Всеки пети човек в България слуша музика чрез стрийминг платформи, но малцина плащат за абонаментен план. Това показва проучване на „Тренд“, реализирано по поръчка на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) през декември 2024 г. сред над 1000 пълнолетни респонденти.
Данните сочат, че 21% от българите използват стрийминг платформи за музика, но едва 5% си плащат абонамент, за да получат по-добра услуга. 16% предпочитат безплатната версия, като тя има превес в предпочитанията сред почти всички демографски групи, включително сред хората с висше образование и тези с по-високи доходи. Музикалните стрийминг платформи са най-популярни сред потребителите на възраст под 30 г., като най-често на тях разчитат (както с безплатен, така и с платен достъп) мъжете, висшистите и жителите на столицата
Достъпната цена на абонамента се оказва най-мотивиращата причина за половината (51%) от анкетираните за преминаване от безплатен към платен абонамент. Липсата на реклами (41%) и достъпът до целия световен каталог (38%) са между другите водещи причини за избор на платен абонамент.
Най-малък стимул за преминаване от безплатна към платена опция се оказва по-доброто заплащане за създателите на музика – едва 8% посочват това като мотивация. Близо една пета от анкетираните (18%) смятат, че нищо не би ги накарало да започнат да плащат за достъп до музикално съдържание.
Общо 13% биха платили цена от 9,99 лв. за месечен абонамент. Макар и да изглежда неособено голямо, това число все пак е с 8 процентни пункта повече от дела на хората, които към момента използват платен абонамент, посочват от БАМП. Нагласата е над двойно по-висока от средната при хората под 40 г., но за всички останали групи делът остава под средния. Това показва, че има потенциал за разрастване на потреблението на платени стрийминг платформи, отчита проучването.
По-склонни да платят за абонамент от такава цена са хората с висше образование и доход над 1500 лв. на месец, както и жителите на столицата.
Една трета от онези, които използват безплатна версия, биха платили за абонамент от 9,99 лв., докато за 39% цената е достъпна, но все пак не биха я платили. За 4 на всеки 10 респонденти цената остава най-важният фактор за платен абонамент.
За сравнение, по информация на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) средно 22% от хората в ЕС слушат музика чрез платени абонаменти за музикални стрийминг платформи.