През четвъртото тримесечие Instacart Inc. е реализирала рязко увеличение на приходите от продажби и печалба, докато компанията за доставка на храни се подготвя за дългоочакваното си първично публично предлагане на акции, пише The Wall Steet Journal, като се позовава на запознати лица и вътрешнофирмена бележка.
Във вторник компанията за доставка на хранителни стоки е съобщила на служителите си, че приходите ѝ са се увеличили с повече от 50% през четвъртото тримесечие в сравнение със същия период на предходната година, а брутната печалба е нараснала с повече от 80%.
Приходите на Instacart за цялата година са се увеличили с 39% до около 2,5 млрд. долара за 2022 г., твърдят запознати, тъй като компанията се възползва от предимствата на навлизането в областта на рекламата, докато се затруднява да увеличи обема на поръчките със същите темпове, както в разгара на пандемията от Covid-19.
През 2022 г. Instacart е обработилa доставки за общо 29 млрд. долара от продажби в платформата, което е показател, известен като брутен обем на трансакциите – с около 16% повече от предходната година. През четвъртото тримесечие компанията отчита нетна печалба и генерира над 100 млн. долара коригирана печалба преди лихви, данъци, обезценки и амортизация, казват източниците.
Instacart е споделила тези данни във вторник по време на разговор с инвеститорите. По време на дискусията ръководителите са заявили, че компанията изчаква по-кооперативни условия, за да излезе на борсата.
29 млрд. долара |
достига брутният обем на трансакциите през 2022 г. |
Instacart, която се превърна в един от най-високо оценяваните стартъпи в САЩ от основаването си през 2012 г., подаде през 2022 г. поверително заявление за първично публично предлагане в Комисията по ценните книжа и борсите. Компанията планираше да започне листването си в края на миналата година, но отложи плановете си, позовавайки се на бурните пазарни условия. Тогава Instacart заяви пред служителите си, че излизането на борсата през 2022 г. е било приоритет и че е изчаквала отворен пазарен прозорец.
След първоначалното подаване на заявлението Instacart е предоставила актуализирана финансова информация на регулаторните органи, което означава, че е готова да стартира първично публично предлагане по всяко време, в идеалния случай през следващите няколко месеца, твърдят запознати с въпроса.
Instacart и други компании за доставки получиха тласък на бизнеса си, когато през 2020 г. се разпространи Covid-19 и хората останаха вкъщи. Този ръст се забави, тъй като потребителите възобновиха навиците си за пазаруване в традиционните магазини и храненето в ресторанти, но все пак продължават да купуват повече хранителни продукти онлайн, отколкото преди пандемията.
През миналата година Instacart добави повече магазини към платформата си и въведе плащания с купони за храна, а членовете на премиум услугата ѝ Instacart+ се увеличиха, става ясно от бележката. Срещу 9,99 долара на месец или 99 долара на година Instacart+ може да помогне на домакинствата да пестят пари от всяка поръчка. Instacart+ е обновена версия на абонаментната услуга, която преди се наричаше Instacart Express. Instacart+ дава на домакинствата безплатна доставка на хранителни и други стоки, 5% обратно изплащане на сумата за допустими поръчки, намалени такси за обслужване и възможност за споделяне на абонамента.
Рекламните услуги на компанията генерират над 15% увеличение на продажбите на марките и намират отклик сред компаниите, се посочва в докладната записка.
В бележката се казва, че Instacart е напът да постигне по-печеливш растеж и ще се съсредоточи върху разширяването на основната си дейност, като същевременно инвестира в по-нови области като Instacart Health.
Акциите на конкуренти като DoorDash Inc. поевтиняха през последната година отчасти поради нарастващите опасения от възможна рецесия и затихващия бум, предизвикан от пандемията. Компанията за доставка на храна заяви наскоро, че приходите ѝ за трите месеца, приключили на 31 декември, са се увеличили с 40% спрямо същия период на предходната година, което се дължи на силното потребителско търсене. DoorDash заяви, че се е възползвала от наличието на повече абонати на допълнителната си услуга DashPass (конкурентна на Instacart+).
През миналата година Instacart съобщи на служителите си, че приходите ѝ са нараснали с повече от 40% през третото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период година по-рано, а брутната печалба се е увеличила с повече от 45% на годишна база.
През изминалата година пазарът на IPO-та в САЩ почти спря, като през 2022 г. компаниите са набрали най-малко средства чрез традиционни предлагания за последните две десетилетия, показват данни на Dealogic.
Важен фактор за забавянето е резкият обрат в настроенията на инвеститорите. На фона на повишаването на лихвените проценти инвеститорите имаха по-малък стимул да купуват акции на рискови компании, които обещават голям растеж, но при високи разходи. Инвеститорите продаваха такива инвестиции и вместо това прехвърлиха парите си към по-бавно растящи, но печеливши предприятия. Като покаже, че е печеливша, Instacart може да привлече повече потенциални публични инвеститори, смятат консултанти и инвеститори.