Само няколко дни след като Louis Vuitton избра музиканта и продуцент Фарел Уилямс за творчески директор в мъжкото облекло, дали сега брандът не е хвърлил около и на семейство Кардашиян, пише Bloomberg.
Cartier, станала популярна напоследък с гривните Love на сестрите, е в полезрението на LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, твърди швейцарският вестник Finanz und Wirtschaft. В луксозната индустрия се носят „слухове“ за потенциално придобиване на собственика на Cartier – Cie Financiere Richemont, от LVMH, твърди вестникът. Всички страни за момента отказват коментар.
Но ако Йохан Рупърт, който контролира Richemont, някога изобщо се реши на продажба, собственикът на Gucci Kering би било по-добър избор.
За Бенар Арно, основател и главен изпълнителен директор на LVMH, придобиването на Cartier би било възможност, срещана веднъж в живота. Тя ще допълни бранда Tiffany, който се присъедини към луксозния гигант преди две години. Заедно с Van Cleef & Arpels на Richemont и Bulgari на LVMH групата на Арно би се превърнала в мощна компания за бижутата.
Какво наследство би означавало това за Арно, който наскоро назначи дъщеря си Делфин начело на Dior, втория му по големина бранд.
LVMH, с пазарна капитализация от над 400 млрд. долара, може да си го позволи. При премия от 30% придобиването на Richemont ще струва около 110 млрд. евро. Сделка изцяло в кеш може да е трудно начинание, тласкайки задлъжнялостта на LVMH доста над историческите ѝ нива. Но компанията може плати с комбинация от кеш и акции. В крайна сметка акциите ѝ се търгуват близо до исторически връх.
Колкото до Рупърт, който притежава 10% от акциите на Richemont и 51% от правото на глас, сделка би решила всеки въпрос с бъдещото онаследяване. Само едно от трите му деца – Антон, участва в бизнеса. Рупърт каза миналата година, че Антон е в борда, за да гарантира, че компанията взима решения в дългосрочен план и че той няма да стане главен изпълнителен директор.
Разпродаването би поверило марките на Richemont — и служителите — на лидера в луксозния бизнес, чиято сила е трансформирането на наследствени имена от класически в авангардни. Подобно на Рупърт, Арно взема решения за следващото десетилетие, а не за следващото тримесечие. И ако приемем, че потенциална сделка се сключи частично с акции, семейство Рупърт все още ще може да участва във възхода.
При този сценарий Kering очевидно ще се окаже в неравностойна позиция. Компанията вече изпитва трудности с това как да съживи Gucci, след като смелият максимализъм на бранда излезе от мода. Balenciaga, друга звезда на компанията, е под натиск след противоречива рекламна кампания.
Най-голямата ѝ надежда за развитие, ако Richemont отпадне от възможностите, ще бъде комбинирането с други независими къщи, например Hermes International, Prada или нетъргуваната на борса Chanel. Но нито една от тези комбинации не изглежда лесна или налична.
Разбира се, сделка между LVMH и Richemont може да се сблъска с някои ограничения на конкуренцията. А главният изпълнителен директор на Kering Франсоа-Анри Пино може и да успее да убеди Рупърт, че техните компании ще бъдат по-добри партньори.
Една такава комбинация би съчетала блясъка на бижутата на Richemont с модния усет на Kering. А Kering ще стане и по-малко зависима от Gucci, която донесе повече от 50% от продажбите и почти 70% от оперативната печалба миналата година. Също така би било интересно да се види какво би могъл да направи Kering, изкусна в иновациите, с модните къщи Chloe и Alaia на Richemont. Благодарение на сделката за продажбата на мажоритарен дял в Yoox Net-a-Porter, Richemont вече не е обременена със загубите на онлайн търговеца на дребно, премахвайки потенциалния препъникамък.
Kering не може да си позволи да плати пари в брой за Richemont, но двете компании имат сходни пазарни капитализации, така че биха могли да се слеят с малко или никакви пари в брой.
Разбира се, трябва да се намери начин егото и семейните дялове бъдат управлявани. Но това, което помага, е че семействата Рупърт и Пино вече си сътрудничат при очила Kering и са инвестирали съвместно в онлайн търговеца на дребно Farfetch. Това може да улесни една сделка. Анализатори от Bernstein казаха наскоро, че сделката може да бъде изградена по начин, който дава на двете семейства сходни количества власт.
Рупърт на няколко пъти е казвал, че Richemont не се продава. Но с мащаба, който носят трофейните магазини, звездните дизайнери и все повече връзки със знаменитости, има въпросителен знак колко дълго той може да устои.
Обикновено той взема решения не само за днес, но и за утре. Който и път да избере, ще определи формата на атмосферата в луксозната индустрия за десетилетия напред.