Растящата потребителска предпазливост в Китай доведе до още едно тримесечие на мудни приходи за някои от водещите международни марки, но и турборастеж за местните им конкуренти.
Ден след като L’Oreal отчете разочароващи тримесечни продажби, които намекват, че Китай е основна котва за представянето, базираната в Ханджоу Proya Cosmetics записа 21% скок на продажбите и печалбата за трите месеца до края на септември.
Представянето на китайската компания показва, че относително достъпните ѝ продукти и фокусиран онлайн маркетинг работят на пазар, на който премиум марките отчитат намалени продажби. Сравнимите продажби на L’Oreal в Северна Азия, където влиза и Китай, са намалели с 6,5% през тримесечието, като според главния изпълнителен директор Никола Йеронимус причина за това е и потребителския песимизъм.
Трайното отслабване не е ограничено само до производителите на козметика. Гигантът в луксозния сектор LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton също съобщи за най-лошото си тримесечие от пандемията насам, а Starbucks продължава да губи пазарен дял за сметка на местни конкуренти като Luckin Coffee и Cotti Coffee, които предлагат чаша американо и за по 1,4 долара.
Растежът на годишна основа на продажбите на отделни световни и китайски марки. Графика: Bloomberg LP
Дори и традиционни любимци като Nike и Uniqlo наблюдават спад на продажбите на фона на обръщането на потребителите към по-евтини алтернативи, или както ги наричат на мандарин – „пингти“.
„Местните марки печелят“ надпреварата, коментира Ернан Куи, анализатор на Gavekal Dragonomics. „Потребителите станаха по-чувствителни към цените и търсят по-добра стойност“, допълва тя.
Китайският бюджетен търговец на дребно Miniso Group Holding се очаква да отчете още едно тримесечие на двуцифрен растеж, според оценки на анализатори, анкетирани от Bloomberg. В същото време растежът на приходите на Luckin през третото тримесечие се очаква да остане до голяма степен същият спрямо нивото от предходното тримесечие от над 30%.
Продажбите на най-големите китайски платформи за електронна търговия в състава на Alibaba Group Holding също водят пред международните марки. Продуктите на L’Oreal, Estee Lauder, SK-II на Procter & Gamble и Shiseido отчитат 35-50% спад за 12-те месеца до септември, според данни на Hangzhou Zhiyi Tech. В същото време марки като Proya, Kans и Comfy на Giant Biogene Holding съобщават за над 20% ръст на продажбите през същия период.
Влошеното представяне на L’Oreal в Китай „показва затруднено търсене, особено извън сезона, и нарастваща конкуренция от местни марки“, посочват анализатори на Citigroup в бележка по-рано през седмицата. Премиум козметичният сегмент на компанията бе засегнат най-силно от предпазливото харчене.
В друга бележка на Citi се посочва, че няма подобрение при потреблението на луксозни стоки и по време на местния празник Златна седмица.