През пролетта на миналата година правителството прие общо 60 антикризисни мерки, разделени в 6 групи. Тогава идеята беше мерките да дадат ефект върху икономиката, и то значителен, през миналата година. Но при рамков анализ на изпълнението на първата група мерки, насочени към подкрепа на фиска, стана ясно, че повечето от тях не са изпълнени или едва са задвижени.
Сега ви представяме обобщен анализ на изпълнението на групата мерки, отнасящи се до ограничаване на публичните разходи.
Приемане на график за ускорено изграждане на електронното правителство в пълен обхват
В края на май тази година, при встъпването си в длъжност, новият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски заяви, че „изграждането на електронното правителство е абсолютен приоритет в работата на министерството“. Тогава неговият заместник Първан Русинов посочи, че целта ще бъде да се ускорят вече започнати проекти във връзка с електронното правителство, които ще имат практическа полза за гражданите и бизнеса.
Най-големият от тези проекти на стойност 18 млн. евро се отнася до включване в електронното правителство на общо над 30 административни електронни услуги. По-конкретно се предвижда държавните регистри да бъдат свързани помежду си, така че да не се налага лично да се вадят множество удостоверения, за което се губят време и пари. Реализираното на проекта би трябвало да приключи до края на 2012 г.
По изчисления на министерството, внедряването в електронното правителство на 20 от най-ползваните административни услуги ще спести на гражданите и бизнеса годишно поне 80 млн. лв. Обаче, както е ясно, това ще стане най-малко след година.
Възлагане на държавни услуги към частни изпълнители
От Българска стопанска камара (БСК) и други бизнес организации не веднъж са коментирали, че по-този начин би се подобрило административното обслужване в определени сектори, а също и че ще се спестят държавни разходи.
Една от основните дейности, предлагани от бизнеса още през пролетта на миналата година за изпълнение по тази мярка, беше прехвърляне на регистрацията на автомобилите към частни фирми. Това не е възприето от държавата, поне досега, и въпросната регистрация се извършва от КАТ.
От БСК са предложили и т.нар. регистър на административни услуги да се прехвърли към частни изпълнители, което не е станало. Според БСК, този регистър не се осъвременява и в много случаи „не само че не е полезен на бизнеса, но в него има и подвеждаща информация, особено що се отнася до регулационните режими в общините“.
В рамките на 2010 г. учредяване на концесии върху подземни богатства и пътна инфраструктура
През миналата година, както и през тази, такива концесии се дават. Това е по-скоро постоянен процес.
Правителството да предложи на парламента ограничаване на субсидиите на партиите с 15%
Мярката важи само за 2010 г. и е изпълнена. С нея са спестени на бюджета 7,5 млн. лв., както беше предвидено, казаха за Investor.bg от Министерството на финансите.
Ограничаване с 10% на текущите разходи на разпоредителите с бюджетни кредити (с някои изключения), като очакваните икономии за миналата година бяха за около 450 млн. лева
Отговорът на Министерството на финансите:
Посоченото е преизпълнено. С актуализирания бюджет в средата на миналата година бяха ограничени разходите на министерствата и другите държавни ведомства средно с 20%. Също така бяха намалени и държавните субсидии за общините. Така общите икономии от ограничаване на държавни разходи достигнаха около 900 млн. лева.
Намаляване на бюджетите на държавните и общинските институции със стойността на представителното облекло за 2010 г.
Отговорът на Министерството на финансите:
С промените в Закона за държавния служител, направени миналата година, посоченото е изпълнено. Икономиите само на финансовото министерство от средства за представително облекло възлизат на 191 хил. лева.
Допълнителна субсидия от държавния бюджет за Министерството на труда и социалната политика (МТСП) в размер на общо 142 млн. лева за дейностите по социално подпомагане
Тези допълнителни разходи от държавния бюджет за миналата година бяха направени и средствата съответно преведени на социалното министерство.
Прегледът на обявените антикризисни мерки показва, че правителството се е справило сравнително добре с ограничаването на бюджетните разходи през миналата година.
Може би най-наложително е раздвижване по отношение на дългоочакваното от бизнеса и гражданите електронно правителство. При други от заложените мерки – като „възлагане на административни услуги на частни изпълнители“ например, има още (много) какво да се желае.
Очаквайте преглед на изпълнението на мерките, свързани с възстановяване на финансовата дисциплина в държавата.
преди 13 години Закрийте ушевото министерство и ще спестите над милиард годишно !!! Не виждам никаква причина да издържаме 60 000 прасета, които демонстративно отказват да защитят собствеността и дори животът на данъкоплатците. Полицията да бъде замененае от охранителните фирми, които да получат статут на частни милиции - те поне ще защитават тези, които им плащат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Абсолютно си прав, и аз мисля като теб, но трябва да правим разлика между желано и възможно, и чак след това да правим стратегии и концепции, така че възможното да стане вероятно. Факт е обаче, че политическите ни партии са местни агентури на чужди разузнавания, така че, ако не можем сами да си дърпаме конците, можем поне да изберем по-малкото зло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Добре, съгласен съм за проблемите, не са от година две, а са трупани десетилетия. Въпросът е, че рано или късно трябва да започне разрешаването им. Това за което категорично не си прав е, че правителството трябва да служи на Запада. Правителството на България трябва да служи само и единствено на България и на българите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Не в България съм и съм твърде против да емигрирам.А това за сравнението между България и Азитаските тигарчета не го приемам.Само глезим българския народ.На последно място по конкорентно способност сме в ЕС.Нека България да бъде БЪЛГАРСКИЯ ЛЪВ на Европа и нека да видят от къде изгрява слънцето.Относно Живков той е имал добра концепция но с мързелив и далавераджиски народ богата държава не се праве.Обиколил съм половината му творения който ако се менажираха правелно за тези 20год щяхме да сме wowwwww.И затова казвам газ на мързеливия българин.Това е истината. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Относно личния избор съм напълно съгласен с теб. Сравнението с източноазиатския манталитет, управление и начин на работа обаче е неуместно според мен. Един пример ще ти дам: Тодор Живков управлява 35г. и бълваше концепция след концепция, а резултата можеш да го провериш нагледно, ако си все още в България разбира се:) Дали могат или не могат да се решат проблемите за един мандат може да се провери ако някой просто реши да пробва да го направи. Проблемите са много и трябва да се решават - това е концепцията за следващите 20г. според мен. Петдесет са твърде много. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Не съм съгласен с теб.Пример ще ти дам с Сингапур и Южна Корея.Всичко което се казва в момента е бягане от действителността.Нямало време за да се направи в един мандат.Вярно е затова има планиране на работите и борба за втори мандат.Нарича се ПОСЛЕДОВАТЕЛНОСТИ и КОНЦЕПЦИЯ.Не съм я видял в нито едно правителство и затова не гласувам и няма да го направя повече.ТЕ немогат да ме задържат като специалист в тази държава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Проблемите от последните 50г. са достатъчно много - кое правителство може да ги реши за един мандат? Затова никой дори и не опитва. Добре, че са ЕС, СБ, МВФ, за да мърда все пак нещо в България. Затова трябва да имаме правителство, което служи на Запада, вместо такова, което е слуга на Русия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Едно немога да разбера.Идеята е не да се спестяват пари а да се търси решение как България да печели и става по добра.Тези кръчмарски сметки /винаги верни/ който въртите са до едно време, а след това какво???Накъде тръгва държавата.ТОВА ПРАВИТЕЛСТВО НЯМА КОНЦЕПЦИЯ ЗА РАЗВИТИЕ ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ 50год. освен Плевнелиев. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Като говорим за Естония: за 50 млн. долара са разработили е-правителство, след което са съкратили половината държавна администрация. Ако оставим на страна, че от Костово време досега за електронното правителство са налети 200 млн. евро, а то няма андикации скоро да заработи, то каква би била сметката?Нека държавните служители да са 100 000, по 1200лв на месец (което е занижено според мен) - това са 120 000 000 лв НА МЕСЕЦ. Ако намалим администрацията с 50% и увеличим на останалите заплатите с 50% (120 000 000/2)+50%=90 000 000 лв на месец. Годишната икономия е 360 000 000лв. Почти колкото бюджета за образование, нали?! Нищо работа...някакви си 200 млн. евро... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Макар и да не разбирам много от публични финанси винаги съм си мислил, че оптимизацията минава само и единствено през изнасяне на услугите в интернет, така както стана в Естония. Тогава всички тези лелки, които виждаме навсякъде ще станат видимо без заетост, а т.нар. млади и с езици - трябва да си много зле за да работиш без принуда в тази администрация, изключая едно две министерства и някой и друг комитет или агенция отговор Сигнализирай за неуместен коментар