Дори и най-оптимистичният сценарий за индустрията за луксозни стоки не успява да надмине 2022 г. Графика: Bloomberg L.P.
Въпреки че Пекин се измъкна по-бързо от нулевия Covid, реалният процес по повторно отваряне на икономиката все още е на сравнително ранен етап. Ще си струва да наблюдаваме колко лошо ще е сегашното нарастване на случаите на Covid-19 и дали то ще попречи на новопозволените свободи. Така или иначе се очакват нестабилни няколко месеца.
Хората са склонни да харчат най-много за стоки от висок клас, когато се чувстват уверени и богати. Като се имат предвид скорошните протести срещу политиката за нулев Covid и слабостта на жилищния пазар – основното убежище за богатството в страната – не може да се разчита, че подобни настроения ще доведат до по-високи продажби на луксозни стоки. Скокът на броя на случаите на Covid само допринася за безпокойството.
Следователно по-песимистичният сценарий на Bain – за муден Китай плюс забавяне в Европа и САЩ, предполага растеж от едва 3-5% на продажбите на луксозни стоки през следващата година в сравнение с 2022 г.
Луксозният сектор ще спечели от отварянето на Китай, но пътят няма да е без препятствия. Графика: Bloomberg L.P.
В тази по-несигурна среда Hermes International изглежда най-добре позициониран. Списъците с чакащи за нейните емблематични чанти осигуряват известна устойчивост срещу по-предизвикателните времена. Тя ще бъде един от основните печеливши от повторното отваряне на Китай, като се има предвид колко харесвана е марката там.
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, най-голямата луксозна група в света, също ще постигне наредък, като се има предвид, че разполага с мащаба и ресурсите, с които поддържа своите брандове, водени от Louis Vuitton и Dior, сред най-популярните сред потребителите. Конгломератът, контролиран от Бернар Арно, който наскоро изпревари Илон Мъск и стана най-богатият човек в света, също така е диверсифицирал добре бизнеса, залагайки още на вина, алкохолни напитки и разкрасителни продукти.
Средата е по-предизвикателна за компании, които се опитват да преобърнат бизнеса си, като британската Burberry Group, която е силно повлияна от бизнеса в Китай, но е на път да започне работа с нов дизайнер.
Въпреки че Kering е един от лидерите в индустрията за луксозни стоки, в момента компанията се опитва да препозиционира своята марка Gucci, докато нейната модна къща Balenciaga е въвлечена в скандал, след като промоционална кампания предизвика критика, че поставя деца в сексуален контекст.
Но ако брандовете могат да се справят с непредсказуемостта в следващите няколко месеца, те може да се насладят на по-стабилна втора половина на 2023 г. Дори умерено увеличение на китайските пътувания и покупки би увеличило приходите. Междувременно втората част на годината ще бъде сравнявана с периода от 2022 г., в който американските купувачи на луксозни стоки започнаха да свиват покупките си.
Но 2024 г. е тази, която ще донесе истинската награда за гигантите в индустрията. Възможността китайските потребители отново да пътуват в чужбина звучи примамливо. Тогава разходите за компенсация на всички лишения досега може да започнат.