На път ли са китайските купувачи да се впуснат в нова вълна на пазаруване в отговор на всичко, което преживяха последните месеци? Не разчитайте на това.
Докато Китай се отдръпва от дългогодишния си подход за нулев Covid, индустрията за луксозни стоки и нейните инвеститори се надяват, че повторното отваряне на страната ще компенсира отслабването в САЩ, които бяха двигател на растежа в сектора през последните две години. Но пътят към разхлабването на мерките вероятно ще е нестабилен, както по отношение на темпото, така и по отношение на последващите пикове на Covid-19, така че има причини да бъдете предпазливи, пише Андреа Фелстед за Bloomberg.
След опустошението от най-ранните огнища, които затвориха магазини в Китай и САЩ, продавачите на луксозни стоки се радват на забележително възстановяване. Първоначално то беше продиктувано от първото отваряне на Китай през 2020 г., но после щафетата беше предадена на САЩ през 2021 г. Докато Китай преживя нови вълни на Covid-19 и последвали ги блокади, американските купувачи продължиха да купуват чанти Hermes и часвоници Rolex у дома, а след това и в Европа, след като пътуванията бяха възобновени, а доларът скочи.
Оценките на луксозните компании се увеличиха заради очакванията за отваряне на китайската икономика. Графика: Bloomberg L.P.
Но разходите за висок клас стоки в САЩ започват да отслабват след върховете, които достигнаха.
Citigroup следи луксозните разходи на американците у дома и в чужбина чрез своите 15 млн. активни сметки с кредитни карти. През ноември, преди ключовия празничен сезон на пазаруване, общите разходи за луксозни стоки в САЩ са намалели с двуцифрен процент за първи път тази година в сравнение с 2021 г., спадайки с 11%.
Разходите на американците за луксозни стоки се свиха тази година. Графика: Bloomberg L.P.
Забавянето на разходите, откакто достигнаха своя връх през януари, първоначално беше предизвикано от отслабване на броя на трансакциите, тъй като някои по-млади, по-маргинални купувачи ограничиха покупките си. Но през последните няколко месеца Citi също наблюдава влошаване на ръста на изразходваните суми, което показва, че дори по-богатите клиенти, изправени пред по-високите цени на любимите си марки, може да свиват покупките си.
Някои пазари като Южна Корея, Япония и Близкия изток помагат да се компенсира дефицитът.
Азия ще поведе пазара на луксозни стоки през 2023 г. Графика: Bloomberg L.P.
Но бъдещето на луксозната индустрия е неразривно свързана с Китай, чиито купувачи отговарят за 17-19% от глобалните разходи през 2022 г. по данни на Bain & Co. Китайските власти започнаха да отменят строгите пандемични мерки за контрол като блокадите, масовото тестване, държавно наложената карантина и електронното проследяване на контактите. Сега секторът за луксозни стоки се нуждае от пълно и устойчиво отваряне.
Всъщност по-оптимистичната прогноза на Bain за 6-7% ръст на продажбите на луксозни стоки на годишна база през 2023 г., като се изключат валутните колебания, предполага, че континентален Китай ще се възстанови напълно до средата на годината, докато търсенето в Европа и Северна Америка ще се задържи. Дори и при толкова розов сценарий, ръстът на продажбите на най-високия клас стоки през следващата година ще бъде около половината от очаквания резултат за 2022 г.
И все пак повторение на масовото харчене след свалянето на мерките, които видяхме през 2020 г., изглежда малко вероятно.