За 76% от ключовите длъжности в предприятията у нас се изисква висше образование, а за останалите 24% работодателите очакват специалисти със средно образование, придобито в професионална гимназия.
В същото време се наблюдава отлив на кандидати за обучение в професионални училища, което създава все по-голяма пропаст между търсенето и предлагането на работна ръка с определена квалификация и умения.
Това показват разработените до момента в рамките на изпълнявания от БСК проект по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 17 секторни модела, които включват 206 професионални стандарта на ключови за развитието на фирмите длъжности. Те ще бъдат част от бъдещата Информационна система за оценка на компетенциите на работната сила. Предстои до края на 2014 г. да бъдат разработени общо 600 модела на длъжности и професионални стандарти за 50 професии и специалности, съобщават от камарата.
До 2020 г. в Европа над 40% от работниците трябва да са с висше образование, за да може да се отговори на икономическите тенденции, са препоръките на Европейската комисия. България и сега, и тогава ще изостава от този показател, като прогнозата е у нас висшистите през 2020 г. да достигнат 34%. Към момента едва 23% от всички българи в работоспособна възраст са висшисти, се посочва в изследването на БСК.
В анализа на стопанската камара се цитира и изследване на екип на McKinsey, който показва, че недостигът на кадри с висока квалификация, отговаряща на нуждите на бизнеса, ще бъде една от най-отчетливите тенденции на пазара на труда през следващото десетилетие. Работодателите ще имат нужда от 18 млн. повече служители с висше образование, отколкото ще има на пазара на труда през 2020 година. Най-силно недостигът ще се усети в Южна Европа.
Същевременно, ще има свръх голям брой служители с ниска и средна квалификация. Тази тенденция означава висока безработица, натиск към по-ниско заплащане и, същевременно - “глад” за квалифицирани кадри.
Освен сериозно разминаване между търсене и предлагане на човешки ресурси с определена квалификация, данните от разработените секторни модели показват и диспропорции по отношение на изискваните умения. Все по-голямо внимание се обръща на т.нар. „меки умения“ (33% от всички описани), които практически отсъстват от учебните програми – и в средното, и във висшето образование. Сред меките умения най-ценни за работодателите са „ефективност“ (31%) и „постигане на резултати“ (30%), следвани от „въздействие и влияние“ (17%), „взаимоотношения“ (14%) и „познавателни умения“ (8%).
По отношение на компетенциите на ключовите длъжности най-търсени (64%) са специфичните компетенции, следвани от основните (24%), а с най-малък дял са управленските компетенции (12%). Сред валидните за всички секторни модели компетенции са: лидерство, работа в екип, ориентация към резултат, управление на проекти, умения за общуване, изграждане на взаимоотношения, грижа за клиента, осигуряване на качество, адаптивност, стратегическо мислене, ефективност.
преди 11 години До deant-Искаш кадърен кадър,но си забравил да допълниш и послушен! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години $ да се чете 4-ти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Важното е, че анализът е направен и вече се взимат правилните управленски решения.Ето например, в момента до $-ти клас, ученик не може да бъде оставен да повтаря класа, дори и да не познава азбуката.В в новия проектозакон за образованието, ученик не може да бъде оставен да повтаря годината до 7-ми клас.До 2020г. най-вероятно висшето образование ще е задължително и учащите няма да могат да бъдат оставяни да повтарят годините въобще докато го завършат.Така всички ще са висшисти и проблемът ще е решен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Еми щом има криза за кадърни кадри, явно хората не дават достатъчно добри заплати мотивиращи кадърността да остава или идва в България:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Защо в статията няма и дума,какви са вишистите по специалности в България,а само плач?!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Аз не искам квалифициран кадър, аз искам кадърен. Хората дават добри пари заплати на !кадърен! човек. Само на запад ти плащат не според това, което можеш, а според това което си завършил. Тука в БГ това никога няма стане, така, че спрете да си купувате дипломи, а учете занаят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Верно е! Като идват автобиографии на вишисти - пълна дупка====================================================================Така се получава, когато "вишисти" си пишат автобиографиите. При висшистите е друго.Не се вайкайте, светът си върви. И на нас в училище класната се кълнеше, че по лош клас в 35 годишния си педагогически стаж не е имала. Както и офицерите, старшините и стария набор в казармата, които уверяваха, че армията свършва с набора преди нас.Нали знаете, че още преди няколко хиляди години са казвали....хората се промениха, децата не слушат родителите си,идва краят на света. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Като имаш претенции кадъра да знае 2 езика, да е на не повече от 26 години, несемеен, без деца, да не забременява поне до 35-ата си година, да има минимум висше бакалавър, поне 3 години стаж и да му плащаш максимум 300 евро за работа и искаш да ти остава поне 1 час след работа и да е с 1 почивен ден, естествено, че кадъра или ще отиде някъде другаде - на Запад или Изток, дето му плащат като за труда му и знанията му, или ще работи като за 150-200 евро - некачествено и бавно:) Нали се сещате, че колкото и да кукурига петела, проскубаните кокошки кокошки няма да почнат да снасят щастливи яйца;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години България не стимулира грамотната раждаемост, а само ***. В училищата учениците имат право да си разиграват коня с тия делегирани бюджети!Какво очаквате? Сладолед на клечка? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Като искаш глупости и ще получаваш глупости. Кой сериозен работодател набира служители с мотивационно писмо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар