Приложението за доставка на хранителни стоки Instacart вероятно ще отложи плановете си за първично публично предлагане на акции (IPO) през 2022 г. на фона на пазарната несигурност, която накара инвеститорите да се притесняват от нарастващата нестабилност на капиталовите пазари, съобщиха за Ройтерс двама източници, запознати с плана. Bloomberg също съобщава за отлагане на плановете.
Главният изпълнителен директор на компанията Фиджи Симо е написала в бележка до служителите в четвъртък вечерта, че „изключително бурните" пазари правят „малко вероятно" първичното публично предлагане на компанията да бъде възможно през 2022 г. По-рано Instacart намали оценката си до около 13 млрд. долара и реши да не излиза на борсата, докато не се подобрят пазарните условия.
Базираният в Сан Франциско стартъп, оценен през 2021 г. от инвеститорите на 39 млрд. долара, набра стотици милиони долари под формата на финансиране с рисков капитал. Instacart подаде поверително заявление за излизане на борсата по-рано тази година.
Пазарът на технологични първични публични предлагания в световен мащаб се намира в средата на най-голямата си „суша“ от близо две десетилетия. По данни на Dealogic досегашните листвания в САЩ са набрали малко над 7 млрд. долара през тази година. Традиционните IPO-та, с изключение на дружествата със специална цел за придобиване, са набрали рекордните 154 млрд. долара през миналата година.
Instacart не е изключила напълно възможността за излизане на борсата, заявява източник, но добавя, че плановете за листване на компанията през 2022 г. изглеждат изключително малко вероятни.
Instacart отказва да коментира темата пред Ройтерс и Bloomberg.
Instacart, най-голямата компания за онлайн доставки на хранителни продукти в САЩ, отбеляза рязък ръст по време на пандемията, тъй като все повече хора поръчваха храна от дома. Оттогава оценката на компанията се срина и тя съкрати работници. На среща с персонала по-рано този месец ръководителите на фирмата подчертаха, че основите на стартъпа са здрави и казаха на служителите, че компанията ще стане публична, когато по-общите икономически условия се подобрят.
В бележката от четвъртък Симо заявява, че Instacart планира да даде на служителите си паричен бонус, тъй като „изглежда малко вероятно да успеем да осигурим ликвидност на собствения капитал преди края на 2022 г.". Бонусът ще се базира на позицията, представянето и трудовия стаж на служителя, казва тя.
Симо добавя, че тя и главният финансов директор Ник Джовани са се срещнали с повече от 50 потенциални инвеститори, които имат доверие в компанията, „но също така смятат, че пазарът засега няма да подкрепи нови технологични IPO-та".
В същото време мениджърът подчерта силната финансова позиция на компанията: Тя пише, че продажбите са нараснали с повече от 40% в сравнение с миналата година, а брутната печалба се е увеличила с повече от 45%. Нетната печалба и коригираната печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация са се увеличили повече от два пъти спрямо второто тримесечие.