Миналата седмица технологичните инвеститори най-накрая чуха произнасянето на любимата им абревиатура: IPO.
Изминаха 20 месеца, откакто някоя забележителна технологична компания, подкрепена с рисков капитал, стана публична в САЩ, а разговорите в Силициевата долина се съсредоточиха около това кой ще разчупи леда, пише CNBC.
В крайна сметка стартъпът за доставка на хранителни стоки Instacart и компанията за автоматизация на данни и маркетинг Klaviyo подадоха проспекти за първично публично предлагане.
В рамките на същата седмица дизайнерът на чипове Arm, който е собственост на японската SoftBank, каза, че планира да се листне на Nasdaq седем години, след като слезе от борсата при сделка за придобиване на стойност 32 млрд. долара.
Трите компании нямат много общо, но заето те представляват тест за нивото на вълнение сред инвеститорите на публичния пазар що се касае до новите възможности. В зависимост от това как се представят, техните IPO-та могат да подтикнат други да ги последват през четвъртото тримесечие
„Други екипи ще наблюдават реакцията към тези и това може да насърчи част от мениджърските екипи да спрат да чакат старите оценки и просто да действат“, коментира Лиз Байър, основател на консултантската фирма Class V Group.
Байър има предвид оценките, които компаниите достигнаха през 2020 и 2021 г., които бяха рекордни години за технологичните IPO-та. Софтуерният доставчик Snowflake, който дебютира на борсата в края на 2020 г. и съотношението му цена/приходи се повиши до около 50, сега се търгува 17 пъти под приходите. Компанията за доставки на храни DoorDash пък записа спад на цената на акциите си с над две трети след пика през 2021 г., макар че оттогава приходите ѝ са нараснали с над 60 на сто.
„Скоро няма да се върнем към 2021 г.“, коментира Байър.
Instacart, подкрепена от компании за рисков капитал като Sequoia и Andreessen Horowitz, претърпя голямо свиване на оценката преди своето IPO. След като в началото на 2021 г. набра частен капитал при оценка от 39 млрд. долара, компанията я понижи до 24 млрд. долара през март миналата, тъй като технологичните акции потънаха, а растежът се забави значително в света след Covid-19. Има данни, че оценката е спаднала с още 50% до края на 2022 г.
DoorDash, която може би е най-близкото сравнение до Instacart на публичния пазар, в момента се търгува за 3,8 пъти приходите. Такъв тип съотношение би оценил Instacart на около 11 млрд. долара.
Instacart, която отчете 15% ръст на приходите през последното тримесечие до 716 млн. долара, успя да генерира печалба за пет поредни отчетни периода, като беше по-дисциплинирана с разходите и намали работната си сила. Нетната печалба се е увеличила до 114 млн. долара, спрямо 8 млн. долара година по-рано.
Klaviyo, която при кръг за набиране на капитал през 2021 г. беше оценена на 9,5 млрд. долара, не беше принудена да намалява оценката си, според Pitchbook. Основаната през 2012 г. компания предлага технология, която помага на клиентите да съхраняват данни и да изграждат профили, които пък се ползват за таргетирани маркетингови кампании по имейл, чрез текстови съобщения и други.
Въпреки че е много по-непозната марка, Klaviyo расте значително по-бързо от Instacart, като приходите ѝ за второто тримесечие се изкачиха с 50% до 164,6 млн. долара. Бизнесът генерира печалба от 10,9 млн. долара през периода, след като загуби близо 12 млн. долага година по-рано.