не трябва да се отлага.
Това е планът само за първата година. Дългосрочно трябва да се мисли за промяна в начина на държавна помощ за получаване на транспортни услуги – само за хората с ниски доходи, под формата на ваучер, който може да се ползва за всякакъв вид транспорт и отваряне на пътническите жп превози за конкуренция от частни превозвачи.
Какъв е шансът да има реални промени? Според Светла Костадинова близо до нулата, защото българските политици по принцип не харесват да правят структурни промени – нямат смелост, нито знание, нито слушат.
Те не правят дори и спешните реформи – дори и когато няма как да се отлага, пак нямат смелост. Ако не можеше да се отлага, вече щеше да има някаква качествена промяна в здравеопазването, правораздаването, пенсионната система и енергетиката
Българските политици никога не се обръщат назад – те не се интересуват какво е станало, след като са решили нещо или не са взели решение, пък дори и то да е пагубно.
Затова затегнете коланите, защото ще трябва да напълните бюджета с минимум 190 млн. лв. за превоза на 5% от пътниците у нас. Но де да беше само това нелогичното в бюджета, коментира икономистът.
преди 9 години "Като се намери частен инвеститор той ще има волята да пресече кражбите" Колкото приватизираните ЕРП-та пресякоха кражбите на ток. Истината е, че каквито са ни държавниците, такива са ни и частниците - некадърни и крадливи. Чипа трябва да се смени, както викаше дъртия Кобург. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ето кои раздробиха БДЖ и сега им сърбаме попарата:http://***.***/article?id=100656 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Обърнете внимание на името БДЖ Пътнически превози"! Заострете си вниманието върху Пътнически превози"! Ако някой не се е досетил ще му кажа, че по костово време, разделиха БДЖ на Пътнически и Товарни превози. Ако някой е бил в системата на БДЖ, много добре знае, че винаги, абсолютно винаги, дори и по бай Тошово време, Товарни превози са били на печалба, а Пътнически са се издържали от товарните, но винаги са били едно и също предприятие/фирма. Та някой умник не съсвсем случайно, а с ясна цел решава да ги раздели. Товарните превози на БДЖ са в частни ръце и някой другари печелят, а Пътнически превози ги оставят на произвола на съдбата с явното съзнание, че трябва рано или късно да се закрият. По света железниците винаги са дотирани от държавата. Тяхната роля не е само социална, но и стратегическа, инфраструктурна и полувоенна. При военно положение железниците остават основен национален транспорт за хора, машини и техника. Та въпроса с железниците е наистина много важен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Абе, мушмуроци, че то особено "държавата" е социално предприятие, и ИПИ и всичката друга *** дето е на гърба на данакоплатеца. Това, че искате всичко във вашия джоб няма да го признаете. Вие сте на принципа - "Което не може да прицапаме ние е загуба за "държавата"", а "държавата" както го разбирате, сте само вие, самоназначилите се за богоизбрани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Напишете една статия за "социалния" превоз на депутатите, колко ни струва на нас данъкоплатците. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ...да се чете ЖП компания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Едва ли има ХП компания по света печеливша. Ако някой знае нека го напише. БДЖ-то, най-общо казано има нужда да бъдат назначени външни ръководители. 5 японеца за Съв. а Директ....и 5 герпманеца за надзорен съве3т с пълни права за управление. Не може компанията с най-много активи в България да бъде толко зле. Сигурен съм, че сегашните баланси на БДЖ са силно манипулирани. Явно някой има интерес от това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Държавата България по принцип е много лош стопанин, а за БДЖ най-добре е да се търси приватизация. От сегашната ситуация, при която се харчат по 180 милиона, за да се поддържат изкуствено линии не е в интерес на никого с изключение на шепа хора от няколко малки паланки. Като се намери частен инвеститор той ще има волята да пресече кражбите от страна на персонала и ръководството на БДЖ, които са сериозни да не се лъжем. За мен е загадка защо товарните превози не са ликвидирани още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години И аз искам 140 мил ,щото не мога да се придвижвам до работата!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Бе що не си направите една групичка на феновете на БДЖ и да го субсидирате вие.---------"Около 70% от приходите на БДЖ Пътнически превози са формират от бюджетната субсидия и само около 30% са от превоз на пътници и продажба на активи."---------Може и с рикши да ги карате пътниците на БДЖ - по-евтино ще доде. отговор Сигнализирай за неуместен коментар